Djunglen av insektsmedel, ge respons på dom du använt

M

Myrinda

Ja, som rubriken säger så är detta ett forum för ALLA insektsmedel. Helst köpta. Ge respons på dom så man slipper köpa hem massa skit produkter;)

Detta kan ni nämna i responsen:
Produktens namn
Tillverkare
Ev. om det är klassvarning på produkten
Ev. varningstecken på flaskan/burken
Om det är kemiska eller naturliga ingredienser
Ett cirka pris

Om det funkar
Hur länge den sitter i
Hur många stjärnor du skulle ge produken

Gärna instruktioner hur man använder medlet.

Sv: Djunglen av insektsmedel, ge respons på dom du använt

Sommarspray
HorseWise
Klass 3
Irriterande
Naturliga ingredienser
1 l, ca: 140:-
28 dagar karenstid

Sprayet funkar nog bäst vid ridturer enligt mig. Eller som kompliment till andra produkter.
Sprayar man mer än vad som är rekomenderat så sitter det i ett tag, men undra hur hästen tål det?
3 stjärnor

Ta bort smuts och damm. Spraya på torr päls och borsta av lätt. 1 spray ger 1ml, max 10 ml/kvadratmeter på hästen. Undvik ögon och andningsvägar. Andväns i ventlierad miljö, andas inte in gas/ånga/spray

Ingen som har något att rekomendera? :laugh:

Effol Bromsblocker:

Effol broms blocker är en högeffektiv och dermatologiskt testad insektsspray. Den bruksfärdiga lotionen har tagits fram i samarbete med det Tropiska institutet som specialskydd mot bitande bromsar, flugor, myggor och fästingar och garanterar ett långvarigt och högeffektivt skydd. Effol broms blocker är en innovativ blandning av eteriska oljor. Mot bitande och stickande insekter. Ska ej användas till häst som avses att gå till livsmedelsproduktion. Godkänd hos Kemikalieinspektionen, diarienr F- 2717-113-06.

Funkade inte ens under promenaden på 60 min. SÅ inget jag kommer lägga pengar på!

Det finns inget som hjälper till 100%
Sorry !
Täcke är det enda jag kan komma på som hjälper till 80%

Hej från Hambo

Senast ändrad:

Då måste jag säga emot föregående talare och rekomendera Effol Bromsblocker och Effol fly gel... två mycket trevliga insektsmedel speciellt mot dem hemska bromsarna :P

Jag tror att det är så att insekterna är olika envetna på olika ställen i sverige. Nämn gärna på ett ungefär var ni bor också ;)

Håller med föregående inlägg, Sprayade Effols Bromsenblocker på min häst när han sprungit sig svettig av bromsarna och det blev lungt:) Effols bromsenblocker är det enda medel jag hittat (haft häst i över 30 år) som har effekt på bromsen, sitter dock bara i ca 4 tim och finns inte med på karenstidslistan (inget för tävlande hästar) men det är ju tillräckligt för att hjälpa hästen när bromsarna är som värst och under ridturen:laugh:

HorseWise´s sommarspray tyckte inte jag funka så där kanonens, så jag började göra eget ist.

Fick för mig att använda rapsolja som volym (ist för vatten). Oljan har ju några fördelar så här på sommaren, sitter kvar på svettiga ridturer å sånt. Men är det sant att oljan kan bränna i solen? Folk använder ju sololja när dom solar, så varför skulle matolja vara farligt?

Hoppas ngn har något vettigt svar på detta :)

HorseWise´s sommarspray tyckte inte jag funka så där kanonens, så jag började göra eget ist.

Fick för mig att använda rapsolja som volym (ist för vatten). Oljan har ju några fördelar så här på sommaren, sitter kvar på svettiga ridturer å sånt. Men är det sant att oljan kan bränna i solen? Folk använder ju sololja när dom solar, så varför skulle matolja vara farligt?

Hoppas ngn har något vettigt svar på detta :)

Oljan kan börja koka på huden. Så det skulle jag absolut inte använda!

Vad som är skillnad på sololja och matolja vet jag inte.

När vi själva smörjer oss med sololja begränsar vi ju tiden i solen för att inte bränna oss, sedan går vi in i duschen.....

Jag gillar också Bromsenblocker men effekten är inte långvarig. Bra till ridturer.

Annars har jag använt Absorbine ultra shield i några år och tycker att det är bäst hittills efter hjorthornsolja som inte får säljas längre.

Jag slår också ett slag för Ultrashield, det bästa vi använt, och det enda vi nu använder.

Har oxå använt mig av Ultrashield. Har fungerat super!
Men i år funkade det inte lika bra!

Kan man få tag på Effol Bremsen Blocker nånstans här i Sverige?
Eller nån som vet om man kan beställa från nån sida?

Har Swith på båda pållarna och sen dagligen Effol Bromsblocker och Effol fly gel. Tycker att Effol fungerar rätt så bra, men måste ju på ofta. Gillar gelen då ena hästen inte gillar spray så mkt. På bogen och utsatta partier har jag på Skillingaryds salvan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka