Sv: Djur till barn
Först tänkte jag på kaniner som kan bo utomhus (med fint hus såklart) men fick höra att de är väldigt allergiframkallande (jag är allergiker).
Jag fick köpa min första kanin vid åtta års ålder med krav på att jag skulle ta hand om den själv (mamma hade ju yttersta ansvaret såklart). Det blev en dvärgvädur som vi köpte hos en uppfödare och trots min ringa ålder så tog jag väl hand om henne med vattenbyte och matning två gånger / dag och städning varje lördag. Eftersom jag var allergisk så fick hon bo utomhus.
Jag tror kaninköpet lärde mig att ta ansvar vid tidig ålder. Jag och endast jag var ansvarig för att hon fick sitt vatten två gånger per dag även under den kallaste vinterdagen.
kaninköp kan vara väldigt trevligt och lära barn att ta ansvar (om föräldrarna visar hur man ska bete sig mot djur, Kärlek och respekt).
Nu blir jag smått nostalgisk, men tack kära mamma för att jag fick min lilla kanin redan som ung. Nu 17 år senare kan jag fortfarande inte vara utan dem utan har två fläckiga pälsknyten i vårt hus
Ang. allergi och kaniner. Jag är riktigt allergisk men det är i olika grader. Min kastrerade hanne kan jag hålla i famnen högst några minuter innan jag börjar få andningsbesvär. Råkar han komma åt min hals får jag stora röda märken och det kliar som sjutton. KLappar jag honom och sedan petar i ögat/munnen/halsen så blir jag röd/svullnar upp/kliar om jag inte tvättar händerna. Honan jag har hemma tål jag mycket bättre, kan gosa 15-30 minuter innan andningen påverkas. Sen finns det en underbar liten kanin som nu bor hos min syster som jag kan gosa med nästan hur mycket som helst innan jag märker av allergin. Så innan/om ni köper kanin, och du är orolig över allergi så kan det vara bra att låna hem den en stund först för att se hur det fungerar, det kan vara väldigt olika på olika individer.
Jag var allergisk mot kanin även som liten, men det fungerade väldigt bra ändå eftersom hon bodde ute. Jag såg bara till att tvätta händerna efter gos och städning så var det aldrig några problem, men i trängre utrymmen som i lägenhet blev det alltid lite problem med andningen.
Lycka till vad ni än gör