Ditt första travminne?

SelfPossessed

Trådstartare
Som rubriken lyder, vilket är ditt första travminne?

Jag kommer tyvär inte ihåg exakt årtal, men det var mitten av 80-talet och jag fick följa med min pappa till Sovalla för första gången.
Hade bara sett trav på tv innan, kommer ihåg att det var rätt kallt och att Big Noon pokalen var kvällens huvudlöpning.
Pappa varnade mig innan för att jag nog skulle tycka det var rätt tråkigt, hästarna sprang liksom bara runt.......:grin:
Givetvis blev jag frälst från första stund!:love:

En häst etsade sig särskilt fast i mitt minne, han var högrest, nästan svart, jättestor och såg ut att vilja "spränga selen".
Givetvis vann han sitt lopp, Emile hette hästen......

Till historien hör att jag ca 15 år senare skulle släppa min ridhäst på ett sommarbete.
I hagen bland alla ston stod en stor, svart, reslig äldre valack med gråa hår i ansiktet.
Någonting fick mig att fråga vad det var för en häst, han kändes så vagt bekant på något sätt....
Jag höll bokstavligen på att ramla baklänges när svaret blev Emile!
Hade faktiskt svårt att hålla tårarna borta.:o
Pratade med ägaren för ett par år sedan, då levde han fortfarande, 28 år gammal om jag minns rätt!:bow:

Sv: Ditt första travminne?

Oj, oj, oj. Nu har du väl verkligen tryckt på nostalgikänslorna!! :)

Jag minns också Emile, född -81. Jag delade stall med ägaren och hennes hästar. Minns ett tillfälle då jag hjälpe till att ta in Emile. Livrädd för eltråden var han. Så han studsade ut genom grinden och lyckades sparka mej på smalbenet. Väl utanför grinden stod han helt stilla. Underbart trevlig och snäll häst. Precis som ägarens alla andra hästar.

Mina första egna travminnen går lite längre tillbaka i tiden. Det framgår väl tydligt av mitt nick.
Första gången var 1966 (!). Herregud vad tiden går. Okej, jag var inte jättegammal då, men detta möte med travets drottning då kom att prägla resten av mitt liv.

Genom bekanta till min far så fick jag komma till Frankrike, och jag var nog jordens lyckligast "skitunge" när jag fick åka med i vagnen bakom denna fantastiska häst. :love:

Idag håller jag fortfarande på med trav och håller ett vakande öga på hästar med Roquepine i stammen. För egen del så blir det nog en häst till i mitt liv, om jag hittar rätt sto att betäcka med Racer Bourbon. ;)

Du får leta på ett sto efter Echo så du får Roquepine på båda sidor!

Jag besökte travbanor innan jag kan komma ihåg någonting, men det som jag kommer ihåg är när läktaren på Sundbyholm byggdes, publikplatsen var på den andra långsidan innan, det var i början av 70-talet tror jagv var 4-5 år!

Var en vecka gammal när jag var på Grand National på Strömsholm första gången, sedan var jag över trettio innan jag missade de tävlingarna första gången, har dock aldrig hållt på med galoppsport!

Jag har under åren försökt att skriva ner alla varmblodiga travare jag kört eller ridit genom åren, här finns listan för den som är intresserad! LÄNK

Vilken underbar upplevelse att få åka med en världsstjärna, förstår att du var i sjunde himlen!
Kul att du också har minnen av Emile även om det säkert gjorde lite ont!;)

Det finns några riktigt fina djur på din lista!:d

*KL*
Fler som har gamla travminnen eller möten med minnesvärda hästar?
Behöver inte vara just första minnet kanske, många här inne är väl uppväxta med trav!:)

Mitt "första" travminne är från Eskilstuna i mitten på 90-talet då jag följde med mamma & pappa och deras vänner med valacken Varvar Quick :love: Vi hade picknick fika den fina sommarkvällen på parkeringen!

Varvar blev sedemera min ridhäst 1997 till 2002. En klok hetsporre!

Riktigt fast blev jag på resorna jag fick följa med på med samma vänner och deras Bex Pride under hans kanonår på V75. :)

Var på trav innan jag kunde gå men de tidigaste minnet är när jag var med mormor och morfar på sommaren i Bollnäs i början av 80-talet. Minns ganska heta diskussioner om vem som skulle ta loppen och vad de skulle spela. Men den som kom hem med mest pengar var mormor. Hennes system var oslagbart. Snygga kuskar och hästar med en viss färg på bandagen :rofl:

Bästa personliga hästminnet var månaderna som jag pysslade med Pål Best på ålderns höst. De är en häst som alltid kommer att vara djupt etsat i hjärtat.

Bästa tävlingsminnet är duellen mellan Copiad och Pine Chip när man stod vid mållinjen och tittade

Mitt första "travminne" var : Jag var ju galen i djur redan som liten så jag "passade" 2 hundar nr jag var runt 8-9 år typ ( Vi bodde i Gbg då)....husse kände Olle Elfstrand så jag fick följa med ut till hans gård, Där stog Lyon ....Och jag fick rida på nån ponny ( eller nåt , minns inte ) som hette Chaplin för han var så skev :rofl:...

Det var det första, sen flyttade vi till Karlstad och där snokade jag upp ett stall, som råkade vara ett travstall...å på den vägen är det :)

Min föräldrar köpte en hästgård i mitten på 90-talet med tillhörande inackorderingar - några ridhästar och en amatörtränare med 5-6 hästar. Jag fick min första egna (rid)häst, ett pensionerat varmblod, och tränaren i stallet tyckte nog att det räckte med ridfolk så en dag slängde han upp mig i vagnen bakom en av hans hästar och det var startskottet. :D
Jag sålde hästen jag hade och skaffade ett varmblod i startbar ålder istället.

KL
Era berättelser får mig att minnas första gången jag fick åka med i rockarden hos en liten amatör på landet, vilken hisnande känsla när hästen sprang lite fortare!:D
Samma sak första gången man körde själv och första snabbjobbet ska vi inte tala om!
En löpvillig häst, gruset som sprutade, svansen som böljade i fartvinden och känslan av att kunna köra "hur fort som helst" om man velat.:love:
Klart man älskar trav!:bow:

Jag är ju från "ridsidan" och det närmaste jag kommit en sulky, var när vi körde in shettisarna på stuteriet jag jobbade på, för att visa dem för vagn på utställning. Men så fick jag frågan från en kompis som jobbade på travsällskapet på Solvalla, om jag ville komma och jobba som värdinna under elitloppshelgen. De första åren såg jag inte mkt av loppen, bara en massa festprissar, uppfödare, hästägare och annat löst folk ;) men så efter ett par år så blev jag medtvingad ut på E-läktaren under finalen av en av hästägarna, och då var det kört...... Håren på armarna reste sig när jag fick se upploppet...... (Och där på läktaren träffade jag dessutom min blivande man, som av en händelse var B-tränare :angel:)

Så det sa "bara klick" på E-läktaren? Underbart!:D
Appråpå elitloppet, när jag kollar på gamla upplagor börjar jag oftast grina!:o
Särskilt Copiad-Pine Chip eller andra klassiska lopp..... då kan jag börja stortjuta.:cry:
Samma sak första gången jag såg Järvsöfax live, det var också på E-läktaren och jag var väldigt glad över mina solbrillor så ingen såg att jag stod där och snörvlade.
Kollar faktiskt helst på trav-tv ensam, man kan ge sig den på att de har något klipp från någon gammal klassiker och då är det kört!
Man är väl inte helt normal kan jag tro?;)

Vem har sagt att man måste vara normal? Och vem sätter parametrarna? ;)
Videon Elitloppet 50 år är ju verkligen värsta snyftaren. Tvsändningarna där dom visar gamla lopp ligger åxå bra till för lite snyft. :cry:
Ja jag är en lättrörd person och tårarna flödar nog ganska mycket här åxå, så du är absolut inte ensam. ;)

åh vilket fint minne :love:

mitt första travminne tror jag var när vi åkte till Åby för att bla besöka min farmors häst Aces Happiness som då som 2-åring tränades av Veijo. I samband med detta skulle vi gå på Olympiatravet. Jag tror det var Etain Royal som vann, han var så vacker... men den som fastnade på näthinnan var Human Behavior. Han var så vacker tyckte jag, så jag var tvungen att gå fram till staketet och ta kort med min fjuttna vanliga kamera :D

Egentligen så var mitt första riktiga minne från när Victory Tilly (han var sedan dess min stora sagohäst) vann elitloppet 2000, Men detta sågs på tv så det känns inte riktigt äkta ändå. Men det är nog ändå det som fick mig intresserad av sporten.

Åh, Etain Royal var också en av mina favoriter!:love:
Såg du inslaget i "Vinnare" i lördags när han vann Harpers?

Victorys Elitlopp var fantastiskt!
"Stig H" klapp, klapp, klapp, "Stig H"!*gåshud*

Ett minne som jag önskar att jag hade var när Faksen slog världsrekord på Gävle.
Sambon körde lopp där den kvällen och jag följde inte med....
Han sa att det var en magiskt kväll, ångrar att jag inte var där!

Jag håller visseligen på med islandshästar, men går på Wången så har nu kommit i kontakt med travhästar.
Först och främst har jag blivit väldigt förvånad över hur trevliga de är!
Förra veckan fick jag prova köra första gången, en liten ponny och det var riktigt roligt!
Redan imorgon ska jag få prova köra varmblod!

Jag håller visseligen på med islandshästar, men går på Wången så har nu kommit i kontakt med travhästar.
Först och främst har jag blivit väldigt förvånad över hur trevliga de är!
Förra veckan fick jag prova köra första gången, en liten ponny och det var riktigt roligt!
Redan imorgon ska jag få prova köra varmblod!

Det är alltid roligt när "andra" kommer på att trav faktiskt är underbart roligt och att hästarna faktiskt är trevliga ;)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 518
Senast: MayGrace
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 344
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka