div III häst i höst- helt knasigt

M

MariaAhmira

fattar ingenting just nu....

efter att inte ha haft något dressyrlag på två år i klubben, så har vi nu samlat ihop ett dressyrlag som ska ställa upp i div III i höst...

men till saken, allt är förändrat!
det är inte de vanliga programmen som det varit tidigare (Lc1 och Lb1 har jag för mej, har inte tävlat på 2 år..)
Det ska endast vara dressyrryttartesten endast bedömning av sitsen. läste lite här: (är ett projekt) http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=114614

Varför i hela världen ska div III gå i denna bedömning? blir det inte alls de "vanliga" programmen då?
bedöms inte hästen och utförandet av programmet då?
på klubbtävlingar var är det upp till klubben att tillåta vissa hjälptyglar som inspänningstyglar...:smirk:

vår lagledare ringde till förbundet häromdagen och det verkade inte själva vara riktigt haj på det hela än för att allt var så nytt!

Så ni som kommer rida i höst...vad tycker ni?

Sv: div III häst i höst- helt knasigt

Jag är lagledare för ponny laget här så jag har ganska bra koll. :idea:

Varför i hela världen ska div III gå i denna bedömning? blir det inte alls de "vanliga" programmen då?
Där för att det är ett utmärkt tillfälle att få igång tävlingarna i Sverige. Vi rider ju i allmänhet som krattor i det här landet och det är viktigt att sits och inverkan blir rätt från början! :idea:

Vad jag förstått är det upp till arrangörerna om de vill ha ett vanligt program som uppvärmningsklass. Men det kan variera i distrikten.

bedöms inte hästen och utförandet av programmet då?
Hästens gångarter och utsrålning bedöms inte, nej. Men därimot kommer ju ryttarens inverkan på hästen bedömas, alltså bedöms hästen indirekt. (Man ser ju hur bra inverkan ryttaren har genom att titta på hästen bla. )

på klubbtävlingar var är det upp till klubben att tillåta vissa hjälptyglar som inspänningstyglar...

Det är upp till klubben, på vår klubb tillåter vi inte det.

vår lagledare ringde till förbundet häromdagen och det verkade inte själva vara riktigt haj på det hela än för att allt var så nytt!

Samma sak här. ingen vet riktigt någonting. Informationen från Ridsportförbundet är extrem dålig. Och vår klubb står som arrangör till första omgången! :o

Men på det stora hela tycker jag att det är kalasbra! Dock kunnde informationen som sagt var varit mycket bättre.

att vi rider som krattor håller jag med om;)
tycker att det är ett jättebra projekt men man blir ju som ett ?tecken:p

hmm, blir mycket intressant till hösten..fast plugga lite fler program.. kommer det vara några sånna här tävlingar i vår?, ska ut på uppvärming inför hösten

tack för svaren!:)

Kod:
Och vår klubb står som arrangör till första omgången!

förrästen...vad för klubb är du på?

Div III för ponny här börjar ju i April, så vi har ju verkligen lite tid på oss! Hylteryttarförening är min klubb.
:idea:

Sen fungerar det så att hela laget rider tillsammans, btw.

vi fick inte ihop vårt lag i tid för att anmäla oss till våren (pytteklubb) fast det gjorde inte mig nåt, har precis börja lära känna min nya polle:angel:

intressant att rida alla samtidigt, gast då rider man bara lite hur som helst eller:confused:

alså jag kan ingenting om det här:p

Men nu blir jag lite fundersam här... Går alla Div III i alla distrikt som dressyrryttartest???? :confused: Jag ska rida Div III i april nu och jag har inte hört ett dugg om att det inte ska gå i vanliga program!!! Inte kan informationen vara så fruktansvärt dålig så att vissa klubbar har missat det helt och hållet??? Och varför står det inget om det i propparna isåntfall?

Tacksam för svar :bump:

Nu har jag snokat omkring lite och som jag har förstått det så gäller det bara ponny. Är det fel? Blev lite förvirrad av rubriken...

enligt min lagledare gällde detta oss hästryttare (och ponny då)

nej, man rider det inledande ryttartestet för fyra presoner. Man rider ett bestämt program som alltid annars men på led. :idea: Så har man programuppläsare också, som varje lag får stå för.

Typ så.

hihi!
på led!
vad kul;)

Jag tycker att det är jättebra med sitsbedömning i div 3. Den här divisionen ska vara till för ryttare som inte tävlat så mycket och inte har någon större erfarenhet. För de här ryttarna och även för rutinerade ryttare är det jätte viktigt med en korrekt sits, något som tidigare inte uppmärksammats i Sverige. Svenskarnas sits håller ofta inte måttet så därför tycker jag att det är ett jättebra initiativ med sitstävlingar!
Det borde även finnas fler sitstävlingar i hoppning för där är det minst lika viktigt att ha en korrekt sits, det ska börjas i tid så det är utmärkt att alla lägre tävlingar bedömer ryttarens sits!:)

Mvh Emma

Ja, dock har jag inte klurat ut hur man gör när man vänder rätt upp och gör halt. :rofl: Men det har vi våran domare till att förklara. Hon kommer hjälpa till och träna laget inför uppgiften. :idea: Ärligt talat så får hon ta det mesta bördan, jag pallar inte, alldeles för förvirrat. ;)

Jag coachade en kompis när hon red Riksfinalen för lektionsryttare på Strömsholm, och då red dem detta. Vänd rätt upp och halten görs precis som vanligt, första ryttaren stannar på X och de andra stannar efter.

En grej jag tycker också är bra med programmet är att överstrykning ingår, man ska alltså kunna ge lång eftergift i både trav och galopp för att visa att man inte håller ihop hästen med handen, mycket avslöjande och bra! :devil:

Jag har själv ridit ett derssyrryttartest:I på en klubbtävling men då red man en och en som ett "vanligt program" fast med andra rörelser som överstrykning. Bedömningen skulle gå efter sitsen, en mycket bra ide tycker jag. Ni pratar om att man ska rida på led och vad jag förstod av dommaren när jag red var att det var skilnad på dressyrryttartest och ryttartest. I dressyrryttartest rider man en och en och i ryttartest rider man ca fyra på led....men helt säker är jag inte:crazy:

Men hur ska de då kunna se hur övriga ställer upp? :crazy:

I det inledande programmet ingår väll inte, överstrykning, eller gör det det... Hmm, har inte kollat så noga. :angel:

Red M:1 i våras på en domarkurs, var hur roligt som helst. :idea:

Fortsätter att tjata lite då :angel:
Är det ngn som vet om det skiljer sig mellan distrikten vad det gäller storhästarna? För på mitt distrikts hemsida så står det att i div III ska två i laget rida LC:2 och en ska rida LB:1 men tydligen är det annorlunda i andra distrikt?

Jag tycker det låter som en bra sak, och det är bra för sånna som inte riktigt är vana att tävla, så dom får vara med fler adnra på banan. Och sitsen är ändå det viktigaste!
Och så är det div III

Men sådant som uppställning i halter bedömer de inte, eftersom de bedömer sits och inverkan. Iofs kan man ju lägga det under inverkan men de bedömer inte sådana saker iallafall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka