Låt fallet ske i vacuum, om det är glädjen som är det viktiga.Glädjedödare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låt fallet ske i vacuum, om det är glädjen som är det viktiga.Glädjedödare.
Exakt vad är det, enligt radions P3, som skulle få en fallande människa att nå en sådan snitthastighet?
Jag har ställt den här frågan till totalt fyra personer genom åren, som har studerat just gravitation och rymden, och alla svarar samma sak: 1. Det beror på om du har luftmotstånd eller inte, 2) har du inte det åker du upp och ner som en jojo. Det är inte jordens "kärna" som har starkast gravitational pull utan det är hela jordens massa, varför du i mitten har ett pull från alla sidor. Det saktar ner dig, men inte nödvändigtvis så mycket att du stannar. Istället fortsätter du, om än långsammare, tills du når ytan och återigen blir dragen "uppåt", inåt.
"On the surface, all of Earth's matter lies below your feet but, as you fall, more and more of it surrounds you, exerting its own gravity. These horizontal tugs counterbalance each other and cancel out, but the increasing proportion of mass above your head exerts a growing counterforce to the proportionately decreasing mass below, so your acceleration slows as you near the core.At the planet's center, your acceleration due to gravity is zero -- Earth's mass surrounds you, gravity cancels out and you are weightless.
You're still moving at a heck of a clip, though, so don't expect to stop there. Halfway to the center, your speed hits 15,000 mph (24,000 kph); 21 minutes after jumping in, you blow past the center at 18,000 mph (29,000 kph). Another 21 minutes later, with gravity slowing you as you go, you reach the far side and stop briefly in midair. Unless someone catches you, you'll then head back the way you came and start all over again. In our idealized case, this will continue indefinitely, like a pendulum or a spring, in a process called harmonic motion"
Nä, det gör man väl inte? Jag har ställt den här frågan till totalt fyra personer genom åren, som har studerat just gravitation och rymden, och alla svarar samma sak: 1. Det beror på om du har luftmotstånd eller inte, 2) har du inte det åker du upp och ner som en jojo. Det är inte jordens "kärna" som har starkast gravitational pull utan det är hela jordens massa, varför du i mitten har ett pull från alla sidor. Det saktar ner dig, men inte nödvändigtvis så mycket att du stannar. Istället fortsätter du, om än långsammare, tills du når ytan och återigen blir dragen "uppåt", inåt.
Skulle själva starkaste gravitational pull vara just i kärnan skulle man inte stanna där alls för övrigt utan då uppstår det nån form av reaktion som heter nånting som jag inte minns namnet på som gör att man skulle skjutas i väg.
Källa: fyra akademisk rymdnördar oberoende av varandra.
Jag tror att det finns en hel del teorier och beräkningar på det, om man vill googla och ha sig.Eller alltså kan man konkludera då med att man inte är helt säker på om man till slut skulle stanna i mitten eller om det blir som en jojoeffekt i all evighet då?
Åh, bukefalisternas konstanta rättning av min svengelska .Gravitationskraft på svenska, och bra förklarat!
Åh, bukefalisternas konstanta rättning av min svengelska .
Jag skojade bara! Är väl medveten om hur illa min svengelska har blivit, kan givetvis orden på svenska men orkar inte gräva fram dem .Det är väl bra att få ett svenskt ord (också), i alla fall för den som läser. Det var ju knappast menat som något negativt
1. Ja, man stannar vid jordens mittpunkt
Anledningen till att man oftast beräknar utan luftmotstånd är att det är jäkla klurigt att bedöma och beräkna själva luftmotståndet (densitet på luften etc). Det ska väl inte vara omöjligt som jag förstod det men då har du mer faktorer att ta in i beräkning och det tar mer tid. Om man dock förutsätter att visst luftmotstånd finns så innebär det att du faller genom jorden och sedan uppåt och sedan neråt etc, som i jojo-exemplet, men i och med luftmotståndet så saktas du sakta ner och till slut, efter x lång tid, kommer du att stanna. Då blir det i mitten - eftersom jordens massa, som du är omgiven av, drar dig åt alla håll och stannar dig. Hur lång tid det tar beror ju dock som sagt på flera faktorer.
Om jag fattat det hela rätt vill säga.
För mig räcker det långt med jordartsgeologi, skrivbordet är belamrat med olika lerprov bla.Är det ingen som är intresserad av alla spännande bergarter (och Mohorovičić-diskontinuiteten) man åker igenom?
/geologen
För mig räcker det långt med jordartsgeologi, skrivbordet är belamrat med olika lerprov bla.
Är det ingen som är intresserad av alla spännande bergarter (och Mohorovičić-diskontinuiteten) man åker igenom?
/geologen
Ställer mig i kö för denna.Mohorovičić-diskontinuiteten
Jag vill lära mig alla bergarter!Ställer mig i kö för denna.
Inkludera gärna en sekvens om projekt Mohole.
Jooo!!! snälla berätta!
Fast jag är bara amatörgeolog och knappt ens det, då måste man begränsa sig till det man kan åtminstone lite om Så blir det när man är uppvuxen på den skånska leran med ett grustag längs skolvägen. Kommer jag upp till norrland ändras intresset men jag kan inte säga att jag kan något om alla olika graniter, gnejser, hematiter,magnetiter och allt vad de heter som man hittar när man vandrar där.Kvartärgeologi
Exakt min tanke
Nej, det kan jag då verkligen inte tänka mig.Jefferey kan nog minst lika mycket om Moho som jag eftersom han frågade om Mohole vilket var ett amerikanskt projekt som försökte borra ner till manteln.