Distans sadel!

C

Chivita

Rider själv i bomlös...men vill ha tips på en Bomsadel till Distans?
Vad rider ni i?

Sv: Distans sadel!

Jag rider i en bomfri FitForm.
Men har sedan i våras en Stubben MF Hopp som jag även kommer att prova på distans. Den ligger mkt bra på min häst och vi trivs båda med den.

Problemet var förr att jag hade svårt att hitta en bomsadel som passade bra, både för mig och hästen. vi hade ofta ont ryggen båda efter distans. men sedan jag köpte bomfria har vi ej haft sådanna problem.
Ska bli intressant att prova med Stubben sadeln.

Jag red tidigare i en Stübben VSD men den passade inte längre på Spirre så nu har jag en westernsadel för araber, en Big Horn Arabian Light som fungerar utmärkt!

/Camilla

Griffin distanssaedel...kan det vara något?
Någon här som har?
Vad är bra eller dåligt med den?
Någon annan bomsadel som används i distans...jag vet att ni finns därute! ;)

Det finns ju två bomvarianter att fundera på, en sadel byggd på bom av engelsk typ eller en bladsadel. Du kan säkert hitta en massa om det, om du söker bland gamla trådar.
Det viktigaste är ju att sadeln passar perfekt på hästen. Rider man bara nån timme då och då, är det inte lika kinkigt. Men i distans måste ju både häst och ryttare klara stora påfrestningar under många timmar.
Jag tävlar inte distans själv, men tränar tillsammans med och hinkar åt ett distansekipage.
Jag tycker så här: i den engelska sadeln måste jag rida lättridning i traven eftersom stigläderfästena sitter för långt fram för att ge en naturlig lodrät sits. Dessutom är den en riktig "musdödare" :o
I min bladsadel kan jag stå och balansera med i traven, vilket ger en nöjd häst som rör sig mycket friare. Sitsen är visserligen hård, men det finns ju fårskinn...
/Eva

Nu har jag själv också en bomlös men har alltid varit nyfiken på Podium.
Den har bom men verkar vara mer platt och inte "låsa tag om" ryggen fram som en engelsk sadel gör. Därför tror jag att en Podium passar fler hästar.
Någon som vet mer om Podium?
// Linda

Har haft hemma en Podium på prov. Det gav en bra lodrät sits och god balans. Dock kändes det som om man kom väldigt högt ovanför hästen. Mycket mellan ryttare och häst. Den passade inte heller min häst.
De sadlar med bom som man lättast kan få i flera olika varianter i Sverige är Hectorsadlen, då de tillverkas i Sverige och kan fås gjorda till att passa just din häst. Ortoflex är en annan intressant bomsadel, men kostar mer än bara skjortan.
Hälsning Maja

Jag har haft en Podium.
Den var härlig för ryttaren men den finns bara i en bomstorlek som var för smal för min häst.

Wintec 500 Allround. Jag har två, de är toppen!
Jag varierar mellan Wintec och en bladsadel för även om bägge passar bra tror jag att det är bra att byta emellanåt.

Jag har bytt till en globus Loke till min häst. Var och provade ut en sadel som fixades i ordning på plats. Med andra ord valde jag aldrig modell eller märke, utan fick ta den som låg bra på hästen. En allround mot dressyr. Skön att rida i men jag har ännu inte tävlat i den. Sadeln jag hade innan var en olympic club. Helt okej att rida i men hästen fick för mycket muskler och den började klämma.
Har funderingar på att byta till bomfri men det får dröja.

Hector är ju en bladsadel, jag tror inte att Kicki som gör dem benämner den som en bomsadel...Det är skillnad på en bomsadel och en bladsadel.

Ja, hector är en sk BLADsadel, byggd på en westernBOM. *märker ord* :cool: Traditionella sadlar av engelsk typ har en annan bom som inte fördelar ryttarens vikt över lika stor yta som en bladsadel.Vi har bara goda erfarenheter av hectorn. Alla sadlar är dock inte lika, utan kan förändras mycket beroende på hur bommen modifierats och hur mycket stoppning den har.

Hej!

Kul att någon mer funderar över lämplig distanssadel!

När jag började trodde jag att jag kunde använda mig av min westernsadel men insåg snabbt att den är alldeles för tung och att den ju inte riktigt är gjord för att stå i.. och man kan ju inte sitta där som en klump i flera mil! :bump:

Nu har jag ridit en PP och en CR i en utpassad dressyrsadel. Det fungerar alldeles utmärkt. Varken häst eller jag blir ömma i rygg elelr liknande!
Men... nu när man vill börja rida lite längre så känner man ju att dressyrsadeln är inte riktigt gjord för att stå i längre stunder heller.. Så jag nu har jag funderinger på en allround eller hoppsadel.. tror nog mer på en allround?

Jag har tidigare ridit en period i en bighorn distanssadel, den är jätteskön att sitta i men jag tyckte inte man hade något stöd ALLS om man står upp? Sen hamnade mina skänklar på sadelgjorden hela tiden, mycket irriterande! Även på andra distenssadlar jag tittat på/provat (bl. a. en Montsigour.. eller hur det stavas :confused: ) saknar jag helt stöd för skänklar/ben??

Är detta inte något som berör er andra eller har ni hittat distanssadlar med bra stöd för skänklar då man står?
Eller ska man helt enkellt om man har det behovet hålla sig till en engelsk allround?

Hur är de bomlösa sadlarna utformade i "skänkelstöd"?

De flesta bomlösa har inga skänkelstöd.
Själv trodde jag att jag skulle fara runder, fram o tillbaka i min Sports Saddle. Det var ju bara en rak, platt halvrund sits med en uppbyggd frambom och en bakbom. Här imellan ingenting! Helt platt! Kommer aldrig att funka för mig.....
Men det gjorde det. Efter ett tag insåg jag att jag satt stabilare och bättre i min SS än i min allround (med skänkelstöd både framåt och bakåt).
Man sitter I en SS men OVANPÅ en allroundsadel. Därför har JAG bättre balans och stadigare sits i min SS.
Många bomlösa har sina stigläder längre bak än traditionella sadlar. Då tycker jag det blir lättare att stå upp. Engelska sadlar har oftast fästet framför ditt ben och då blir det jobbigare att stå upp än om fästet sitter mitt under benet.
// Linda

Aha! Tack för ditt svar! Bara ut och prova med andra ord.. :)

Var runt och läste lite här.. funderar på "Fit Form" och "Free Form" är det samma sadel..?

går det att rida upp till 8 mil i en dressyrsadel tro??? :confused:

Jag har en Australien stocksaddle som fungerar bra på ena hästen.
Min man älskar den och jag tycker den är okej. KJag har dock bytt till vanliga läder på den .
Cetzy

Det är sant att det är viktigt att kunna stå länge i sadeln när man rider distans. Men det är ännu viktigare att sadeln förelar ryttarens vikt över ett så stort område som möjligt vilket varken en hopp eller dressyrsadel gör. Om man har svårigheter med att stå upp i en westernsadel ( vilket iof borde va lättare än i en vanlig sadel eft man kan hålla sej i hornet om det skulle behövas) så kan man prova antingen en camarguesadel som har liknande stiläderanordning som vanliga sadlar men en större anläggningsyta, en vaquerosadel som oxå har det och som dessutom är väldigt bekväm att rida i långa sträckor pga sitt fårskinnöverdragna säte eller en sydamerikansk gångartssadel med likadana stigläder som en w-sadel men med lägra bakvalv o fårskinn p sätet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: skiesabove
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar