Distriksveterinärer?

E

elinda

Vad får distriksveterinärer göra?
Får dom behandla hälta på en häst? genom att spruta i leden osv.?
Eller skickar dom en till en klinik.

Dom har väl samma befogenheter,men skickar oftast hästen vidare vid hältor då d kan vara så mycket som är fel å hästen kasnke behöver röntkas.

mvh anna

okej
jag har nämligen varit hos en atg klinik och min häst har blivit behandlad i kotan bak. Han har blivit sprutad och fått diverse medicin.
Men nu har min vet gått och blivit sjukskriven óch jag vill inte fara till en annan ATG klinik som ligger 15 mil härifrån för där känner dom inte till min häst. Jag tänkte att man kanske kan prata med distriktarna och fråga om dom kan göra någon mer än att bara skicka oss till kliniken.Dom kanske kan rådfråga min vet eller nåt.

Distriktsveterinären får spruta i en led, men oftast vill de inte göra det i 'hemmiljö' eftersom den är låångt ifrån steril och sterilitet är A och O när det gäller ledinjektioner. rent teoretiskt borde det väl gå att ordna på hemmaplan med tycker jag, och det finns mer än en veterinär som sprutar hemma i vanliga stallet.

Men någon måste ju vikariera för 'din' veterinär på ATG-kliniken du varit på innan väl?

Det går ju att spruta tuppkam i blodet också (i halsen).
Min vet. vill INTE ledspruta på hemmaplan, så för två veckor sedan blev min häst sprutad i halsen med Hyonate, och i morrn är det dax för spruta nr 2 (kotledsinflammation hf har hon). Han säger att det ska vara lika effektivt som att spruta direkt i leden, är det nån som vet förresten om det ÄR det???
Personligen tycker jag på nåt vis att det borde vara effektivare att spruta i leden, men vad vet jag....

Ja det känns konstigt :confused: men det kanske är så att det letar upp inflammationen oavsett var i kroppen den sitter?
MEn å andra sidan Tänk om hästen har fler inflammationer i såfall det kan ju inte ta allt, eller?

Ja den ska leta upp inflammationen, men hur det funkar om hästen har flera inflammationer vette fåglarna.... ?
En sak vet jag ialla fall, sprutan var dyyyyyyr, den kostade 1215:- (sen tillkom ju resten av vet.kostnaderna..och i morrn ska hon ha en ny spruta :crazy:), så nog faan borde den vara effektiv! :cool:

Våra distriktare har en liten mottagning med undersökningsspilta och uppställningsplats där de kan göra enklare behandlingar och ultraljud mm.

När det gäller hältutrednignar brukar de hänvisa till djursjukhusen eftersom det inte finns möjlighet till röntgen.

Mina distriktare skulle säkert göra en uppföljande behandling om det fanns en bra orsak, men det är kanske inte alla distrikt som har mottagning för större djur.

Piggy

Det finns många sidor på det här. För att ta det enligt gången i en normal hältutredning: Hältor initialt el efter böjprov syns inta alls lika tydligt på en ojämn grusplan eller grusväg som på löpargången på en klinik. Smutsiga lokaler o ovan assistans försvårar ledinjektioner o ökar risken. Många distriktare har inte särskilt stor vana vid ledinjektioner, om de då inte har en bra arbetsmiljö o assistens blir det ännu jobbigare. Svårt att ta betalt för väntetiden vid bedövningar när man inte kan jobba med flera hästar samtidigt. Att inte kunna kolla upp misstänkta saker med röntgen är också en stor brist. Sammanfattat, för att göra ett bra jobb vid hälturedningar/behandlingar krävs både rutin o bra arbetsförhållanden.
PL

Liknande trådar

Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar