Djur som hobby - kvinnorna har tagit över!

Skjøldur

Trådstartare
Ja, hur blev det så, och vad kan vi göra åt det? Jag har hästen installerad på 4H-gården utanför Arvika och till gruppverksamhet och dagläger kommer nästan bara tjejer. En mamma kommer och lånar en ponny och lär siin lille son rida men inte tillsammans med andra. På gården finns alla traditionella lantbruksdjur utom gäss, + att det finns några smådjur. Det finns mycket att göra - inte bara gulligull med djuren. Jag tror killar i låg o mellanstadiåldern skulle trivas alldeles utmärkt om dom blev några stycken.

Jag fick höra att i ledningen på brukshundsklubben, Arvika, så är det enbart kvinnor! Och än om en o annan kille kommer och tränar med sin hund så är det inte alls som förr. Det där sprider sig ju ner i åldrarna "vovven är mammas ansvar..." och så blir tonårskillen sett på som udda om han vill träna med hunden - särskilt om det inte är en stor o tuff brukshund!

Jag tror problemet är könsrollerna.
En kille som vill göra något "tjejigt" är konstig och samma sak med en tjej som vill göra ngt som mest killar gör.

Om ni vill bryta det kan ni tex bjuda in folk och presentera er verksamhet.

Beror ju lite på vilken typ av hundverksamhet du besöker.
Ett jaktprov för ställande älghundar eller anlagsprov mot gris, där hittar du en majoritet snusande män.
Går jag däremot på en hundutställning för cockerspaniels så möter du övervägande kvinnor(+ ev. deras respektive) och män som delar sexuell läggning med dessa kvinnor, dvs de föredrar män.

Överlag så är det väl så att tjejer vill göra mer med sina husdjur, vill utveckla både samarbetet och djuret självt.
De flesta män jag känner som har "egna" hundar är nöjda om hunden gör det den ska i skogen, inte skiter eller pinkar inne och är någorlunda social.
Appellen är det nog både si och så med.

Vilket är synd. För vad ska den jycke pyssla med som inte får jaga halva året? Bara gå och dra?

Samma glädje och gemenskap man har med jycken efter en bra jakt, kan man ju ha efter ett bra agilitypass eller en bra genomförd spårruta.

Ja, hur blev det så, och vad kan vi göra åt det? Jag har hästen installerad på 4H-gården utanför Arvika och till gruppverksamhet och dagläger kommer nästan bara tjejer. En mamma kommer och lånar en ponny och lär siin lille son rida men inte tillsammans med andra. På gården finns alla traditionella lantbruksdjur utom gäss, + att det finns några smådjur. Det finns mycket att göra - inte bara gulligull med djuren. Jag tror killar i låg o mellanstadiåldern skulle trivas alldeles utmärkt om dom blev några stycken.

Jag fick höra att i ledningen på brukshundsklubben, Arvika, så är det enbart kvinnor! Och än om en o annan kille kommer och tränar med sin hund så är det inte alls som förr. Det där sprider sig ju ner i åldrarna "vovven är mammas ansvar..." och så blir tonårskillen sett på som udda om han vill träna med hunden - särskilt om det inte är en stor o tuff brukshund!
Varför ska "vi" göra något åt det? Vad är problemet med att låta folk ägna sig åt vad de vill? Varför ska "vi" tvinga andra att intressera sig när de inte är intresserade?

Har funderat lite mer;

Det enda problem jag ser är om folk vill ha ett intresse men inte vågar pga könsroller.
Förutom det tycker jag folk får ha de intressen de vill.
Jag blir fundersam över ditt inlägg TS. Vad är det som du tycker är fel? Och det är inte som förr- vad innebär det?

Har funderat lite mer;

Det enda problem jag ser är om folk vill ha ett intresse men inte vågar pga könsroller.
Förutom det tycker jag folk får ha de intressen de vill.
Jag blir fundersam över ditt inlägg TS. Vad är det som du tycker är fel? Och det är inte som förr- vad innebär det?

På den tiden som hästarna behövdes som arbetshästar i vårt land var dom i första hand männens ansvar och hade en man en stark och vacker häst så var han väldigt stolt över den. Alla var självklart inte bra hästkarlar, men många. Jag tror det är lika utvecklande för unga killar som tjejer att ha gemenskap med djur. Bra för den känslomässiga utvecklingen och för att lära sig samspel och respekt. Killarna behöver också ömhet o tröst fast en del visar det inte, och många djur är bra tröstare. Men man skulle kanske behöva lägga upp programmet lite annorlunda för dom för att dom ska gilla det.

Är det inte lika trist när en hobby blir kvinnodominerad som mansdominerad?

Varför skulle det i första hand vara kvinnor som är intresserade av utställningar och lydnad?

Intressant frågeställning. Vad hade fått yngre killar att bli mer intresserade av djur?

Föräldrar som inte från blöjtiden utbrister "TITTA EN TRAKTOR!" eller nedvärderar "tjejsporter", tror jag. Att man vågade uppmuntra sina barn i alla riktningar utan att vara rädd för att hen skulle hamna utanför normen. Det tycker jag ofta barnen spär på, men deras "haha kolla vilket tjejslag" på brännbollen borde rimligtvis komma från vuxenvärlden.

Föräldrar som inte från blöjtiden utbrister "TITTA EN TRAKTOR!" eller nedvärderar "tjejsporter", tror jag. Att man vågade uppmuntra sina barn i alla riktningar utan att vara rädd för att hen skulle hamna utanför normen. Det tycker jag ofta barnen spär på, men deras "haha kolla vilket tjejslag" på brännbollen borde rimligtvis komma från vuxenvärlden.

Fast så enkelt tror jag inte det är. Det är nog att göra det väldigt lätt för sig.

Många engagerar sig i sina djur för att det när det verkligen kommer till kritan är en kravlös relation.
Visst man har ansvar för djuret. Men människan/ägaren väljer själv om han/hon vill fortsätta relationen.

Många med trasiga relationer lägger ner engagemang och tid på sina djur.
Eller andra verksamheter
Företagande, veteranbilar etc
Eller blir självdestruktiva.
Så för samhällets del så gör alla dessa brukshundar, hästar en d-la nytta.

Halvt OT
Jobbade en gång med ett projekt där jag intervjuade folk i hästmiljö.
En liten kille både spelade fotboll och red på ridskola.
- Vilket är roligast? frågade jag.
- Hästarna, svarade han.
- Varför då?
- Dom är så snääälla... sa han med blyg röst
:love: :heart
Gissa vem som ville krama honom?

Fast så enkelt tror jag inte det är. Det är nog att göra det väldigt lätt för sig.
Håller med. Vår 5 åring har vuxit upp med hästarna, sett hela familjen rida och hade aldrig "killleksaker" som liten men drogs ändå till traktorer, bilar, skördetröskor och brandbilar. Vet inte om att det handlar om att utforska saker som är lagom komplicerade eller om det är något annat.

På den tiden som hästarna behövdes som arbetshästar i vårt land var dom i första hand männens ansvar och hade en man en stark och vacker häst så var han väldigt stolt över den. Alla var självklart inte bra hästkarlar, men många. Jag tror det är lika utvecklande för unga killar som tjejer att ha gemenskap med djur. Bra för den känslomässiga utvecklingen och för att lära sig samspel och respekt. Killarna behöver också ömhet o tröst fast en del visar det inte, och många djur är bra tröstare. Men man skulle kanske behöva lägga upp programmet lite annorlunda för dom för att dom ska gilla det.
Ligger inte en del av svaret i överskriften? När hästarna var en del av ekonomin var de männens stora intresse, nu när de är hobby är de kvinnornas.

Ligger inte en del av svaret i överskriften? När hästarna var en del av ekonomin var de männens stora intresse, nu när de är hobby är de kvinnornas.
Jag tänker också att när hästen användes i jord och skogsbruk så ingick den i "maskinparken" och "ingick bland fordonen"
Även idag är det oftast män som är ansvarig för maskiner och fordon.

Varför ska "vi" göra något åt det? Vad är problemet med att låta folk ägna sig åt vad de vill? Varför ska "vi" tvinga andra att intressera sig när de inte är intresserade?

"Vi" bör göra nåt åt det eftersom det knappast ligger i könstillhörigheten vad man gillar för sporter utan snarare i vad som av samhället anses ok att vara intresserad av. Om det är så att allt fler killar avstår djursporter för att de känner att det inte är för killar eller inte känner sig välkomna i stall, hundklubbar osv tycker jag att vi har ett problem med jämställdheten. Precis som när tjejer känner att de inte vågar engagera sig i manligt kodade aktiviteter. Att inte känna sig välkommen kan ju handla om många små saker som är svåra att sätta fingret på, t ex att ledaren oftast kallar gruppen för "tjejer", att killar ständigt blir uppmärksammade på ett jobbigt sätt osv.

Jag tror faktiskt på riktade åtgärder. T ex killgrupper och att prata mycket om problemet och hur man välkomnar nya killar jämfört med nya tjejer io klubben. En undersökning jag hörde om nyligen visade att det i regel behöver vara tre kvinnor i en mansdominerad miljö och vise versa för att de inte ska söka sig därifrån. Man behöver helt enkelt vara en liten grupp som kan stötta varandra när man är i minoritet och då kanske en ridgrupp för unga killar är ett sätt att initiera den gemenskapen.

Jag tänker också att när hästen användes i jord och skogsbruk så ingick den i "maskinparken" och "ingick bland fordonen"
Även idag är det oftast män som är ansvarig för maskiner och fordon.

Kanske med nyttoaspekten? Jag tycker mycket om djur, alla slags djur, men husdjur vill jag ha som nyttodjur oavsett om det är hästar, hundar, katter, får eller höns så är det primära den nytta de gör inte sällskapet.

Var flera killar på den ridskolan jag bodde granne med förut, de hade bara elever upp till 12år och det är kanske i den åldern det börjar skära sig... Alltså att de "typiska" intressena för den åldern börjar tassa in. Motsatta könet börjar sakteligen bli mer intressant (fast då bör man ju som kille trivas i stallet..), tvspel/internet, grupptryck står nog bakom det mesta av bortförseln av killar från djurintresset. I familjen (släkten kind of) har vi två killar i typ 10-13års åldern som har sitt egna får och brinner för att odla fram egna grönsaker i ett land, så ganska storskaligt. Tror inte att de är så värst intresserade av bilar, traktorer och dylikt. Men tror mycket av intresset måste komma från föräldrarna.

Det tror jag också, föräldrar och andra nära anhöriga spelar mycket stor roll.

Jag tror också att anhøriga spelar roll. Men allra mest kompistrycket - kan man ett helt litet kompisgæng med killar att følja med till 4H och sen gærna ger dom något nyttigt att gøra så att det inte bara blir gullegull, så tror jag nog det går bættre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka