Dispensförfarande NatDopK och JBV

Philosophia

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att söka dispens för att få tävla med hund som långtidsbehandlas för kronisk sjukdom? Jag har läst om det som finns tillgängligt och jag förstår att man måste ansöka om dispens både från SKK och JBV (och att de inte sällan fattar olika beslut). Jag vet också att det inte ges dispens för vissa åkommor, vissa mediciner och vissa åkommor för vissa typer av prov - men det verkar inte finnas någon fastställd lista.

Så min fråga är om någon har sökt dispens och fått det (både från JBV och NatDopK) och i så fall för vad för typ av prov/tävling - alternativt om ni fått avslag och i så fall med vilken motivering.

Jag har sökt dispens för att få tävla med min hunds om behandlas med hypnosens mot allergi, tror att kravet på dispans där ligger i att det är injektioner eller något sånt. Sökte även dispans på att få tävla fast hon behandlas med en cortisonspray som har 7 dagars karens Både SKK och JVB godkände för hypotesen men JVB gav avslag på cortavance medan SKK godkände den. Jag sökte för lydnad, agility, rallylydnad, BHP och freestyle om jag inte mins fel.

Senast ändrad:
Är det någon här som har erfarenhet av att söka dispens för att få tävla med hund som långtidsbehandlas för kronisk sjukdom? Jag har läst om det som finns tillgängligt och jag förstår att man måste ansöka om dispens både från SKK och JBV (och att de inte sällan fattar olika beslut). Jag vet också att det inte ges dispens för vissa åkommor, vissa mediciner och vissa åkommor för vissa typer av prov - men det verkar inte finnas någon fastställd lista.

Så min fråga är om någon har sökt dispens och fått det (både från JBV och NatDopK) och i så fall för vad för typ av prov/tävling - alternativt om ni fått avslag och i så fall med vilken motivering.
Jag har inte själv, men jag har 2 kompisar som gjort.
Den ena hunden äter kortison mot allergi och fick godkänt.
Den andra hunden har sköldkörtelproblem och äter medicin mot det (minns inte vad medicinen heter) och de fick också godkänt.
Hunden med allergi har sökt för utställning, rally, lydnad, spår tror jag.
Gissar att den andra hunden bara sökt för utställning eftersom ägaren inte håller på med någon annan gren.

Lite OT kanske men jag tycker det är konstigt egentligen att ge dispens för medicinering av kroniska åkommor när det gäller utställning (ffa som det inte handlar särskilt mycket om hundens prestationer till skillnad från ex lydnad!. Tänker liksom att det (ofta) ligger till grund för aveln inom många raser så då ska väl sjuka hundar verkligen inte vara med och bedömas, snarare borde dessa inte vara i närheten av utställningen. Så blir det liksom inte ett alternativ riktigt att använda en ex allergisk hane i aveln eftersom den saknar utställningsmeriter... (Inom de raser då där sådana meriter väger på tok för tungt)

Förlåt för OT! (Min erfarenhet är att jag har valt bort att söka dispens för att det verkar krångligt :o Men jag hoppas det går smidigt för er!)

Kompisen fick dispens för hundens diabetes och insulinbehandling, gällde allt utom avel. Han tävlade agility på SM-nivå, elitlydnad samt brukssök :).
Jag tycker att dopingreglementet är rätt konstigt; hunden ovan fick alltså dispens trots en allvarlig sjukdom och medicinering med ett ämne som kroppen vanligtvis själv producerar.
En hund med Addison får inte dispens för medicinering med kortison - som i det här fallet ersätter kroppens egna tillverkning av cortisol. Däremot får man dispens för allergibehandling med kortison...
Totalt ologiskt i mina ögon.
Jag brydde mig inte om att söka dispens för min Addisonhund, jag kontaktade SKK och de sade blankt nej.
Sökte heller inte för min hund med njurinsufficiens, fick felaktigt besked från SKK att det inte skulle gå igenom med den medicin hon åt då. När jag fick reda på att det eventuellt skulle gå att få dispens i alla fall så hade hon dessutom fått eposprutor ("bloddoping") och det kan jag inte tänka mig skulle få klartecken, det är klockren doping - med all rätt.

Lycka till i vilket fall :up: !

Jag har förstått att ett krav för dispens är att medicineringen har bevisats effektiv för hunden. En vän fick avslag på nyligen insatt allergimedicin med hänvisning till att man inte sett om hunden skulle bli symptomfri eller inte. De fick söka om när hunden hade stått på medicineringen en längre tid och bedömts förbättrad.
Gren verkar också vara viktigt. Samma vän, men med en annan hund, fick avslag på bruks efter patellaoperation. Det var alltså ingen medicinering men man måste ju ha dispens efter vissa operationer också..

Jag har sökt dispens för att få tävla med min hunds om behandlas med hypnosens mot allergi, tror att kravet på dispans där ligger i att det är injektioner eller något sånt. Sökte även dispans på att få tävla fast hon behandlas med en cortisonspray som har 7 dagars karens Både SKK och JVB godkände för hypotesen men JVB gav avslag på cortavance medan SKK godkände den. Jag sökte för lydnad, agility, rallylydnad, BHP och freestyle om jag inte mins fel.

Systemet med att JBV och SKK har så pass olika riktlinjer är ju helt uppåt väggarna faktiskt!

Jag har inte själv, men jag har 2 kompisar som gjort.
Den ena hunden äter kortison mot allergi och fick godkänt.
Den andra hunden har sköldkörtelproblem och äter medicin mot det (minns inte vad medicinen heter) och de fick också godkänt.
Hunden med allergi har sökt för utställning, rally, lydnad, spår tror jag.
Gissar att den andra hunden bara sökt för utställning eftersom ägaren inte håller på med någon annan gren.

Är det addison som hunden med sköldkörtelproblem har? En bekant sökte för att hennes son skulle kunna visa hennes snälla äldre tik som har addison i barn med hund på utställning men fick avslag.

Lite OT kanske men jag tycker det är konstigt egentligen att ge dispens för medicinering av kroniska åkommor när det gäller utställning (ffa som det inte handlar särskilt mycket om hundens prestationer till skillnad från ex lydnad!. Tänker liksom att det (ofta) ligger till grund för aveln inom många raser så då ska väl sjuka hundar verkligen inte vara med och bedömas, snarare borde dessa inte vara i närheten av utställningen. Så blir det liksom inte ett alternativ riktigt att använda en ex allergisk hane i aveln eftersom den saknar utställningsmeriter... (Inom de raser då där sådana meriter väger på tok för tungt)

Förlåt för OT! (Min erfarenhet är att jag har valt bort att söka dispens för att det verkar krångligt :o Men jag hoppas det går smidigt för er!)

Det är ju konstigt eftersom det främst handlar om avelsvärdering. Å andra sidan kan man ju meritera i andra syften. För att ta ett exempel: Whippet kan t.ex. ta något som kallas för Trippelpriset där hunden ska meritera sig i utställning, LC el. race, samt i en tredje gren (t.ex. agility, viltspår, lydnad). Uppfödare som har ett visst antal avkommor som har belönats med Trippelpriset får Whippetklubbens uppfödardiplom.

Jag vet dock fall (kanske gäller samtliga?) där SKK har lagt in en klausul om avelsförbud för hundar som får dispens att ställas ut trots medicinering för kronisk sjukdom. Det löser ju i så fall dina farhågor.

Är det addison som hunden med sköldkörtelproblem har? En bekant sökte för att hennes son skulle kunna visa hennes snälla äldre tik som har addison i barn med hund på utställning men fick avslag.
Hypothyreos tror jag om jag nu stavar rätt. De hade tagit prover för Addison men det var inte det.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har en reumatisk sjukdom, som diagnosticerades för typ 15 år sedan. Det har hittills fungerat bra att hålla värken borta med dagligt...
Svar
8
· Visningar
1 102
Senast: Vira
·
Kropp & Själ Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt! För någon månad sedan upptäckte jag att jag och...
2
Svar
20
· Visningar
13 553
Senast: Ackio
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2