På den tiden som hästarna behövdes som arbetshästar i vårt land var dom i första hand männens ansvar och hade en man en stark och vacker häst så var han väldigt stolt över den. Alla var självklart inte bra hästkarlar, men många. Jag tror det är lika utvecklande för unga killar som tjejer att ha gemenskap med djur. Bra för den känslomässiga utvecklingen och för att lära sig samspel och respekt. Killarna behöver också ömhet o tröst fast en del visar det inte, och många djur är bra tröstare. Men man skulle kanske behöva lägga upp programmet lite annorlunda för dom för att dom ska gilla det.
Jag tycker mycket om djur. Jag tycker inte de är bra "tröstare" eftersom det inte går att prata med dem och det går inte att dryfta saker man funderar på. De är komplett värdelösa på det. Däremot är det perfekt avkoppling att vistas i stallet och bara höra hästarna tugga sitt hö, stå och borsta och fixa, rida i skogen och bli ett med hästen på vissa plan. Man kan - under en stund - både tvingas och lyckas hålla undan alla andra tankar och bara befinna sig i det exakta nuet. Jag tycker det är en härlig känsla som få saker utöver mitt umgänge med hästar ger.
(Så om mina hästar skulle börja prata med mig så skulle magin vara borta, tror jag, helt och hållet.)
I vår verksamhet har vi en viss andel killar som kommer och rider, även om kvinnor och flickor dominerar. Men de flesta grupperna består av en blandning.