Distanskartor

J

JeHo

Sitter och klurar på en projektupg (bliv. geograf) om förslag på karta till nästa års SM. Skulle vilja få in synpunkter om vad som är önskvärt i tävlingkarta. T.ex:
* tycker ni att Sverige borde ha en viss "kartstandard"?
* ska höjdkurvor vara med?
* vilken av Sveriges tävlingar har en bra tävlingskarta?
* vad saknar ni i de flesta tävlingskartorna eller är de bra som de är?

Jag själv saknar ibland:
* "riktiga" kartor i färg- inte bara färglagd bansträckning
* höjdkurvor
* att kunna se på vilken sorts väg banan går- att kunna se slillnad på stig och asfalt
* skalstock

// Jennie

Sv: Distanskartor

Det räcker om man utgår från Gröna Kartan tycker jag, den skalan är tillräcklig. Den innehåller dessutom redan höjdmarkeringar.
Givetvis skalstock om man inte redan från början uppger att det är Gröna Kartan som gäller.

Viktigt att tävlingskartan visar rätt vädersträck, d v s norr ligger uppåt på kartan så att man inte scannar/kopierar av kartan på sniskan. (Gör man av någon anledning det ändå, så måste man förstås markera vädersträcken åt rätt håll).

Om man scannar in kartan och gör banmarkeringarna på datorn så kan man välja att göra markeringsfärgen lite genomskinlig. Då ser man igenom färgen och kan se hur stigen/vägen under är markerad på kartan och kan på så vis lista ut om det är en skogsstig eller bilväg man kommer att rida på.

Bra om rekommenderade groombilsvägar är markerade. Då vill jag att tävlingsbanan ska vara utritad på samma karta. Ibland har jag fått en tävlingskarta med hästens väg, samt en separat karta med bara groommarkeringarna och det känns lite förvirrande.

Bra om milmarkeringarna finns med även på kartan, samt pilar som visar ridriktningen.

Jag tycker personligen att många ritter har väldigt bra kartor idag. De flesta är kopierade i färg, många har PDF-filer med kartan på nätet redan långt i förväg så att man kan printa ut egna kopior i förhand och slipper råka ut för att extrakartorna är slut på tävlingsplatsen.

Instämmer med Geshira till 100%! Satt o funderade på frågan, läste sedan Geshiras synpunkter, de täckte mina mycket väl!!
Understryker
-rätt skala och orientering i norr/söder
-transparent färg så man ser igenom markeringen
-samma karta för groom o ryttare

Jag tycker att kartorna i stort håller hög standard!

Det som jag skulle se som positivt vore om även Groomkartan är i färg och att ridvägarna är utmärkta på den också.
Om det finns olika "fasiliteter" utmed banan ex. vatten så är det ju en fördel om det syns ordentligt på kartan var det är osv.

telefonnummer till sekretariat, hovslagare m.m. tycker jag kan finnas på kartan också, men det kanske inte är rimligt för kartorna kanske inte trycks upp inför varje tävling utan skall hålla år från år...

Tackar så mkt för bra tips för bra distanskartor!!:bow:

Fler som har ngt att tillägga?

Tycker ni att man borde införa ngt sk krav på standard på våra kartor eller är det bra att vi får träna oss på så många olika sorters kartor som man kan stöta på?

"Kartträning" pratas det aldrig om... överlag är många distansryttare dåliga på att kunna läsa karta (mig själv inräknad för ett par år sedan då jag och en vän red "vilse" på Köpenhamnsritten :angel: hi,hi...)
Kanske ett tips till YR-satsningen att ta tag i?

Jag tycker int eman skall ha en standard modell på hur en tävlingskarta skall se ut. Helt enkelt så är vi allt för bortskämda med mkt fina och bra kartor i sverige, så även markeringar. När vi kommer utomlands så blir vi chockade över hur "dåliga" kartor dom har, npn som kommer ihåg maria hagmans berättelse i distansryttaren förra året... den kartan från usa såg ut som en treårings vägbeskrivning från husdörren till lekstugan 20m bort...

sen är det alltid kul att förbättra o jag tycker bättre hjälp för groomarna så som genomskinliga bansträckningar samt höjd skalor så man kan planera sin ritt på bästa möjliga sätt.

TP

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka