Sv: Distans..?
man rider långt på tid, först i mål vinner, kort förklarat.
Det är veterinärgrindar på vägen, hästen ska där gå igenom samt ha en puls under 60 slag/minut på lokal nivå. tiden innan man har fått ner pulsen räknas som tävlingstid, så man måste även få ner den så snabbt som möjligt.
Sträckan varierar från 5-16 mil.
Jag valde distans för att jag blev kär i araben, jag red min arab ett tag utan att ha en susning om distans, när jag trillade av rätt illa (landar alltid på huvudet) vid en hoppträning och läkaren helst rekomenderade att jag slutade rida (hade fått några rejäla hjärnskakningar) så letade min mamma fram en ny gren åt mig, distans! Första ritten, en Prova på, gick så illa som det kan gå tror jag, halvvägs hade en senil gammal gubbe tagit bort alla skyltar, höll på att köra på oss för att sedan kliva ur bilen och hota oss med nåt som liknar skidstavar... jag som litade grymt mkt på min häst höll mig närmast honom så de andra kunde komma förbi utan fara...
Han gick emot mig, jag står kvar för jag tänker liksom, ingen vettig människa drämmer ju till en oskyldig häst med en skidstav
Nu var han nog ingen vettig människa, för han drämde till min stackars häst... just i det läget önskae jag att jag hade min andra, för då hade han inte levt idag... polisanmälan blev det iaf, men det hände inget mer med det, men gubben ( då 88 år) blev vad jag hörde tvångsflyttad till hem efter det iaf, vilket ju var bra iaf.
Men jag fortsatte lustigt nog ändå. Och alla som var där sa att de aldrig hade varit med om nåt liknande och de hade tävlat många år några av dem.