djävulsrot till häst med låsningar

skorpannorpan

Trådstartare
Är det något att satsa på? Hon får redan Cosequine och ska lägga till MSM när Cosequine kommer med den tillsatsen (snart sägs det).

Hur ger man djävulsrot? För alltid eller som en kur? Kan man förgifta?

Hon behandlas av kiropraktor ca var 8-10 vecka också.

Är jag overkill? Eller täcker jag bra? Har ju märkt klara förändringar på det hon får nu men hon kan bli bättre- tror jag.

Sv: djävulsrot till häst med låsningar

Vet inte hur det funkar på låsningar men har använt det till min gamle valack med pålagringar och det var bra. Tror dock om jag inte missminner mig att man helst inte ska använda det kontinuerligt utan under en period (har för mig att det kan vara skadligt i längden men det var ett bra tag sedan han åt det). Tror dock jag ska införskaffa lite igen till hösten... Jag fick det som tips av en känd hästvet. i samband att pållen hade fått fästingsjuka och pålagringarna upptäcktes. Det ska tydligen gynna återpåfyllnaden av ledvätska. Vi hade först djävulsrot i flytande form (och svindyr) sedan hittade jag en man kunde köpa i pulverform som också var dyr men som varade mycket längre.

Upplever du att det har hjälpt?

Har hästen så stora problem av låsningar att det behöver medicineras tycker jag att det skall vara i samråd med veterinär - och därmed med veterinärmedicinska preparat.

Djävulsklorot är smärtlindrande förutom sin antiinflammatoriska effekt och inget jag skulle ge till en häst för att minska låsningar. Då hade jag hellre investerat pengarna i antingen en massör som höll efter musklerna mellan behandlingarna eller en duktig tränare som kan hjälpa till med ett träningsupplägg som gör att hästen själv kan arbeta upp sin kropp så att den slipper låsningarna.

Även om det gäller en kortare period efter en skada av något slag så hade jag utfört alla behandlingar med hjälp av veterinär. :)

Om samma låsningar ständigt återkommer så tror jag inte grundproblemet hittats.
Då hjälper inga tillskott i världen.
Hur är hästen i övrigt? Är den stressad?
Min första tanke är att ge extra magnesium istället för att få hästen mer i balans,magnesium kan göra underverk på vissa individer om de lider brist på magnesium.
Men som sagt ,frågan är om hästen har ett grundproblem nånstans som inte hittats och som orsakar hästens låsningar,kanske är en genomgång hos veterinär mer lämpligt för att utesluta problem som inte kiropraktorn kan lösa.
Har hästen en tex kronisk skada som gör att samma låsningar uppstår gång på gång då får man ju leva med det och "underhållsbehandla" hästen förebyggande.
Men om behandlingarna inte går framåt så är nåt fel.

Bytte själv den som behandlade mig(osteopat),och jäklar vad det gick framåt när grundproblemet fixades till,istället för den förra som bara symtombehandlade..

Har hästen så stora problem av låsningar att det behöver medicineras tycker jag att det skall vara i samråd med veterinär - och därmed med veterinärmedicinska preparat.

Djävulsklorot är smärtlindrande förutom sin antiinflammatoriska effekt och inget jag skulle ge till en häst för att minska låsningar. Då hade jag hellre investerat pengarna i antingen en massör som höll efter musklerna mellan behandlingarna eller en duktig tränare som kan hjälpa till med ett träningsupplägg som gör att hästen själv kan arbeta upp sin kropp så att den slipper låsningarna.

Även om det gäller en kortare period efter en skada av något slag så hade jag utfört alla behandlingar med hjälp av veterinär. :)

Jag är glad att läsa ditt inlägg och jag kunde inte hålla med mera.
Tycker det är hemskt att alternativare rekommenderar såna här kurer, utan veterinärs inblandning och utan en diagnos på vad som verkligen felar.
Djävulsklo är ett MYCKET starkt, dopinglassat preparat pga sin smärtstillande effekt, det är i nivå med fenylbutazon vad jag har förstått det som. Med andra ord: vet man inte vad det är man behandlar sin häst emot, dvs den verkliga orsaken till problemen, så är det vanskligt att använda ett sådant preparat då det smärtstillar vesäntligt, och man därmed kan uppfatta att hästen är piggare och kryare än den egentligen är, och därmed förvärra problemen.

*delvis KL*

På vissa hästar har djävulsklo till och med mer potent smärtstillande effekt än butta (den antiinflammatoriska är ju knepigare att för ögat bedöma).

Jag skulle heller aldrig ge DK så, utan har hästen ont så ska veterinär kontakta och hästen behandlas enligt veterinär rekommendation. Och helst med veterinärmedicinskt läkemedel. (Sen, teoretiskt så om nu veterinären rekommenderar DK istället för butta så okej då.)

Det är JÄTTESTOR skillnad på DK och 'allmänna ledtillskott'.

Oj vad vi var övererns i kväll : )

Jag var medvetet försiktig i mitt uttalande ang. fenylbutazon ekvivalensen, då jag inte vågade ta gift på att det tillochmed var så potent att det överstiger effekten, men nu har jag ju back up på att mitt tidigare mer försiktiga uttalande definitivt fyller kvoten. : )

har florerat många sorgliga trådar här genom åren ang. tilltron till DK och där man totalt inte insett effekten, utan trott att det är som att ge gurkmeja typ, men hej och hå vilka mirakel resultat, helt plötsligt presterar den tidigare otroligt knackiga hästen som aldrig förr.

skrämmande.

Måste vara värmen ;)

Min V (arabvalacken) var en sådan som svarade bättre på DK (torkad rot) än på butta, skrämmande när man tänker på att DK kan köpas 'fritt' och hinkas i hästar helt utan koll..

Nu fick jag iofs DK rekommenderat/ordinerat av en veterinär (med förkärlek för alternativa grejer dock), och efter undersökning etc. Dvs det ordinerades på samma grunder som en annan vet skulle ha rekommenderat butta. Men jag erkänner villigt att jag INTE fattade hur himla potent det var förrän jag sas 'såg det'. Och jag är rädd att (det är nog preskriberat nu) jag nog i god tro och okunskap - och en gnutta desperation - gav en örtblandning till fånghästar som innehöll DK till mitt gamla fångsto innan jag såg effekten på valacken. Nu blev hon nada bättre av det, men hade hon blivit bättre så hade jag mest troligt hyllat det örttillskottet - och inte fattat att hon var 'bättre' för hon var smärtstillad såsom på butta :crazy: Dvs precis som i ditt scenario - och som man kan läsa i trådar nu och då.

Efter nämnda valack har ingen av mina djur fått DK, men när jag hade valacken, så med veterinärs godkännande bytte jag faktiskt ut ordinerad butta mot djävulsklo ibland, just för det hade bättre effekt än butta på honom. Men det är som sagt just det som gör att jag inte under några omständigheter skulle ge eller har gett någon annan häst det sen dess.

OJ! Jag har verkligen fattar DK fel!

Min häst är helt utredd av alla möjliga, vet, osteopat, kiropraktor. Haft hjälp av sjukgymnast, sadelutprovare, tandläkare och nåt mer som jg glömt. Ligger en massa trådar om henne och mina kval...

Hon har kontinuerliga låsningar men nu efte rmånga om och men så är det väl troligen så att det varit en påverkan på henne någon gång för länge sedan och allt som varit med låsningar och kotledsinfl har inte varit kärnan. Vilket jag tror vi kommit till nu då det bara blir bättre och jag känner en skillnad.

Anledningen till att jag trodde på DK var att jag fattat det som något man kunde ge hästne i förebyggande syfte. Då det enda jag gör nu är att sitta och vänta för at se om det är på rätt väg vi är nu. Om det faktiskt är som jag tror och det gör mig galen så jag tänkte att om det finns något som faktiskt kan hjälpa till att lösa upp låsningarna som kriopraktorn och massören tar hand om var 8:e vecka, så vore det kankse den enda saken som jag känner jag kan påverka nu.

Hatar att bara sitta å vänta, 6 månader sen sista kotledsinfl och 6 veckor sedan sista knäckningen. Kommer kotledsinfl tillbaka? KOmmer hennes vä framkota sakta malas sönder? Eller har vi rättat till orsaken till all skit... Blir tokig!

Tack för all info om DK! Ska verkligen inte ge mig in på det nu, ska inte dämpa en infl som ändå kommer att dyka upp om jag inte nått till roten. Håller mig till Cosequin och MSM...veterinärer, massörer och kiropraktorer... undra när jag ska ha råd med en symaskin... stora hål i fickorna. ;)

Usch vad jag lider med dig, har en häst av liknande kaliber själv och vet alltför väl hur det känns när väl skadehjulet börjar snurra. :(

Jag ger min Conquer (stavning?) - ledtillskott alltså. Jag anser mig märka en bra effekt, men det kan vara placebo. ;)

Upplever du att det har hjälpt?

Nja, svårt att säga då han just fått en kraftig medicindos mot erlichia och svarat bra på detta. Det var sedan vid igångsättningen jag tyckte han var lite knackig och åkte då till vet. (hästklinik i Ängelholm). Där konstaterades att han hade pålagringar och förutom Finaldyn skickade hon med DR hem. Det skulle hjälpa till att bättra på samt ev. öka ledvätskan, vilken vanligtvis minskar vid erlichios...eller kan göra det.
Pållen kom igång igen och detta är kanske 8 år sedan. Han åt det under en period men sedan slutade vi. Han är frisk och glad idag (pålagringarna finns kvar naturligtvis men verkar inte blivit värre utan snarare bättre) och fungerar bra för sin ålder (född -89).

Tilläggas bör att detta var då DR var relativt ny modefluga i sv. Senare kom rapporter om att det fanns dopningsklassade medel i. Jag tog det för ett hälsotillskott värt att prova. Jag vet inte vad Vet. har för inställning till medlet idag. Jag har emellertid svårt att tro att det skulle vara lika starkt som butta....min fick ju det också och då märktes en enorm skillnad på pållen som genast tog i lite för mycket i hagen...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring