Ditt bästa och sämsta dressyrprogram?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Måste väl vara flera dressyrnissar än mig som har något favorit respektive hatesprogram? :D

Och vad är era?

Mitt favoritprogram - all time:
LC:2 2008 :love:
"Lagom" nivå, men hände ändå mycket och var helt enkelt väldigt roligt upplagt!

Mitt hatesprogram - av de jag ridit:
LC:1 2008
Ologiskt med massa transportsträckor bara.

Mitt favoritprogram - av de jag inte ridit:
LB:2 2003
Ser ut att hända mycket, men, precis som i C:2 2008, på en lagom nivå.

Mitt hatesprogram - av de jag inte ridit:
LC:1 2015 & LC:2 2015
C:1: Ett redan dåligt program ser ut att ha blivit ännu värre. Transportsträckor in absurdum :grin:
C:2: Någon har förstört mitt favoritprogram! :arghh: :arghh: :arghh: Bara en massa transportsträckor och stora volter :wtf:

Jag tycker att LA:4 är rätt trevligt - det gamla. Det nya har jag inte provat ännu men det ser helt OK ut.
Har precis testat LC:1 2015 med min unghäst.
Trevligt program med ganska bra flyt, upplever inte som du skriver att det är en massa transportsträckor. Rakriktningen är ju utmaningen vid uppridning och snettigenom, snettigenom i trav slutar ju vara transportsträcka i och med att de stämmer av lydnaden och kvaliteten i övergångarna.

Tycker att LA:1 är ganska tråkigt men lätt att komma ihåg.
LB:1 2015 ser rätt trevligt ut också.

Jag upplever att både LC1 och LC2 har blivit mycket bättre och mer genomtänkta
och de säger alla jag pratat med också
Har bara ridit LC1 än så länge, men jag upplevde inte att det vara massa transportsträckor? Du ska tänka på att LC är program väldigt mycket för både orutinerade hästar och piloter, det behöver vara lite längre mellan "kringelikrokarna" för att ekipaget ska ha en möjlighet hänga med

Jag upplever att både LC1 och LC2 har blivit mycket bättre och mer genomtänkta
och de säger alla jag pratat med också
Har bara ridit LC1 än så länge, men jag upplevde inte att det vara massa transportsträckor? Du ska tänka på att LC är program väldigt mycket för både orutinerade hästar och piloter, det behöver vara lite längre mellan "kringelikrokarna" för att ekipaget ska ha en möjlighet hänga med

Jag tycker också om de nya LC-programmen. De som jag tycker om med dem är att rörelserna ska göras mellan två bokstäver i s f vid en bokstav. D Bra för unghästar där balansen är viktig och bra för gamla tanter som jag att få mer tid på sig.

Jag vet faktiskt inte vilket program jag inte gillar - har inte ridit högre än LC.

Jag tycker också om de nya LC-programmen. De som jag tycker om med dem är att rörelserna ska göras mellan två bokstäver i s f vid en bokstav. D Bra för unghästar där balansen är viktig och bra för gamla tanter som jag att få mer tid på sig.

Jag vet faktiskt inte vilket program jag inte gillar - har inte ridit högre än LC.

Det håller jag med om. De enda dressyrprogram jag har ridit någonsin är de nya Lätt C 2 och Lätt B 1, och med min femåring som kan göra klockrena galoppfattningar både på träningen och på framridningen men få för sig att inte alls fatta vad det går ut på inne på banan kändes det jätteskönt i LC att galoppfattningen inte skulle vara prick vid bokstaven. De som rider en så pass lätt klass som Lätt C är ju antingen totalt nybörjare på dressyr själva, eller sitter på en väldigt ung häst som är ute för första gångerna i livet, eller som jag och min häst då, som är båda delarna samtidigt.

Jag gillar även tävlingar som erbjuder båda dessa klasser, eftersom de är så pass lika i utförandet. Lätt A 1 tycker jag också ser trevligt ut ur "nybörjare-på-dressyr"- perspektiv.

Jag gillar program där det händer mycket, LB3, LA3 och MsvC1 är favoriter av de jag ridit senaste åren.

Programmet jag gillar minst är LB2 eftersom det är så hysteriskt tråkigt och en får aldrig riktigt chansen att visa sin häst.

Jag gillar MsvC:1 bäst. Lagom svårt och inga ökningar längs långsidor. Det är nästan lättare än LB:3 som kommer bli årets mest ridna program för mig, för det händer mer och då kommer jag ihåg halvhalterna bättre :)

Det program som jag egentligen tycker bäst om är LA:2, det händer en del men är ändå på kort bana, dock har jag aldrig ridit det på tävling eftersom det väl främst är ett b-ponnyprogram, utan bara ridit det i skolan och på programridningar för skojs skull så det räknas väl inte.
Av de andra är nog favoriterna gamla LA:4 o LA:5 på den tiden det fanns, lagom nivå tyckte jag.
Tråkígast tyckte jag att LC:1 o LB:2 var. Numera tävlar jag inte, så de nya programmen kan jag inte uttala mig om. Har bara sett LC:2 o LB:1 ridas o jag får inte grepp om dem alls.

Jag gillade ju gamla LB1 med serpentiner, har bara tränat på nya men ska tävla snart, lite för mycket vänd snett igenom för mig som har svårt för ökningarna där, lättare på långsidorna. Men det är ju bara att träna :) Jag gillar LB2 faktiskt men på Misty var kort bana bäst, liten och nätt att svänga. För Diego kommer det att bli svårare på kort bana, men allra svårast blir nog att få honom att inte bli rädd för allt. Men för mig känns det bra att LB1 har ändras, den gamla var "min och Mistys" och nu är det nya tag med Diggen :D

Red LC2 2015 här för ett tag sen och måste säga jag gillade det, trots serpentinbågarna (hatar serpentinbågar :rage: )

Nu gick det inte så jättebra men det hade inget med programmet utan mer ryttarens oförmåga att rida ordentligt :cool:

Det håller jag med om. De enda dressyrprogram jag har ridit någonsin är de nya Lätt C 2 och Lätt B 1, och med min femåring som kan göra klockrena galoppfattningar både på träningen och på framridningen men få för sig att inte alls fatta vad det går ut på inne på banan kändes det jätteskönt i LC att galoppfattningen inte skulle vara prick vid bokstaven. De som rider en så pass lätt klass som Lätt C är ju antingen totalt nybörjare på dressyr själva, eller sitter på en väldigt ung häst som är ute för första gångerna i livet, eller som jag och min häst då, som är båda delarna samtidigt.

Jag gillar även tävlingar som erbjuder båda dessa klasser, eftersom de är så pass lika i utförandet. Lätt A 1 tycker jag också ser trevligt ut ur "nybörjare-på-dressyr"- perspektiv.

Jag håller egentligen med dig i sak, att upplägget med att saker händer mellan bokstäverna i de låga klasserna är bra för oerfarna ryttare och hästar, men av någon anledning blir det så förbaskat svårt för min hjärna att komma ihåg programmet :cautious:

Jag håller egentligen med dig i sak, att upplägget med att saker händer mellan bokstäverna i de låga klasserna är bra för oerfarna ryttare och hästar, men av någon anledning blir det så förbaskat svårt för min hjärna att komma ihåg programmet :cautious:

Jo men du kan ju planera att lägga övergången två meter efter bokstaven... mellan betyder ju inte mitt emellan.

Liknande trådar

Dressyr Det kan väl inte bara jag som har favorit resp. "sämre" dressyrprogram? :) Vilka program gillar ni mer/mindre och varför då? Om man...
Svar
4
· Visningar
1 006
Senast: warg
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 023
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Dressyr * Hade tänkt lägga tråden under typ "gnägg" men hittade inte det här. Moderatorn får gärna flytta om den ligger fel * Som rubriken...
Svar
10
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka