Disputation, present/blomma

Chili

Trådstartare
Jag ska på en väns disputation i morgon. Jag har även jobbat i hennes projekt och vi är goda vänner. Jag har deltagit med pengar till en större present ifrån en stor skara vänner som kommer på försvaret och festen. Men ska man ha med sig något till själva försvaret? En blomma? Finns det vett- och etikettregler för sånt här? Jag ska även vara med på festen på kvällen, kanske är först då man räcker över eventuell present (utöver den gemensamma).

Jag ska på en väns disputation i morgon. Jag har även jobbat i hennes projekt och vi är goda vänner. Jag har deltagit med pengar till en större present ifrån en stor skara vänner som kommer på försvaret och festen. Men ska man ha med sig något till själva försvaret? En blomma? Finns det vett- och etikettregler för sånt här? Jag ska även vara med på festen på kvällen, kanske är först då man räcker över eventuell present (utöver den gemensamma).

Det behövs absolut inte någon mer present än den gemensamma. :)

@Chili: Nu har jag inte disputerat men jag hade tyckt det visserligen var snällt men otympligt att få blommor vid försvaret. De är liksom inte smidiga att hantera, speciellt inte om man får från flera personer.

Känner du att du vill ge något mer än den gemensamma gåvan (vilket du som sagt verkligen inte behöver) hade jag tex fixat ett blombud till dagen efter disputationen.

Tack för era svar! Det kändes lite knapphändigt att inte ha med sig ens en enstaka ros eller så men det kanske blir tokigt som ni säger, att hålla reda på blommor mitt i allt (efter försvaret är klart, men ändå). Men köper säkert med någon blomma till festen, det känns fint tror jag. :)

De som enbart går på disputationen brukar ta med en blomma dit, men om man även ska på festen så sparar man present/blomma till dess. Maken fick MASSOR av blommor vid sin disputation (det var tydligen den med råge mest välbesökta disputationen som institutionen haft hittills) och även om man blir glad för omtanken så var det ett stort besvär att få hem alla blommor. (Vi hade ju dessutom bråttom hem och sedan vidare till festlokalen för att förbereda!)

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 231
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 646
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar