Jag tycker mycket om djur. Jag tycker inte de är bra "tröstare" eftersom det inte går att prata med dem och det går inte att dryfta saker man funderar på. De är komplett värdelösa på det. Däremot är det perfekt avkoppling att vistas i stallet och bara höra hästarna tugga sitt hö, stå och borsta och fixa, rida i skogen och bli ett med hästen på vissa plan. Man kan - under en stund - både tvingas och lyckas hålla undan alla andra tankar och bara befinna sig i det exakta nuet. Jag tycker det är en härlig känsla som få saker utöver mitt umgänge med hästar ger.
I vår verksamhet har vi en viss andel killar som kommer och rider, även om kvinnor och flickor dominerar. Men de flesta grupperna består av en blandning.
Jag håller med, jag har inte heller tröstats av djur på det sättet. Jag gillar samvaron tillammans med ett mål, typ promenad med en hund eller ridning med en häst (när man är överens och tycker lika är en härlig känsla) eller varandet med en katt. Det är avslappnande och meditativt och man tänker inte på annat, men inte för mig tröstande. Å andra sidan kanske jag inte behövt känslomässig tröst så ofta (utan just någon som svarar tillbaka med aktiva råd) eller vänt mig till en bok.
Senast ändrad: