Sv: Distans sadel!
Hej!
Kul att någon mer funderar över lämplig distanssadel!
När jag började trodde jag att jag kunde använda mig av min westernsadel men insåg snabbt att den är alldeles för tung och att den ju inte riktigt är gjord för att stå i.. och man kan ju inte sitta där som en klump i flera mil!
Nu har jag ridit en PP och en CR i en utpassad dressyrsadel. Det fungerar alldeles utmärkt. Varken häst eller jag blir ömma i rygg elelr liknande!
Men... nu när man vill börja rida lite längre så känner man ju att dressyrsadeln är inte riktigt gjord för att stå i längre stunder heller.. Så jag nu har jag funderinger på en allround eller hoppsadel.. tror nog mer på en allround?
Jag har tidigare ridit en period i en bighorn distanssadel, den är jätteskön att sitta i men jag tyckte inte man hade något stöd ALLS om man står upp? Sen hamnade mina skänklar på sadelgjorden hela tiden, mycket irriterande! Även på andra distenssadlar jag tittat på/provat (bl. a. en Montsigour.. eller hur det stavas
) saknar jag helt stöd för skänklar/ben??
Är detta inte något som berör er andra eller har ni hittat distanssadlar med bra stöd för skänklar då man står?
Eller ska man helt enkellt om man har det behovet hålla sig till en engelsk allround?
Hur är de bomlösa sadlarna utformade i "skänkelstöd"?