Djävulsklo?

Efter att ha talat med veterinär, ja. Jag gav min gamla "vackra vita" djävulsklo ett par kurer om året sista 2.5 åren med lite extra buttaboost två gånger genom veterinären.
Tänker du talat med veterinär som en veterinärkoll innan varje kur? Har veterinären inte sett hästen kan den ju inte veta om hästen är normalstel eller halt tänker jag. Jag har provat Dk till stel gamling men märkte ingen skillnad.

Tänker du talat med veterinär som en veterinärkoll innan varje kur? Har veterinären inte sett hästen kan den ju inte veta om hästen är normalstel eller halt tänker jag. Jag har provat Dk till stel gamling men märkte ingen skillnad.

Nej, efter veterinärbesök och buttakur, tog jag ut kiropraktor och equiterapeut, tillrättaläggning av kotor, samt massage och laser. Efter ett par behandlingar rådfrågade jag veterinär och frågade om det var OK att ge djävulsklo en vecka då och då. Och det var det, samt att han skrev ut en buttakur till, efter en sträckning i hagen då min vackra vita körde hela registret av full galopp, levad och caprioler på morgnarna ända till dagen då hon fick somna in 29 och ett halvt år gammal.

F.ö så de studier som finns ang djävulsklo till häst, som funnits i några decennier , föreslår att effekten är lika potent som effekten av febylbutazon. Dvs högst vesäntlig effekt . Vet inte om det kommit några nya rön, jag har isåfall missat det helt (anser mig relativt väl med i matchen ang nya studier/forskning osv på häst rent generellt inkl detta ämne, men har jag missat vore det välkommet om ngn ville inflika ) .

Hörde F.ö häromdagen från en veterinärvän att nypon skulle troligtvis det bli tävlingskarens på nu framöver, pga den ansedda potensen som tillskott .

Senast ändrad:
Min gamling fick djävulsklo ett par ggr och jag märkte stor skillnad på om det var pulver eller tinktur. Hon fick dessutom akupunktur utförd av sin favoritveterinär, hon var hans enda patient som gnäggade när han kom. :D :love:

Jag har en äldre häst som är jättefin stundtals, men som då och då känns annorlunda. Har lärt mig tolka honom med tiden och känner när något är på g. Ger då DK som jag beställer från Salsta, en msk/dag under 14 dagar, och ser till att han rör sig under tiden. Har funkat jättebra, så prova! Du känner hästen bäst, så testa och se. Vi springer ju inte till doktorn varje gång vi tar en voltaren, utan testar först och om det inte hjälper så kanske vi söker doktorn därefter. Om det finns antydan till inflammation, så är chansen faktiskt stor att man häver den, om man är snabb att agera.

Jag har en äldre häst som är jättefin stundtals, men som då och då känns annorlunda. Har lärt mig tolka honom med tiden och känner när något är på g. Ger då DK som jag beställer från Salsta, en msk/dag under 14 dagar, och ser till att han rör sig under tiden. Har funkat jättebra, så prova! Du känner hästen bäst, så testa och se. Vi springer ju inte till doktorn varje gång vi tar en voltaren, utan testar först och om det inte hjälper så kanske vi söker doktorn därefter. Om det finns antydan till inflammation, så är chansen faktiskt stor att man häver den, om man är snabb att agera.

Fast det är en enorm skillnad att själv välja att äta smärtstillande och att ge det till ett djur. Själv kan du känna efter vad som gör ont och om du bör undvika någon speciell rörelse men hästen tänker inte så. Därmed ökar ju risken att en eventuell skada, som kanske kunde ha vilats bort, istället förvärras för att hästen rört sig mer än den borde eller på ett mindre lämpligt sätt.
Om man vet exakt vad som är fel med hästen, t ex en bekräftad artros, så är det en helt annan sak för då vet man vad man behandlar.
Jag skulle aldrig i livet få för mig att rida en häst som går på smärtstillande om det inte var under översyn av veterinär.

Nej, efter veterinärbesök och buttakur, tog jag ut kiropraktor och equiterapeut, tillrättaläggning av kotor, samt massage och laser. Efter ett par behandlingar rådfrågade jag veterinär och frågade om det var OK att ge djävulsklo en vecka då och då. Och det var det, samt att han skrev ut en buttakur till, efter en sträckning i hagen då min vackra vita körde hela registret av full galopp, levad och caprioler på morgnarna ända till dagen då hon fick somna in 29 och ett halvt år gammal.
Märkte du skillnad av bara Dk?
F.ö så de studier som finns ang djävulsklo till häst, som funnits i några decennier , föreslår att effekten är lika potent som effekten av febylbutazon. Dvs högst vesäntlig effekt . Vet inte om det kommit några nya rön, jag har isåfall missat det helt (anser mig relativt väl med i matchen ang nya studier/forskning osv på häst rent generellt inkl detta ämne, men har jag missat vore det välkommet om ngn ville inflika ) .

Hörde F.ö häromdagen från en veterinärvän att nypon skulle troligtvis det bli tävlingskarens på nu framöver, pga den ansedda potensen som tillskott .
Inom travet är/var det karens 96 timmar på nypon pulver har jag för mig!

En allmän reflektion.

Vad i hela friden är det som gör att många tycker att det är en bra idé att stoppa i hästarna diverse olika preparat där man inte ens har forskat på varken effekt eller biverkningar???

Att experimentera med hästen verkar inte så bra i mina ögon.
Rent generellt.

Jag ger det på inrådan av Vet, som jag litar på och som varit med under hela behandlingen.

Men jag förstår helt din poäng, liksom det som @Cherarriduracell skriver.

Jag ger en underhållsdos av Devils relief till min äldsta.
Han har inga problem med sina leder, kollas regelbundet på klinik och dansar genom böjprov, mjuk och rörlig.
Däremot har han problem med sin halsmuskulatur efter att han var sjuk förra hösten, något som antagligen aldrig kommer försvinna helt. Inga problem i ridningen och inget som verkar störa honom i vardagen.
Han blir mindre spänd i musklerna sen vi började. Kombinerar med stretching och massage.

Djävulsklo är en ört som det finns rätt mycket forskning på faktisk. Så jag håller inte med om att man "inte har en aning om vad man ger". Den har samma sorts biverkningar som syntetiska NSAID men mindre kraftiga. Därför skulle jag vara väldigt försiktig med att ge den till en häst som har eller har haft magsår, särskilt långvarig behandling. Men risken för magsår är klart mindre än för tex fenylbutazon så djävulsklo kan vara ett alternativ om hästen inte tål butta, flunixin, metacam etc.

Det är självklart viktigt att veta varför hästen är knackig/stel och att inte göra mer än motionering/mjuk lösgöring för att inte förvärra tex en artros. Att ge smärtstillande, vare sig det är örter, läkemedel eller ledinjektioner för att kunna tävla är helt förkastligt. :down:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama