Distans regler ?

C

cookiies

1.Hejsan!

Jag är en tjej med en New forest ponny, som tyvärr är D-ponny och jag fyller 18 år i April nästa år (2011)

Jag söker därför frenetiskt efter en tävlingsgren där man inte har så stora begränsningar på mått o.s.v. Jag undrar därför:
1. Måste man vara under 18 år gammal för att tävla i distansritt på en D-ponny ?
2. Måste man ha grönt kort för att tävla i distans (clear round, ej meriterande tävlingar)?
3. Är det bara att komma och tävla/prova på eller måste man ha gått någon typ av kurs eller sådant ? (Klart att det är ett plus om man gör det men är det ett måste?)

Tack :D

Sv: Distans regler ?

Då kommer jag göra dig glad nu :D

Det finns inga åldersbegränsningar för ryttaren, och inga storleksbegränsningar för hästen!
Så du får tävla hur högt du vill på din ponny!

Man måste ha grönt kört för att tävla, CR räknas som tävling i distans eftersom man måste rida en sådan innan man får rida en tävlingsklass.

Någon kurs behövs inte, men givetvis så är det en fördel om man vet hur tävlingen går till ;) Jag skulle rekomendera att först prova en PP (Prova på), de brukar ligga på 2-3 mil, och där räknar man med att alla är nybörjare i princip!

Tack så jätte mycket :D Gud vad glad jag blir!!!!
Okej, ja jag har aldrig skaffat grönt kort för jag är inte den tävlingsintresserade personen men jag tror han skulle tycka distans var kul :)
Ja PP vill jag testa ett par gånger för att se hur han reagerar på det och hur jag tycker om det. Tack så mycket för svaret, blev jätte glad :D

Vet du om det är någon kommande PP i Stockholms län vid nästa vår eller så ? Eller vet du någon bra hemsida där man kan kolla upp det ? :)

Tack igen :D :D

Nästa års tävlingar har inte kommit ut än, håll koll på ridsportsförbundets hemsida när det börjar närma sig!

Hej!
Även en pp måste du ha grönt kort om ppn går samtidigt som tävlingsklasserna.
Man måste även ha lokal licens för att starta distanser från pp 2-3 mil till T50km. Över 79km så behöver man regional licens.
Distans är roligt så jag tycker absolut du ska testa, det kostar inte mycket att skaffa grönt kort och lokal licens kostar 200 kr/år.

Kul att du är intresserar dig för distans! Det är verkligen en härlig sport .Använd hösten till att att kolla runt efter Grönt Kort-kurser. Antingen om din egen klubb anordnar eller om du hittar någon annan. Det brukar vara en tävligen på våren i Rimbo (Lovisedalsritten) o den är toppen att börja med. Både CR o PP brukar det vara och arrangemanget är mkt proffsigt. Kanske anrodnar Östergötland Ekenäsritten nästa år på våren också. Även den kan varmt rekommenderas.

Liknande trådar

Tävling Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c-...
Svar
8
· Visningar
3 576
Senast: Miljon
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 391
Senast: moonstruck
·
Distans Jag är i chock! I natt drömde jag att jag red distansritt igen och när jag vaknade kände jag verkligen hur mycket jag saknade att tävla...
Svar
7
· Visningar
2 107
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka