Distansritt

Novisis

Trådstartare
Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av islandshästfolk att det inte är bra att rida så mycket. Man ska rida korta och effektiva turer. Min vallack är 10 år, alltså i sina bästa år, och frisk och oskadad. Jag har hjälp av rutinerade distansryttare med hur jag ska träna, och har ett utarbetat träningsschema.
Islandshästarna har ju historiskt sett använts till långturer, hur kan det då ha blivit så fel att rida det?

/fundersam Novisis

Har det något att göra med att tempot är högre på island? Inte mot en distanstävlingen men om man tar en tur i skogen kanske man saggar mer? Det är nog mig personligen, den gången jag var på island var det full fart i någon mellantempo under lång tid med tölthästar som ledde flocken. Härligt men jobbigt.

Det finns folk som rider distans på islandshästar, ta kontakt med din distansförening i svenska ridsportförbundet så vet de säkert var de ekipagen hör hemma. Distansarna är ju inte supermånga ändå.

Prata med de som faktiskt rider distans svenskar eller islänningar istället för personer, oavsett ras på hästen, som är anti mot distans.

Det var inget bra svar men meningen var väl att distansryttarna i Sverige är duktiga. En vältränad islandshäst,uj vad starka de är. Det är inte barnhästar. Fundera inte på vad folk tycker utan sök kompetens där den finns bland islänningar eller svenskar. De turerna på island är ju absolut seriösa ochmånga ryttare rider dem. Synd att det är så dyrt bara.

Varför är det så fel i islandshästvärlden att rida långturer? Jag har startat några clear round i distanritt och får höra av islandshästfolk att det inte är bra att rida så mycket. Man ska rida korta och effektiva turer. Min vallack är 10 år, alltså i sina bästa år, och frisk och oskadad. Jag har hjälp av rutinerade distansryttare med hur jag ska träna, och har ett utarbetat träningsschema.
Islandshästarna har ju historiskt sett använts till långturer, hur kan det då ha blivit så fel att rida det?

/fundersam Novisis
Det beror väl mycket på tror jag vilka typer av hästmänniskor man pratar med och inte vad som gäller själva rasen. Islänningar är ju hästar som alla andra hästar och individer och vill och mår bra och behöver olika typer av träning. Har aldrig hört att islänningar just inte ska gå långturer, det är väl det mest där jag mött på islänningar, inte på distanstävlingar dock men det har väl mer att göra med att folk som rider distans väljer en annan typ av häst.

/fundersam Novisis
Jag har haft islandshäst i över 20 år och stått i flera olika (islandshäst)stall i olika delar av Sverige. Jag har en bekant som ridit lite distansritter på sin islandshäst och såvitt jag sett bara blivit påhejad och uppmuntrad av andra. Jag kan inte minnas att jag någonsin hört någon uttala sig negativt om distansritter eller långa uteritter, snarare tvärtom. Jag tror därför inte att de negativa kommentarer du fått är representativa för islandshästvärlden.

Jag har kanske haft otur att träffa fel sorts islandshästmänniskor. Men det är både tränare och vanliga hästägare, så man börjar ju undra. Ska köpa en häst till inom några år, finns det folk som säljer islandshäst till någon som rider distansritt?

Jag har kanske haft otur att träffa fel sorts islandshästmänniskor. Men det är både tränare och vanliga hästägare, så man börjar ju undra. Ska köpa en häst till inom några år, finns det folk som säljer islandshäst till någon som rider distansritt?
När någon säger saker och ting så fråga varför dom tycker så. Det är så många som bara tycker saker men som inte har någon direkt grund annat än att "dom bara tycker det". Då är det lättare att förstå sen och utgå från om det är vettigt tänkt eller något som inte alls går ihop.

Är du väldigt intresserad till om islandshästen rent fysiologiskt sätt är bra att ha till distans eller inte för hållbarhetens skull så är det bättre att du frågar veterinärer eller liknande. Dom har sett många hästar i många grenar och sett vilken typ av häst som oftast håller till vad och kan säkerligen lite avgöra sannolikheten huruvida en häst kommer hålla till det man vill eller inte rent exteriört.

/fundersam Novisis
Lustigt, det finns ju väldigt långa turer med islandshästar. Har ridit en vecka i Norge en gång för länge sedan och det var hela dagsturer med lunch, mellan olika boenden, varje dag.

En helt öppen fundering...

Kan det vara så att numera när man tävlar islandshäst så är det i olika gångarter, med bedömning på mer eller mindre explosivitet och flashighet som grund till bedömning?
En distanshäst ska ha ekonomiska, enkla gångarter som gör att den orkar röra sig under lång tid/ långa sträckor.
Tränar man för tävling i "Flashighet" så motverkas det av träning för långa sträckor, där man ska orka så långt som möjligt.

Själv har jag sett detta lite i vissa hästraser i körtävlingar, tex. Frieserhästar har ofta svårt att orka tävla längre sträckor i körning, och de har ju verkligen inte "ekonomiskt rörelsemönster".
Hästar har ju flera olika muskelgrupper och träning aktiverar olika typer av muskelgrupper.

Jag tror definitivt att det går att hitta islandshästar som säljs till distans, men kanske inte av de som är som mest inne i tävlingsvärlden!

Den där styrkan som finns i en vältränad islandshäst försvinner inte på relativt kort tids förändring avelsinriktningen. På island rids ju turer och folk köperhingstar från island så mycket beror nog på att folk i Sverige, svenskar, islänningar, inte är intresserade av att träna för distans. Island har ju otroligt förmånligt att de har möjlighetatt få en grundkondition på hästarna genom att drivas fritt på turer. Vi i Sverige kan ju möjligen bara hjälpligen lyckasmed liknande. Spara pengar och åk till island.

Kanske är folk som tävlar i gångarter?
Då blir ju upplägget helt annat.
Varför skulle det inte finnas folk som säljer en islandshäst till det? Klart det finns.

En helt öppen fundering...

Kan det vara så att numera när man tävlar islandshäst så är det i olika gångarter, med bedömning på mer eller mindre explosivitet och flashighet som grund till bedömning?
En distanshäst ska ha ekonomiska, enkla gångarter som gör att den orkar röra sig under lång tid/ långa sträckor.
Tränar man för tävling i "Flashighet" så motverkas det av träning för långa sträckor, där man ska orka så långt som möjligt.

Själv har jag sett detta lite i vissa hästraser i körtävlingar, tex. Frieserhästar har ofta svårt att orka tävla längre sträckor i körning, och de har ju verkligen inte "ekonomiskt rörelsemönster".
Hästar har ju flera olika muskelgrupper och träning aktiverar olika typer av muskelgrupper.

Jag tror definitivt att det går att hitta islandshästar som säljs till distans, men kanske inte av de som är som mest inne i tävlingsvärlden!
Flashighet och långdistans går inte ihop, det vet jag. Men det behöver väl inte vara skadligt för hästen att ridas långt? Alltså att man satsar på distans istället för sporttävling? Nog borde en normal islandshäst kunna tränas och tävlas på klubbnivå i båda grenarna utan att fara illa? Jag blir så ledsen och osäker när jag får höra att det inte är bra att rida långt.

Kanske är folk som tävlar i gångarter?
Då blir ju upplägget helt annat.
Varför skulle det inte finnas folk som säljer en islandshäst till det? Klart det finns.
Ja, det är folk som tävlar i gångarter som menar att det är skadligt för hästar med långa ridturer. Det verkar vara det enda som räknas, det är därför jag blir rädd att ingen ska vilja sälja islandshäst till mig. Vill tillägga att jag tränar gångartsridning också, jag vill ha en bärig häst med rena och väl separerade gångarter.

Ja, det är folk som tävlar i gångarter som menar att det är skadligt för hästar med långa ridturer. Det verkar vara det enda som räknas, det är därför jag blir rädd att ingen ska vilja sälja islandshäst till mig. Vill tillägga att jag tränar gångartsridning också, jag vill ha en bärig häst med rena och väl separerade gångarter.
Vänd dig till folk som håller på med turridning och liknande?
Folk som tävlar i gångarter verkar väja lite speciell inriktning men långt ifrån alla islandshästar bor ju hos den typen av ägare jag skulle tro att dom flesta islandshästar är töltmoppar åt tanter :)

Islandshästar är ju några av dom hästar åtminstone jag förknippar just med långturer och turridning.
Så det låter mer som en individuell åsikt än en allmän?
Kan det vara en motreaktion? Att de som tävlar med islandshäst vill ha en mer flashig image och därmed vill tvätta bort långtur och distansbiten från islandshästens image? Mere eller mindre medvetet såklart. Mode är ju sådant när folk väl hakar på så tror de att det är för att de själva helt unikt bara plötsligt älskar det modet samtidigt som alla andra. Kan vara ngt liknande med islandshästar och långdistans -det är omodernt helt enkelt, det är modernt och lite finare att rida dressyr och gångartstävlingar och i arena med islandshästen nu.

Dvs de vill hårdtvätta bort det som @Nota säger, töltmoppe åt tant. För tanter är inte speciellt högvaluta, allt de gör är typ fel. (tycker "folk" typ kvinnor som ännu inte är tanter).

Flashighet och långdistans går inte ihop, det vet jag. Men det behöver väl inte vara skadligt för hästen att ridas långt? Alltså att man satsar på distans istället för sporttävling? Nog borde en normal islandshäst kunna tränas och tävlas på klubbnivå i båda grenarna utan att fara illa? Jag blir så ledsen och osäker när jag får höra att det inte är bra att rida långt.
Man kan inte lyssna på allt folk säger och tycker hela tiden :)

Kan det vara en motreaktion? Att de som tävlar med islandshäst vill ha en mer flashig image och därmed vill tvätta bort långtur och distansbiten från islandshästens image? Mere eller mindre medvetet såklart. Mode är ju sådant när folk väl hakar på så tror de att det är för att de själva helt unikt bara plötsligt älskar det modet samtidigt som alla andra. Kan vara ngt liknande med islandshästar och långdistans -det är omodernt helt enkelt, det är modernt och lite finare att rida dressyr och gångartstävlingar och i arena med islandshästen nu.

Dvs de vill hårdtvätta bort det som @Nota säger, töltmoppe åt tant. För tanter är inte speciellt högvaluta, allt de gör är typ fel. (tycker "folk" typ kvinnor som ännu inte är tanter).
Jag kan absolut tänka mig att det är så sen verkar det vara två läger ”tanterna” som har en islandshäst just för dom är små och trygga ute i skogen och tävlingsmänniskorna som vill ha en flashig häst att åka runt och visa upp?

Men även islandshästar måste ju avlas efter olika användning? Inte köper turridningar in gångartsavlade svindyra hästar för att rida i skogen med turister och vice versa?

Jag tror som en del andra att det är individuella åsikter och även om det inte känns så så tror jag inte att det är särskilt utspritt. Min tränare som tävlat både NM och VM och varit bäst i världen skulle bara komma med glada tillrop om jag sa att jag vill tävla distansritt och så skulle vi träna utifrån det.

Den dag du ska köpa en ny häst finns det säkert många som gärna säljer till dig.

Jag kan absolut tänka mig att det är så sen verkar det vara två läger ”tanterna” som har en islandshäst just för dom är små och trygga ute i skogen och tävlingsmänniskorna som vill ha en flashig häst att åka runt och visa upp?

Men även islandshästar måste ju avlas efter olika användning? Inte köper turridningar in gångartsavlade svindyra hästar för att rida i skogen med turister och vice versa?
Har islandshästar, som någon sa ovan, verkligen gångartsavlats så länge att det spelar någon väldig roll? Dvs självklart spelar det väl roll vilka föräldrarna är. Men det lär ju inte ha blivit två olika distinkta typer. Världen är ju dessutom full av rika tanter som gillar att rida i skogen, rent av snabbt och fint i skogen :) Jag har ridit skogstur ett par gånger med en kvinna (i en ålder där man kunde kallas för hedersamma tant) som hade turridning, även heldagars, med sina tävlingshästar. Det skulle definitivt vara värt det för vilken tant som helst att "bara" rida ut på en sådan fantastiskt tränad häst. (och inte var det speciellt "lungt" att rida en :rofl: .)

Tänker att oavsett hur man avlar dessutom så lär produkten ha lite olika pris. Tex alla föl blir ju inte fantastiska tävlingshästar. Och tex en import från Island lär ju vara dyrt (och väl ännu risk för ganska känslig för mygg?).

Den som skrev ovan om gångarter och turridningar och explosivitet tänkte nog mer på vilka muskler man strävar efter att hästen ska ha och ev en inspiration hos hästtränarna i så fall från mänsklig träning där det sägs att styrketräning och konditionsträning, distans inte hör ihop. (hur sant det är vet jag inte)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka