Djup mittstrålfåra

dee79

Trådstartare
Min pålla har väldigt djup mittstrålfåra - framförallt på framfötterna. Det har oxå påverkat strålen så fåran börjat vandra "uppåt" om man tittar på hoven bakifrån (upp mot ballarna).

hur illa är det? Alltså - det ser inte normalt ut i mina ögon, men frågan är vad det har för inverkan på hoven. Någon som har det likadant? Vad gör man åt det?

Sv: Djup mittstrålfåra

Det viktigaste är att hålla strålfåran ren på sådana hästar annars får dom väldigt lätt strålröta.

Ett enkelt sätt är att ta en stor spruta utan kanyl och med så hårt tryck du kan sputa upp en blandning av vatten och grönsåpa ett par gånger i veckan.

Mvh

Camilla

Den verkar inte ha anlag för att få röta, snarare är hon lite torrare än jag skulle önska (dock inga hovsprickor konstigt nog). Kanske inte är så rötbenägen då fåran är ganska brett djup, om du förstår. Det är ingen smal spricka som är svår att komma åt. Kanske kan ta kort imorgon och lägga in.

Min har så på ena framhoven, och det gav problem under våren med hälta som kom och gick. Fick recept på Lotagen och så gjorde jag som med tandtråd av gasbinda och lotagenet och gjorde rent varje dag. Spolade ur först med en vanlig engångsspruta (utan nål förstås), "tandtrådade" och sen hade jag i en bomullstuss dränkt i Lotagen en gång per dag som fick sitta kvar över natten, i en vecka. Det är mycket bättre redan, fåran mindre djup och ingen röta kvar. På ballarna har jag fått smörja in olja för att hålla mjukt.

Så - nu har jag fixat bilder. Hade ingen hovkrats på mig, därav lite halvdåligt petade hovar :smirk:

Som sagt, hovarna är torra, hårda, men ej benägna att spricka. Ingen röta så långt ögat kan nå, men väldigt djup mittstrålfåra.

hov1.jpg

hov2.jpg

Så, vad säger ni?? Jag är INTE nöjd med hur det ser ut, men vad göra?

en häst jag hade hemma ett tag för ca 2 år sedan hade ungefär så som din häst har. men det såg mer ut som en springa i nästan hela strålen. såg otäckt ut då det gick att köra ner hela hovkratsen (kratsdelen) i gropen/springan. vad det var vet jag inte, hovslagaren han inte ut innan hästen åkte igen...
någon som vet var det kan ha varit?

se till att hålla ren hovarna på din häst så är det säkert inget problem tror jag.

dee79 skrev:
Så - nu har jag fixat bilder. Hade ingen hovkrats på mig, därav lite halvdåligt petade hovar :smirk:

Som sagt, hovarna är torra, hårda, men ej benägna att spricka. Ingen röta så långt ögat kan nå, men väldigt djup mittstrålfåra.

hov1.jpg

hov2.jpg

Så, vad säger ni?? Jag är INTE nöjd med hur det ser ut, men vad göra?

Det här är inte så farligt. Det är värre - som någon sa - om det blir som en trång djup skåra. Då kan man behöva spruta upp och rengöra. Det enda man kan göra på denna häst är att hålla hoven ren med kratsning, se till att den inte går i för mycket gödsel och be hovslagaren skära bort fransigt horn på strålen och försöka hålla det så friskt som möjligt. Om du själv vågar ta med hovkniven så kan du själva hålla efter det fransade strålhornet. Håller man det bara friskt och hästen får röra på sig ordentligt på ett rent och friskt underlag så kommer det snart att växa till sig igen. Lite höga trakter kanske. Det kan göra att inte strålen får tillräcklig stimulans. Vilket i sin tur kan leda tillen outvecklad stråle som kan krypa upp och bli trängre.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 045
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 109
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar