div III häst i höst- helt knasigt

Sv: div III häst i höst- helt knasigt

Dels så är u sitsen in i halten mycket viktig, och ur halten också. Hur de sitter och inverkar i halten måste ju vara otroligt viktigt. Låter helskumt tycker jag. Då kan de ju skita i att rida något program överhuvudtaget, bara rida runt fyrkantspåret. :confused:

jag läste nåt om att det skulle vara två domare oxå

jag tror inte att domaren BARA går på ryttarens sits, inverkan är också viktig. och på så vis även resultatet av inverkan viktig så som halter etc. men jag tror att det är meningen att domaren ska ta större hänsyn till hästens förutsättningar. det kräver en mycket kunnig domare till det och det kanske är därför som man vill ha två.

ang halten. vad jag har hört så ska den första ryttaren göra halt vid x, sen rider de andra upp o gör halten jämte. De hade diskussion om det i klubben nu på senaste tävlingsmötet och det var så det sas.

själv tycker jag att det verkar ganska bra, även om jag själv har tyckt hela tiden att det är bra att men kan rida individuellt också, nu har jag iofs aldrig ridit div III men...

sen diskuterade jag o mamma det här med att få arrangörer till det. Det blir ju verkligen ingen tävling som går med vinst iaf! Om man inte rider individuellt så är det ju bara lagavgiften som betalas in o den går ju till distriktet... jaja, det var bara en parantes...:)

ska bli kul o se hur detta fungerar, har en kompis som ska rida i div III i vår... ;)

Men hos oss gåt ävlingen individuellt också. Precis som det brukar göra vid allsvenska tävlingar!

alltså, går det att rida individuellt även o den klassen där man rider dressyrryttartestet?

På Strömsholm gjorde de inte halten jämte varandra iallafall, då gjorde de andra halt bakom förstaryttaren.

det är väl alltid en avgift för att starta klassen ändå. även om lagets avgift är anmäld o bet till distriktet

har fått hem en lunta papper från distriktet om det div 3 nu..phu ska plöja igenom det i em

skummade lite i morse..man får inte starta LA eller högre samma år (altså i vår då)...f*n tänkte jag då...
innan det här med nya div3 hade jag tänkt starta LA1 i vår med nya pollen men det går ju inte...får väl dralla runt med LC/LB *suck* tappa sugen lite

Varför måste du vara med på det då . Vill du tävla la så gör det . Du behöver väl inte vara med i div III om du tycker att det verkar vara så tråkigt och du tappar lusten. Kan inte tro att nån tvingar dej.

nä tvungen är ju ingen det roliga var ju att vi fick ihop ett lag så vi skulle ut o tävla tillsammans

MariaAhmira skrev:
fattar ingenting just nu....

efter att inte ha haft något dressyrlag på två år i klubben, så har vi nu samlat ihop ett dressyrlag som ska ställa upp i div III i höst...

men till saken, allt är förändrat!
det är inte de vanliga programmen som det varit tidigare (Lc1 och Lb1 har jag för mej, har inte tävlat på 2 år..)
Det ska endast vara dressyrryttartesten endast bedömning av sitsen. läste lite här: (är ett projekt) http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=114614

Varför i hela världen ska div III gå i denna bedömning? blir det inte alls de "vanliga" programmen då?
bedöms inte hästen och utförandet av programmet då?
på klubbtävlingar var är det upp till klubben att tillåta vissa hjälptyglar som inspänningstyglar...:smirk:

vår lagledare ringde till förbundet häromdagen och det verkade inte själva vara riktigt haj på det hela än för att allt var så nytt!

Så ni som kommer rida i höst...vad tycker ni?

Jag har själv ridit ett programm kallad ryttartest.... Det var faktiskt roligt...Vi hade clinik på min skola och då fick jag vara med och rida....:banana: Fast jag tycker att den "gamla" bedömningen är roligare...

Kung Bob skrev:
ang halten. vad jag har hört så ska den första ryttaren göra halt vid x, sen rider de andra upp o gör halten jämte.

Jag har ridit denna sorts ryttartest, vi hade clinik på min skola och då sa tränaren att halten inte skulle göras på detta sätt....Utan alla fyra ekipage skulle vända upp samtidigt! alltså skulle den första ryttaren rida förbi bokstaven A så att alla får plats på kortsidan och när alla är där, vänder man samtidigt upp och gör halt....Alltså så ska X vara mellen ryttare 2 och 3...

Lord_Calvert skrev:
alltså skulle den första ryttaren rida förbi bokstaven A så att alla får plats på kortsidan och när alla är där, vänder man samtidigt upp och gör halt....Alltså så ska X vara mellen ryttare 2 och 3...

Jag var och kollade på dressyrryttartest idag och då gjorde dom så som du beskrev!

men det gäller väl ekipage??

*knapplån*

Här i halland går fortfarande div III för storhäst i LC-LB. (Blev tillfrågad om jag ville vara med så jag var tvungen att se efter ;) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka