Jag vill lära mig alla bergarter!
Det är få om någon geolog som kan alla bergarter
Mitt jobb är enormt praktiskt inriktat, är det inte en malmbärande bergart eller ett malmmineral är de i allmänhet inte speciellt intressanta för oss. De ovanligare bergarterna kommer man sällan i kontakt med och samma sak där, är de inte malmbärande eller iaf associerade med malm så... Det är oftast forskare som har koll på de mer exotiska bergarterna och mineralen.
Med det sagt, jag har ibland svårt för att värja mig ute i fält för allt det häftiga man ser även om de inte innehåller malm just för att de är så coola (tex skriftgranit och stora fältspatskristaller). Flera av mina kollegor är likadana
Att rabbla namnen är inte speciellt svårt att lära sig jämfört med att faktiskt identifiera dem. Ute i fält är en ungefärlig identifikation det som går att göra (och även då har man fel, fråga mig inte hur knasigt det blir om man tror mineralet cordierit är kvarts... ). Det enda som hjälper är övning och erfarenhet. Ibland måste man titta under ett mikroskop och/eller göra analyser för att veta vad man tittar på