diverse funderingar!

Maris_

Trådstartare
Håller på och går en körkurs nu och så fort min ponny slutar hosta och sätts i gång igen så ska vi ut och köra!

Har dock lite utrustningsfrågor!

Först, vad tror ni om svängeln, duger den?

svangel.jpg

Det jag har upptäckt hittills är att draglinorna glider in mot mitten. Hur löser man det enklast? Jag har draglinor från Equilex, såna där man trär igenom draglinan så att det bildas en "ögla". I vintras åkte vi bob efter hästen och då hoppade gärna draglinorna av svängeln, men det verkar gå bättre när man drar vagn eftersom tyngden blir större. Dock glider de som sagt in mot mitten. Bobåkandet löste jag med silvertejp. ;) Svängeln fäst på vagen i en liten "ring", liksom hängs på. Vad tror ni, håller den sig kvar, eller bör den säkras på något vis? Har ni i så fall några idéer?

Har inga fästen för baksele på skaklarna, ungefär var bör de sitta? Lämpligt material för detta?

Jag vet inte om min häst har körts med baksele tidigare. Hur vänjer man henne vid detta? Har tömkört med den på, och en person har haft grimskaft i bakselen och dragit för att få ungefär samma känsla. Kan man göra något mer? Hon såg lite skeptisk ut till detta, men reagerade inget mer.

Hmm, det var nog allt jag kom på för tillfället!

/ Maris

Sv: diverse funderingar!

Du kan ju försöka sätta nån stopp eller nåt så de inte kan glida inåt. Om de hoppar av kanske du behöver större öglor på sidan? Fästet på svängeln till vagnen kanske skulle behöva säkras lite. Går det att byta ut kroken på svängeln mot en karbinhake. Så du kan stänga igen den. Eller använda sån anordning som finns bak på skotrar där man fäster kälken om du vet vad det är!

Jag har faktiskt aldrig tänkt på att vänja hästen vid baksele. Men man ska kanske inte köra i de brantaste backarn i början (inte utan heller!). Jag tror hästen klarar det rätt bra ändå! Måste nästan va skönt att kunna bromsa där istället för i däckeln ;)

Har du en ögla på vagnen där du fäster däckeln? Där kan du ju sätta bakselen också om du har tillräckligt långa remmar...Annars är det väl bara att svetsa dit två krokar. Vet inte i vilket material men det ska ju hålla för endel!

Vänja med baksele kan du göra på följande sätt.
Spänn fast bakselen med gummistroppar i däckeln så den ligger och trycker lite mot baken och tömkör så ska det nog gå bra.
Hoppas du förstår.

Mvh

bonnlurpen skrev:
Vänja med baksele kan du göra på följande sätt.
Spänn fast bakselen med gummistroppar i däckeln så den ligger och trycker lite mot baken och tömkör så ska det nog gå bra.
Hoppas du förstår.

Mvh
Hej Bonnlurpen såg att du var ny här. Välkommen hit!!!!! :bump: :banana:

Har samma problem med svängeln. Jag har fäst små snören runt linorna och fäst i ringen. Jag har visserligen hela ringar, och inte bara krokar som du.
Det funkar, men bästa lösningen är väl att göra en ring till 1 dm in.

/jenny

Tack för tipsen allihopa!

Karbinhake lät bra! Min pojkvän har sagt det hela tiden, men jag har varit skeptisk. ;) Ska man ha någon speciell sådan, så att man är säker på att det håller?

Jag har små "hållare" på skaklarna till skakelhållarna, men jag tror att de sitter för långt bort så att remmarna inte räcker. Ska kolla det!

Har varit på kursen idag, och idag var vi på ett ställe med en massa träd och körde! Var jättekul att se att det faktiskt gick att köra där det såg jättetrångt ut och att vi kom ut från dungen hela och rena! :banana:

/ Maris

Vad har du för typ av sele? Jag har en armésele, och då fäster jag bakselen i ringarna där seltungorna sitter fast. Skulle göra samma på
den :o billiga bröstselen som följde med foderponnyn om jag hade en baksele till henne.
(Och det ska det bli så snart vi kommer igång och kör henne!)
Lotta

Ursäkta bildkvaliteten :)
såhär fäster jag min. Jag har en ring på baksidan så att kohalsbandet inte glider nånstans.

Och eftersom jag inte fått ditsvetsat två ringar på var sida så måste jag binda fast draglinorna. Det ska väl fixas så småningom.

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

tänkte på en sak, de två remmarna som går uppåt, behöver man sånna? jag hängde nämligen bara på svängeln och satte fast draglinorna:o men då ibland åkte ju svängeln rätt långt ne rpå en sidan. Du kanske skrev varför du har så men jag fattade inte riktigt men blev nyfiken:)

Jag har såna delvis för att min svängel slår upp o ner lite när hon travar långsamt. OCH för att jag måste binda fast draglinorna så de inte åker inåt, precis som du. :)

Jag skulle ju helst vilja svetsa fast min svängel som de gör på Cliffords hemsida, men jag har inte den möjlgheten med min vagn riktigt.
Men den är skön!

/jenny

Liknande trådar

Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 939
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
T
Körning Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka