Distans och benskydd

C

CeciliaW

Jag tänkte höra hur ni distansryttare gör med benskydd? Har ni alltid, eller aldrig, benskydd/lindor när ni rider distans? Varför/varför inte?

Har själv en häst som stryker sig så henne brukar jag ha benskydd på, men vid längre ritter lindar jag istället eftersom jag inbillar mig att det stödjer senor mm bättre. Vore kul att höra hur ni andra distansryttare gör.

Sv: Distans och benskydd

Har bara skydd om det verkligen behövs. Använder skydd även vi längre ritter. Har inte tiden att linda och tycker att de skydd som finns på marknaden ger minst lika bra skydd åt senorna. Finns ju neoprene skydd med god passform.

Helst inte, men givetvis om hästen behöver det. Lindar inte.

Hälsning Maja

Helst inga benskydd, men om det behövs använder jag mjuka elastiska i neoprene, av märket Professional Choice. De är kanonbra, sluter tätt om benet inget grus eller jord kommer in, samt att de är så mjuka att det inte blir något skav alls.
// Eva

Jag har en häst som flyger omkring som en studsboll de första milen så han går med heltäckande benskydd i neopren fram från hansbo som man individanpassar samt att han har lindor bak. Dessa tejpar jag dock för att slippa riskera att dom får upp. Många anser att det tar för långt tid att linda på och av, men jämför det med en skadad häst då är det välanvända 2minuter. Samt att jag brukar anpassa efter vilken bana jag rider, som kalhygget efter "mördarbacken" på Härjedalsritten. Jag hade lindor och vetrap över när jag kom ner från kalhygget var vetrapen borta och lindorna trasiga, dom satt dock fortfarande bra men jag undrar hur min hästs ben sett ut utan lindorna. Sedan är det ju väldigt olika från häst till häst. /TP ;)

Använder benskydd både fram och bak. Bak vanliga korta strykkappor eskadron, fram Medic Hotters (fd Wulkan) som är väldigt mjuka och ger lite stöd. Det blir lätt något stryk någonstans i stridens hetta och för att slippa åka ut på ett sår eller ömhet efter slag så har jag det mest i förbyggande syfte och som stöd för senor och dylikt fram.
Ibland ska man igenom ett kalhygge eller dylikt där grenar petar åt alla håll och det är lätt att skada benen. Hemma använder jag bara skydd när jag rider hårdare eller tränar hoppning inte på skritt-rundor dressyrlektioner eller väldigt lugna pass.
Har aldrig haft problem med skav på någon av hästarna ens på 16 mil.

Har benskydd bara om det verkligen behövs. Försöker alltså att undvika det.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 537
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 380
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
601
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka