Distanstävlande hingstar

mahlmt

Trådstartare
Vad finns det för bra arabhingstar som tävlar distans nu?
Jag tänker på avelshingstar som är bra i typ och givetvis i tävling. Kom att tänka på att det just nu känns som om det inte finns någon riktigt bra distanstävlande hingst här i Sverige.
Har jag missat någon?
//Linda

Sv: Distanstävlande hingstar

Det finns ju inte så många just...
Nipr och Emerald har ju meriter, men har lagt tävlingsskorna på hyllan.
Majestic Prince finns ju, så en som iofs bara börjat sin karriär, Barett.
Barett har höga poäng på utställning, och även på avelsvärderingen, och tävlade tidigare galopp med framgång.
Nu står det still i huvudet :confused: , återkommer när jag kommit på nån mer. ;)

Barett har jag aldrig sett. Han har ju inte gått tillräckligt för att man ska säga att han är en bra distanshäst. Han har säkert talang om man ser till hans resultat hitintills, hoppas bara han inte tas för fort fram.
Majestic Prince är för dålig exteriört. 33p på avelsvärderingen och jag håller med.

Jag tycker det är konstigt att inte fler bra arabhingstar tävlas i distans. Mycket synd också. Vi skulle behöva en snygging som distansstjärna.
// Linda

Just den där tråden är jag helt inne på! Varför finns så få tävlande snygga arabhingstar?

Jag har själv haft en hingst på foder som jag tränat och tävlat, iofs bara upp till 80 km men jag hade honom bara i ett år. Nu har jag en helt ny hingst som har fått mycket bra poäng på utställning, samtidigt som han har starka fina ben och mycket bra psyke, honom ska jag förhoppningsvis få ha kvar längre än ett år så jag tror mycket på honom.

Jag tycker det behövs fler hingstar i distansaveln som samtidigt är arabtypiska, tänkte att istället för att bara önska kan jag väl börja någonstans själv och gjorde så här - tog emot hingst för träning. :)

Så förhoppningsvis om två-tre år har vi åtminstone en hingst - som både har arabtypen och meriter från de längre klasserna - i aveln ;)

Hälsn Camilla

Gapro då? Han har väl utställningsmeriter, och även visat en del på distansbanorna, även om han inte har gått så många längre sträckor än.

neywaz skrev:
Just den där tråden är jag helt inne på! Varför finns så få tävlande snygga arabhingstar?

Jag har själv haft en hingst på foder som jag tränat och tävlat, iofs bara upp till 80 km men jag hade honom bara i ett år. Nu har jag en helt ny hingst som har fått mycket bra poäng på utställning, samtidigt som han har starka fina ben och mycket bra psyke, honom ska jag förhoppningsvis få ha kvar längre än ett år så jag tror mycket på honom.

Jag tycker det behövs fler hingstar i distansaveln som samtidigt är arabtypiska, tänkte att istället för att bara önska kan jag väl börja någonstans själv och gjorde så här - tog emot hingst för träning. :)

Så förhoppningsvis om två-tre år har vi åtminstone en hingst - som både har arabtypen och meriter från de längre klasserna - i aveln ;)

Hälsn Camilla

Wimaz. Fast mer än att han gått längre distanser vet jag inte.

Hälsning Maja

Gapro är ju ganska ok. 36p på avelsvärderingen. Född 1989 (?) har inte gått sååå mycket men har hållt på i ett par år. Jag hittar inga utställningsresultat, kanske någon annan vet poäng från utställningar.

Camilla, jag tror du har rätt i att vi distansare måste ta tag i de bra hingstar som finns och ta in dem i sporten. Hingstägarna själva verkar inte vara intresserade.

Wimaz har inte så många avkommor. Jag tror det beror på hans temprament. Har bara sett honom på tävling och då har han varit mycket hingstig och stressad.
// Linda

Nästa år kommer min snygging ut på banorna :D

Tycker också att det är tråkigt med att det finns så få hingstar ute och tävlar.
Men vi får se till att ändra på det :)

Tycker inte man ska stirra sig blind på avelsbedömningarna, På utställning vill de ha hästarna att se ut på ett visst sätt, och det gör de inte om man rider dem då får de helt andra muskler. Ålder när de avelsvärderades har också betydelse, de kanske inte hade växt klart! Det har ju börjats titta mer på prestationer så det kanske är på gång att kunna få hingstar som både har bra utställningspoäng och prestationer. Finns ju också en avelsgrupp inom distans numera som jobbar på dessa frågorna. Själv skulle jag välja Matestic Prince om jag skulle betäcka mitt sto nu, hans långa ben och smäckra kropp vill jag ha, sedan är han ju rejäl i storlek, 155cm.

OJ! Då har vi sett helt olika! Då jag har sett Wimaz på tävling har han stått och gäspat i starten mitt i all tävlingsyra! Jag har fått uppfattningen om Wimaz som en cool herre....men det kanske var bra dagar? ;)

mahlmt skrev:
Wimaz har inte så många avkommor. Jag tror det beror på hans temprament. Har bara sett honom på tävling och då har han varit mycket hingstig och stressad.

Va!? Det kanske var när han gjorde come-back? Att han var extra laddad då. För förr var han cool.

Jo men tänk så snygg jag vore med hans långa ben och smäckra kropp??? Då kanske man kunde väga in på exakt 75kg, haha.

jo den uppfattningen har jag också fått, han var dödscool när jag sett honom??!! Gillar honom

Det är ju konstigt hur man kan få olika uppfattning om samma häst (Wimaz). Detta var på slutet av 90-talet (kommer inte ihåg exakt). Annars har jag inget imot Wimaz, bra stam. Varför tror ni andra att han inte fått så många ston trots prestationer?

Jag tycker att avelsvärderingen och utställningar är en viktig del av arabaveln. Brukspoängen kan man bortse ifrån om det gäller en tävlande hingst. Då är det bättre att se hur han är på tävling.
Men arabavel är att avla på araber och då gäller det att behålla arabtypen.
Själv har jag en arab som inte fick den exteriör som uppfödaren hoppats på (trots en super pappa) och därför är han valack.

Sen är det svårt när det inte finns många distanstävlande hingstar att välja på. Måste man välja bland de få som finns BARA för att de tävlar distans?
Det behöver ju inte vara så att de hingstar som finns i sporten igentligen är så bra. Nu menar jag allmänt och tänker inte på någon speciell tidsepok.
Hur bra måste en hingst vara i distans för att vara ok att avla på?
Räcker det att genomföra tävlingar? Hur långa då?
En hingst som vinner 5-milare gång på gång och inte provas längre sträckor? Är de en bra distanshingst?
Jösses vad frågvis jag blev........
Jag vill bara veta vad ni tycker är en bra distanshingst som kan föra distansaveln framåt.
// Linda (som alltså har en valack och letar inte hingst)

Jag tror mer på stolinjerna i och för sig, men om man nu skall se på hingstlinjerna så tycker jag man skall studera avkommornas resultat för att se om en hingst är lämplig avelshingst för distansen!!! Tyvärr finns alldeles för lite statistik över arabhingstarna och deras avkommor. Detta tror jag är en orsak till att man inte är beredd att betala höga priser för araber, varför ska man det om aveln inte kan dokumentaras som framgångsrik??? Jmf med halvblodens kvalitetsvisningar, blup index mm. de har mkt mer belägg för vilka hingstar som faktiskt presterar och ger bra avkommor. Vill uppfödarna ha ut mer pengar för sina arabföl måste de trycka på arabförbundet med att ta fram statistik!!! Men frågan är om man vill det? Då kanske siffrorna talar mot ens hingst som ändå är poppis att betäcka med?

Studerar man vilka hingstar som finns med i många distanshästars stam (inte enbart som far, utan som farfar, morfar och längre bak) så finner man faktiskt inte så mkt Eldorado som kanske skulle tro. Utan en hingst som utmärker sig är Karnewal!!!!

mahlmt skrev:
Annars har jag inget imot Wimaz, bra stam. Varför tror ni andra att han inte fått så många ston trots prestationer?

Gissar helt fritt, utan att vara insatt i avel överhuvudtaget...

Han kanske hamnade i skuggan av Eldorado?

Jag tror oxå att han är långsiktigt matchad och tävlad, vilket ibland kan göra att man syns mindre än snabbt uppdykande "stjärnskott".

[/QUOTE]
Jag tror oxå att han är långsiktigt matchad och tävlad, vilket ibland kan göra att man syns mindre än snabbt uppdykande "stjärnskott".[/QUOTE]
Det håller jag med om.
Tyvärr blir det ofta upp som en sol och ner som en pannkaka när den talangfulla hästen tävlas utan att tänka på att den ska hålla i många år.
Med tanke på hur många år Wimaz tävlade så ska man inte klaga på hållbarheten.
// Linda

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Nikan
·
Gnägg Undrar om någon vet ifall det finns något kul sällskapsspel med hästtema? Tänkte det kunde vara en kul julklapp till ett av barnen i...
Svar
6
· Visningar
505
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 662
Senast: Enya
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 604
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka