Distansförbereda en unghäst

L

LinneaD

Jag har en ettårig arab som jag redan nu vill "dana" till distansgrenen. Hur ska jag "träna" den på bästa sätt? Hittills har han fått följa med på 1-2 ridturer per vecka som "handhäst" (lösgående när han var yngre). Hur ska jag förtsätta? Bra tips mottages tacksamt! :banana:

Sv: Distansförbereda en unghäst

jag har tränat min mkt med att kunna äta på främmande platser, alltid vara lugn osv, lära att dricka bra osv...

åka transport är jätte bra att träna tidigt, då får du en trygg liten häst som åker bra!

nu vet jag ju inte om din häst är arab eller inte, men jag åkte på amatörutställningar med min och i det finns det ganska mkt som är användbart i distanssammanhang oxå!

tex lastas ur på främmande plats, göras iordning... stå still när nån tittar, för att sedan springa osv... man behöver ju inte ta bedömmningen så allvarligt om man inte vill!

ja detta har jag gjort med min som nu är 3 år... hon åker mkt lätt, lastar sig själv, äter och dricker bra på nya platser, och är helt cooolugn!
som 2 åring körde jag in henne oxå...

Bra foder och vatten, mycket utevistelse pa stora kuperade marker (gärna lösdrift) i flock med andra jämnariga, ger bra förutsättningar för en blivande distanshäst.
Jag var pa kurs om distanshästens hallbarhet mm och dessa faktorer togs upp som viktiga för att fa en hallbar distanshäst.

Tackar, på den andra tråden fanns en hel del nyttigt. Om jag lyckas köra in min pålle vid två år, hur brukar ni träna då? Kondition? eller mest bara att röra på sig och få den sociala träningen? Man vill ju gärna få en vuxen häst med starkt hjärta och stora lungor, men absolut inte söndertränad.
Nyfiken på fler tips och åsikter.

jag personligen kör bara för mentalträning, samt att hästen ska lyda och kunna gå i form, dock ingen krävande form. kör väl 15-20 min kanske...

som ett steg i träningen ska hon betäckas och förhoppningsvis bli dräktig, det påverkar hjärta och lungor ganska mkt, földopar burkar man kalla det om jag inte minns fel :D

en annan sak som jag tror kan vara bra, är att promenera i skog och mark, klättra lite och så.. vet inte riktigt när det är lagom att börja med det dock.. ^^ :angel:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 924
Senast: Sesca
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 868
Senast: Glimra
·
Utrustning Hej alla glada! :) Jag har letat i veckor efter den perfekta stalljackan/jackor för höst och vinter. Men har hittills inte hittat...
2
Svar
28
· Visningar
2 233
Senast: caradan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat