Som en satellit i omloppsbana runt jorden? Det är samma princip och redan genomfört. Dock är det inte en evighetsmaskin.Det låter ju som om man, om man hittar ett material som håller osv, kan bygga en evighetsmaskin då trots allt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som en satellit i omloppsbana runt jorden? Det är samma princip och redan genomfört. Dock är det inte en evighetsmaskin.Det låter ju som om man, om man hittar ett material som håller osv, kan bygga en evighetsmaskin då trots allt.
Geolog skulle jag sägaDen som försöker sig på detta experiment, är det motsatsen till en astronaut vad kallas det, en jordstronaut?
Geolog skulle jag säga
JaHosey
Klart som korvspad att det blir geonaut!Och som används i betydelsen -farare. Kosmonaut, astronaut osv!
Hade de fått chansen så tror jag nog någon hade nappat Se bara när det är vulkanutbrott, risk för liv och lem är inget som hindrar dem.En geolog som vill fara genom jorden? haha näää.. jag menar rocket science o astronaut är ju olika saker, då behövs ju både geologer och jordnötter
Borde bli tellunaut eller terranaut (låter bättre). Eftersom tellus/terra=jordenDen som försöker sig på detta experiment, är det motsatsen till en astronaut vad kallas det, en jordstronaut?
Terra är så vitt jag vet latin, så geonaut borde vara mer korrekt.Borde bli tellunaut eller terranaut (låter bättre). Eftersom tellus/terra=jorden
Här har du en förklaringVäldigt viktig tanke som jag ägnat två dagar av mitt liv att fundera på. Så hjälp mig.
Om man gjorde ett hål rätt igenom jorden och faller genom det. När slutar man falla? Man kan inte falla upp ur jorden eller får man upp sådan hastighet att det är precis det som skulle hända? Jordens dragningskraft borde vara som starkast i mitten dessutom. Förklara för mig eller spåna med mig - vad skulle hända!
Nu frångår vi det att man inte kan falla genom jorden för att man antagligen skulle brinna upp men endå.
Tanlen kom ifrån ett inslag på p3 om onödig fakta. Det skulle ta 45 minuter att falla genom jorden.
Borde bli tellunaut eller terranaut (låter bättre). Eftersom tellus/terra=jorden
Kan det inte få heta jordnaut på svenska då?Terra är så vitt jag vet latin, så geonaut borde vara mer korrekt.
Intressant!!Ja
@Peach Nu har jag frågat min kille! Han håller på och programmerar en simulator så han hade inte jättemycket tid men väldigt kortfattat och förenklat:
Anledningen till att man oftast beräknar utan luftmotstånd är att det är jäkla klurigt att bedöma och beräkna själva luftmotståndet (densitet på luften etc). Det ska väl inte vara omöjligt som jag förstod det men då har du mer faktorer att ta in i beräkning och det tar mer tid. Om man dock förutsätter att visst luftmotstånd finns så innebär det att du faller genom jorden och sedan uppåt och sedan neråt etc, som i jojo-exemplet, men i och med luftmotståndet så saktas du sakta ner och till slut, efter x lång tid, kommer du att stanna. Då blir det i mitten - eftersom jordens massa, som du är omgiven av, drar dig åt alla håll och stannar dig. Hur lång tid det tar beror ju dock som sagt på flera faktorer.
Om jag fattat det hela rätt vill säga.
Hoppas det var begripligt!
Intressant!!
Ju mer man väljer bort i beräkningarna för att det är så"jäkla klurigt", desto längre bort från vetenskap kommer man.Anledningen till att man oftast beräknar utan luftmotstånd är att det är jäkla klurigt att bedöma och beräkna själva luftmotståndet (densitet på luften etc).
Jordfarare?
Kan det inte få heta jordnaut på svenska då?
Glädjedödare.Så den där tecknade filmens jojoande från yta till yta kommer inte hända, om inte fallet sker i vacuum.
Är det ingen som vill ifrågasätta den här 'sanningen'?Tanlen kom ifrån ett inslag på p3 om onödig fakta. Det skulle ta 45 minuter att falla genom jorden.
För att t.ex ett flygplan skulle ta sig denna sträcka på 45 minuter, behöver det färdas i 4724 m/s, vilket motsvarar 17008 km/h.