Djur plågeri...?

ryssen

Trådstartare
Jag läste i aftonbladet...eller expressen igår, nu hittar jag tyvär inte artikeln:mad: Den handlade om en familj som på två år ska köra runt östersjön, men de blev stoppade efter två månader. Djurinspektörn påstod att vagnen var för tung ...Vagnen vägde fem ton och hästen är en fjording. Familjen körde ett par mil om dan. Jag blev lite fundersamen, inspektören sa att hästen max fick dra en vagn som vägde 900kg, dubbla kroppsvikten. Men jag tycker inte att vikten på vagnen har något med saken att göra man måste väll mäta hur tung den är att dra? Vad tycker ni...om att ekipaget "bara" får väga dubbla hästenskroppsvikt?:confused:

PS.Det var inte bara pga av vagnen, det var bara det jag inte riktigt höll med ispektören om.DS:

Senast ändrad:
Sv: Djur plågeri...?

Jag fattade det som att det var 900 kg per häst dvs. 2100 kg. Men om vagnen väger 5 ton tycker jag det är i mesta laget för tre fjordisar. Den var ju hembygd också, säkert inte den mest lättrullande.

Ska bli intressant att se vad andra svarar på det här!

Det var ju pinge här inne som hade sagt det, hästens dubbla vikt drar en häst utan att man behöver bekymra sig. Vikter utöver det kräver vältränade vana draghästar, korrekt anspända och med bra mat och kuskar.

Det man kan anmärka på är att den ena är i dåligt hull, och har dessutom nyligen lidit av mask väldigt kraftigt. Dels drog de snett, och sen hörde jag att de en uppförsbacke hade fått dra upp vagnen med ett fordon för att hästarna inte orkade. Allt detta tyder på att hästkunskapen verkligen brister, och den är väl allra viktigast när det är en resa av detta slaget. Dessutom skulle de utfodra hästarna med mat från olika gårdar längs med vägen, det strider verkligen mot all hästkunskap.

Jag tycker det är bra att det stoppas innan en olycka hade hänt.

Med den informationen man har fått från media, så är det definitivt rätt beslutat att stoppa ekipaget.

Hej!
Jo det är sant att jag svarade på det.
Jag tar det från början.

En vet ringde mig och frågade hur mycket en fjorhäst kan dra. Vilken bra fråga va? Jag ville givetvis veta mera innan jag kunde svara.. Dubbla kroppsvikten är ju ett gammalt gott mått på ett vagnslass. Givetvis ORKAR de mer men man bör nog ha lite marginal på en så pass lång resa. Danska fjordhästar är vanligen lite större än våra är här så jag sa ca 1100 kg per häst. Summa då 3300 kg. Som tre mindre bilar ungefär..

Oj då sa vet. vagnen med lass och passagerare väger 5040 KG! (Det kan nämnas att min husvagn, en cabby nova, vägde 1170 kg! Inkl packning för 4 pers. Således MER än fyra (4) husvagnar av normal storlek. Inkl packning alltså).

Men det är bra att veta sa vet. Han skulle titta på ekipaget nästkommande dag.

Jag ringde en bekant i föreningen skogshästen som bekräftadde min teori.

Dagen därpå ringde vet igen. Nu hade han titta på ekipaget och bedömde att hästarna vägde ca 450 kg. Ingen av dem var nämligen över 141 cm enl vet. Ganska små fjordingar alltså. Ja då fick jag korrigera mig till ca 900-1000 kg.

Går man sen in på fam nilsens hemsida (www.stjernen.eu) så ser man att svänglarna sitter i fasta krokar på vagnen. Ingen våg mellan de tre alltså.. Vilket betyder att det inte är säkert att alla drar samtidigt.. Bäst är ändå när de låter en bil bogsera ekipaget MED hästarna anspända!! Den bilden är från en backe de inte klarade. Det finns säkert backar de klarar galant också men alla backar däremellan då? De backar där ingen bil hjälper till men som är på gränsen av vad hästarna fixar ändå.. Låter det sunt tycker ni? Kollar man på själva vagnsbygget så ser man var vikten ligger. Det är ett "lastbilssläp" med ett riktigt hus på som de har byggt. Man har inte tänkt en enda smula på vikten av vagnen. Om de hade gjort det så hade de säkert, åtminstone låtit hängrännorna och stuprören från taket, stanna hemma. De säger sig vara kunniga. Bra att de ifrågasätts då tycker jag för det kan ju få oss andra okunniga att inte göra samma misstag.

Obs jag tycker inte det är djurplågeri. Men jag tycker nog att omdömet har brustit på flera punkter..

Senast ändrad av en moderator:

Vid minst två tillfällen, efter vad jag kan se på bilderna, har det behövts hjlp av trakor/bil att dra upp vagnen för en backe.

Jag måste säga att jag tycker vagnen är lite väl "lyxigt" inredd, den hade nog blivit bra mycket lättare med mindre utrustning i. Ska man tvunget släpa extrailon kan det väll vara bra mat till dragdjuren isåfall?

Tanken var rolig och allt, men inte tillräckligt genomtänkt. De borde insett att de tagit sig vaten över huvudet redan då de första gången behövde bärgningshjälp.

Brustit i omdömet på tre punkter.

Ett; Byt ut häst 1 mot en ardenner

Två; Byt ut häst 2 mot en ardenner

Tre; Byt ut häst 3 mot...en ardenner!

Fasiken, varför måste jag va så oseriös jämt??

Måste ha med tidpunkten på mina bukesbesök att göra..:crazy:

Nu när jag har läst artiklarna så inser jag att jag inte är så oseriös ändå..:angel:

Fastän John Blund tutat i luren för länge sedan.

Men en sak undrar jag lite över..vet att det har knallat fler hästar på vägarna kors och tvärs..

-Hur gör man med fötterna?

Pinge du är tydligen hovslagare..hur löser man den saken bäst?

Jag skulle tro att dom har sula och 10 mm tjocka skor. Han som har remmalagen på visingsö svetsat på en extra klack på skorna så dom håller mer än 3 veckor. Och han har 10 mm skor.

han som körde genom sverige från ume till ystad med en adrenner förrförra sommaren.. det gick ju bra faktiskt. Jag lyssnade ju på hans föredrag och reagerade inte på om han hade foder med eller inte. han övernattade lite varstans, men det var ju sommar.

Han sa något om skorna, att de efter 2 dagar fick vända hem för att skorna inte funkade. De använde sen, har jag för mig, specialstålskor såna som polishästarna har.

Sen skulle jag kunna tro att man även skulle kunna köra barfota med en bra barfotahäst. Mustangerna promenerar ju upp till 10 mil per dag i stenöken och i usa rider man distans barfota, samt i norge. 1-2 mil är ju inte så farligt då. Och hoven växer ju mycket mera om den får vara barfota.

Nu får man väl skit för det här. jag hukar mig :)

Just det där med barfotakörningen låter ju mest logiskt.

OM man har en häst vars hovar är av sådan kvalitet och att den alltid/för det mesta har gått barfota.

Å andra sidan så kanske man inte rycker skorna precis innan man ska ge sig ut på en 200-mil tur..va dum jag är ibland..:p

Hur är det med easy-bootsen?
Skulle de nötas ut på sträckan Stockholm-Värmdö?

Kan tänka mig att just cirkulationen är extra viktigt när man ger sig ut på en sådan färd för att undvika skador om inte annat!

Skoningen löser visst mannen i familjen på egen hand. Vad för slags skor de har vet jag inte. Men jag har hört att en del av skorna var så slitna i tån att det hade börjat nöta på hovarna. Jag tror inte att denna typen av arbete går att genomföra utan skor. Man kan förstärka med hårdmetall på skorna men då brukar de bli väldigt hala på asfalt. Det finns CITY-BRODD. En liten hårdmetallbrodd som man slår in i skorna. Typ 5-10 st per sko. Det hjälper massor. Cirkulationen i hovarna är nog inget problem i det här fallet. Det brukar främst vara ett problem på hästar som inte går så mycket.

Barfota är nog absolut inte tänkbart. I varje uppförsbacke, när hästarna ligger i selarna (5040 kg lass) så är det nog bara tårna som har kontakt mot marken. Jag ser hur mina hästar jobbar med tårna när det går tungt.
Snigelfarmor skärp dig nu.. hur kan du ens andas en liknelse med vilda hästar i det här sammanhanget??? Är du nykter?? :rofl:

han som körde genom sverige från ume till ystad med en adrenner förrförra sommaren.. det gick ju bra faktiskt. Jag lyssnade ju på hans föredrag och reagerade inte på om han hade foder med eller inte. han övernattade lite varstans, men det var ju sommar.

Han sa något om skorna, att de efter 2 dagar fick vända hem för att skorna inte funkade. De använde sen, har jag för mig, specialstålskor såna som polishästarna har.

Sen skulle jag kunna tro att man även skulle kunna köra barfota med en bra barfotahäst. Mustangerna promenerar ju upp till 10 mil per dag i stenöken och i usa rider man distans barfota, samt i norge. 1-2 mil är ju inte så farligt då. Och hoven växer ju mycket mera om den får vara barfota.

Nu får man väl skit för det här. jag hukar mig :)

Men det finns ju en hake med det. Det finns inte så himla många välkörda vilda mustanger i sverige......:rofl:

Tack för svar!

Aha det är så man löser det kanske..

Var helt inne på barfotagrejen..min ardenners hovar fick man spränga bort delar av när han skulle verkas med dynamit (ja, det är väl det man brukar spränga med..:angel: ) för de var så otroligt hårda.;)

Men det är klart..när tådjuren verkligen lägger sig i selen och drar så är det ju tårna som tar stryk..men hur gör man i nedförsbackarna med det...jag tycker det borde bli risk för halka så fort man har slitit lite..:confused: :confused:

Hmm, tur att inte jag ska ut på någon långtur..för sådant här måste ju givetvis vara det första man planerar..

Nä, tur man kör ferrari med hästen på släp istället.:p

men en del kör fortfarande Ford MUSTANG.
Nyktra får vi hoppas

Senast ändrad:

Nu blir det min tur:

:bow: :bow: "ford mustang"
....och skrattar fortfarande!

Nu ska jag iväg på mitt livs resa, till Lullehovsbron 4 km bort och titta på en vacker maratongigg som jag kanske får låna till sommaren..

Svårt att tycka så mycket utan att varit på plats och sett med egna ögon. Ett par reflektioner dock.

Arbetet? Ett lass på 5 ton behöver inte vara för mycket för 3 friska fjordingar, även om jag skulle föredragit 4-spann. Det viktiga är om man kör med förstånd.
Att man vid vissa tillfällen tagit hjälp av motorfordon behöver väl inte ses som negativt?
Håller med om att man gott kunde tänkt på vikten när man byggde.

Fodret? Ser inget fel i att men skaffar hö där man är. Har själv kört så utan problem och brukar alltid använda lokalt foder när vi är på kurser etc. Jag tror att man ofta är för fjompig med utfodringen, vilket kanske bäddar för känslig hästmage?

Skor? Slits som bara den vid regelbunden väg-körning. Använder man påsvetsade slitklackar av hårdmetall (byrelium?) förlängs livslängden ordentligt, men omskoningarna blir ändå tätare än vanligt. Blir inte halare på asfalt än blankskor, snarare tvärtom.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka