Ditt bästa tips mot flugor & knott?

R

rulana_korsbar

Varje sommar kommer samma problem: Hur bekämpar man bäst flugor och knott - och de sår/bett de ger? Känns som att man har prövat allt som går men ingenting hjälper.

Vad är Bukes bästa tips?

Sv: Ditt bästa tips mot flugor & knott?

På hela hästen? :p

Jag brukar spraya med något insektsmedel, brukar funka rätt okej. Annars ta in dem på kvällarna när knotten är som värst - vissa hästar blir ju helt galna, men mina verkar ta det med ro.

På med täcke. Det är det som skyddar bäst. Jag brukar spruta lite flugspray (utblandad MD) på skapet och är flugorna riktigt jävliga så får han gå med huva på sig också.

Har tidigare kört med jättesvag jodopax.. funkar super.

Provade förra året med switch..

Just nu kör jag med Aloe Vera. Funkat bra hittills.
(Kör med Spayen + deras liniment, Forevers produkter
som är godkända av International Aloe science council)

/ L

Håller med! Den är super på insektsbett och sår öht!

Jag brukar smörja hela juvret med den också, det är där min häst har störst "flugproblem".

1. Skillingaryds salvan - på skapet, framför juvret.

2. Huva

3. Hemma gjort insekts medel, sprutas på bröstet hals osv.

Recept.

2 liter vatten
50 gr torr rosmarin
2 st vitlöks huvuden
Tea Tree Olja ( köps i hälsokost affären)

Vitlöken körs i en mixer med skal och allt, så att dom går sönder.
Lägg i rosmarin, vitlöken och låt det koka upp med vattnet, och låt det koka ett par minuter. Låt det kallna och dra. Sila av det genom en duk två gånger.
Häll upp på en spray flaska och tillsätt ett par droppar TEA TREE OLJA.
Och spruta på hästen.

Flugor, mygg, knott samt fästingar gillar inte detta.

matoja blandat med mkt vitlök! och några droppar citron...brukar göra i en liten petflaska sen så är det bara att kleta på med en svamp :)

Blanda tjära, matolja och vitlöksklyftor, sedan är det bara att smeta på! Mixa ihop vitlök och matoljan och häll det sedan i tjäran, undvik att hälla tjäran i mixern. :D ;) En bra blandning är 2 olja, 1 tjära och 1 klyfta vitlök per dl. vätska.

Kicki :laugh:

Jag har precis provat ett nytt medel, jag tror det hette ultrashield. Det funkar faktiskt! Dyrt, men man behöver inte spraya mer än varannan vecka (pratade med kompisen som säljer det o hon sa att hon sprayade 1 gg/vecka). Min häst är knappt biten alls längre!!! (Köpt på Bidermans)

Innan blinning och bromsinvasionen börjar använder jag switch och en flughuva med öron (knotten är förjävliga i öronen) + att jag smörjer med fyra ess salva på utsatta ställen som blivit mkt angripna (undermagen + skapet mest). Små sår efter bett smörjer jag in med aloe vera gel, en MKT bra salva jag verkligen rekommenderar:).
När blinningar och bromsar kommer så åker flugtäcken på vilket håller dem borta lite i alla fall + att jag tar in hästarna på dagen under den värsta steksolen.
Kan hända att jag innan ridning sprayar på Renons flugspray för lite extra "skydd" om det är mkt fanskap ute i luften:devil:.

Mot sår/irriterat vid skap/juver smörjer vi med equiekräm. En mild mjukgörande slava baserat på typ vete (ingen stark alltså). Innan de går ut varje morgon och efter ridning räcker gott för att det inte ska bli några öppna sår.

Switch mot fästingar.

Inne på natten mot knott. Fruktansvärt mkt knott här och en väldigt irriterad häst.

Mot blinningar har hittills den där svarta flaskan fungerat bäst vid ridning. I hagen blir de oftast inte så irriterade (mer knott än blinningställe) men värsta dagarna får de går över i vinterhagen där det finns skugga under taket som de älskar (taket alltså, de hänger där så fort vädret inte passar minsta stoet lilla ;)). De har tyvärr inte vett att gå in i skuggan i sommarhagen och vi får inte smälla upp något på arrenderad mark.

Jag brukar koka en blandning som jag tycker funkar väldigt bra.
1/2 liter vatten
1 burk rosmarin
1 citron
1 vitlök
1 dl vanlig ättika
Koka upp vatten, lägg i rosmarin och pressa vitlöksklyftorna samt
citron.
Låt koka ca: 10-15 min, tillsätt ättika, låt svalna och sen sila av och häll upp på flaska, spray eller använd svamp för att få på det på hästarna.
Det luktar inte gott kan jag säga när man kokar detta, men vad gör man inte för sina älsklingar.:love:

Blanda tjära, matolja och vitlöksklyftor, sedan är det bara att smeta på! Mixa ihop vitlök och matoljan och häll det sedan i tjäran, undvik att hälla tjäran i mixern. :D ;) En bra blandning är 2 olja, 1 tjära och 1 klyfta vitlök per dl. vätska.

Menar du beckolja eller vilken tjära?

Varje sommar kommer samma problem: Hur bekämpar man bäst flugor och knott - och de sår/bett de ger? Känns som att man har prövat allt som går men ingenting hjälper.

Vad är Bukes bästa tips?

Förebyggande:
Blanda äppelcidervinäger som bas, med droppar citronella och droppar vitlöksessens. Sedan blandar man i xanthangum för att få konsistensen rätt, som man vill jobba med den:
Ingen xanthangum = flytande för sprayning.
Lite xanthangum = lös kräm.
Mycket xanthangum = tjockare salva.

Sår och bett:
destillerat vatten
2 tsk aloe vera 200:1
lavendel
geranium
paraben
xanthangum

Blir en svalkande kräm som fungerar utmärkt på insektsbett och som eksembehandling.

Riktig tjära, sådan som man tjärar båter med!

Jag brukar koka en blandning som jag tycker funkar väldigt bra.
1/2 liter vatten
1 burk rosmarin
1 citron
1 vitlök
1 dl vanlig ättika

Oj! Vilket recept. Låter sannerligen spännande... :D

4ess är guld, men som sagt omöjligt att kleta ner hela hästen med. Flugmedel kostar en förmögenhet o hjälper sällan. Switch tycker jag är ganska obehagligt med alla sina kemikalier. Ta in på natten känns inte som ett alternativ för mig... :grin: Det är sannerligen en svår fråga.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 627
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
282
Senast: Valle
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka