Djävulsklo-gelé?

bettysmatte

Trådstartare
Är det någon som har använt detta som liniment till häst? Vad använde du det för, och vilken effekt tyckte du att det hade på din häst?

Sv: Djävulsklo-gelé?

djävulsklo brukar man väl ge dom som "fodertillskott", ska det verka antiinflammatoriskt genom linimentet oxå ?

Beskrivs så här av säljaren:
Används som massage-gele. Har samma smärtstillande och anti-inflammatoriska egenskaper som den hackade/malda djävulsklon. Masseras in på ömmande och värkande muskler, exempelvis på hästens rygg/länd, samt överansträngda leder och galliga ben.

Jag kör med djävulsklo gele till framkotorna på min häst, funkar skitbra! Han har haft rejäla gallor på alla benen och benpålagringar kotled båda fram samt lös benbit höger fram. Vi har provat allt då han varit halt och han har gått på butta kur flera ggr utan framgång. Jag tog bort betforen till min häst, gett butta samt masserat in gelen och sedan på med BoT skydd och inte minsta tillstymmelse till galla eller värma i kotorna. Nu skall vet spruta med kortison i leden till veckan men när det är klart kommer vi att testa djävulsklo hackad även i maten ett tag. Tror att det är främst kombinationen av allt som har gett resultat, men när jag haft på honom gelen så märker jag att även mina händer är bättre, har själv lätt reumatism....:banana:

Det finns ju risk för blistring, men vet man med sig att man inte har en känslig häst så kan det funka.

djävulsklo brukar man väl ge dom som "fodertillskott", ska det verka antiinflammatoriskt genom linimentet oxå ?

Kan tanken vara att det ska fungera liknande ipren-gel? Det är ju också smärtstillande och inflammationshämmande precis som iprentabletterna är.

Djävulsklo gele är inte som liniment och går jättebra att ha under BoT - jag har det hela tiden....! BoT sitter sedan på 24 h...
Funkar skitbra!

Om man ska använda sig av djävulsklo eller andra liknande dopingklassade preparat, som är gravt smärtstillande så tillvida att de tillochmed kan dölja underliggande smärtor och krämpor, bör man ha jäkligt klart för sig i vilket syfte man gör det. Om det gäller en häst med krämpor, som ska arbeta, så tycker jag det är helt otroligt befängt, och man bör söka hjälp för problemet snarare än att preparera.

tråd finns här:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=807745&highlight=dj%E4vulsklo

och här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=745908&highlight=conquer

Jag förstår din oro. Dock har jag haft ute veterinär, ET och hovslagare i mitt fall. Veterinär och ET säger båda muskelskada. Jag är rädd för att ge henne djävulsklo i fodret för att jag har läst hur pass effektivt det kan vara. Jag vill inte att hon ska känna sig FÖR bra och busa runt för mycket. Däremot tror jag att ett medel som verkar inflammationshämmande lokalt kan vara något att prova. Tro mig, jag är överförsiktig och har tänkt och tänkt och tänkt igen innan jag beställde denna géle...

Och, nej, hon arbetar inte. Hon vilar tills hon är såpass bra att jag kan våga rida igång henne igen.

Då är jag helt med, och det låter både genomtänkt och förankrat med veterinär.

de trådar som florerat tidigare har rört hästar som ska arbeta, fanns tillochmed en tråd ngngång i våras där man ohhade över hur fin hästen blivit under ridning sen den började gå på djävulsklo/msm efter att ha haft krämpor tidigare. skrämmande! samma på travforumet fanns det trådar om hur det gick att preppa sina hästar fräscha med lite medel beställt över internet.

det låter smart med gele om det rör sig om en skada. dock tycker jag arnika är mer effektivt om det rör sig om en överansträngning. dk är bäst om det finns en inflammation.

Uppdatera gärna i tråden så vi får se hur det går....har själv bara provat arnika med gott resultat efter en rejäl spark som resulterade till en natt på Hallands Djursjukhus då det träffade både muskler & nerv = mycket ont....den ses ju som mildare skaffa gärna den med för att massera övriga delar av kroppen som kan bli ansträngda/överansträngda p g a din häst´s skada.

Hoppas du återkommer till tråden och berättar ev resultat:).

Min häst har fått en muskelskada nedanför låret, jag kommer ge Djävulsklo oralt + gele under ett par veckor. Själv har jag en inflamerad axel och har tänker prova samma gele i kombination med Helaflex (Djävulsklo preparat för människa). Skall bli spännande att se om jag känner någon effekt på mig själv

Hästen är självfallet kollad och jag tänker inte ge henne preparatet när det är dags att sätta igång arbetet igen.

Använde det ett par-tre gånger. Hästen är nu mycket bättre, men om det var gelén som hjälpte till det vet jag inte...

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar