Dispans för sporrar

J

Jessie81

Jag undrar om man kan, som tidigare, söka dispans för att få tävla dressyr UTAN sporrar?

Isåfall vart söker man den?

Sv: Dispans för sporrar

Nu vet jag inte om detta stämmer men jag har hört att det räcker om man har själva bandet runt stöveln, behvöver alltsa inte sitta någon sporre på. Låter sjukt jag vet men det hörde jag en gång på tävling. Rätta mig gärna om jag har fel!

Det finns ju sådana snälla sporrar, som bara är små tjocka bulor i gummi. De känns inte alls utan är bara för syns skull (om det nu inte går att få dispens dvs)

Ring ridsportsförbundet och hör..

Jag vet inte hur det är med dispens, men om det går så är det Ridsportförbundet som kan bevilja det.

Det finns ingen gräns för hur korta sporrarna får vara, du kan såga av hela 'piggen' om du vill (och slipa så det inte blir vasst) så har du en 0 mm sporre. Metallbygeln runt foten måste du ha. Utom på lokaltävling då du inte behöver ha sporrar alls om du inte vill.

Med reservation för ev ändringar som kommer 2005.

Problemet är att min pålle inte ens tål att jag har metallbygeln på stöveln! Har provat att såga av sporren, men han reagerar även på metallbygeln.

Saken är ju den att man inte behöver rida honom med sporrar, så därför känns det så retsamt.

Är det alltså tillåtet att rida utan sporrar på lokaltävling? Förut var det väl bara LC och LB klasser?!

Åtminstone fram t.o.m. 31 december gäller i dressyr att:
"Sporrar behöver ej bäras vid lokal tävling."
Gäller alltså alla klasser på lokaltävling. Denna formulering i TR innebär också att du måste ha sporrar i alla klasser på regionaltävling, även LC (om det skulle förekomma).

Vad som står i nya dressyr-TR 2005 återstår att se, men jag gissar att om det är ändrat alls så är det ändrat så att sporre blir frivilligt ännu högre upp. (Det är i alla fall den åsikt som jag vet att en av dem som jobbat med nya TR har)

Senast ändrad av en moderator:

Söker du inte det hos grenledaren (eller vad det heter..) i dressyr på ridsportförbundet? Håller på med körning och har sökt dispens en gång då hos "körchefen" på ridsportförbundet. Kolla med din klubbs grenledare!

Om hästen inte ens tål metallbygeln (som inte ens är skarpare än stöveln) har du nu något annat problem tex som att hästen inte accepterar din skänkel överhuvudtaget.
Väldigt vanligt på heta hästar eller hästar som springar mkt.

Tja, han fungerar utmärkt utan. Den här killen har mycket humör, och har liksom bestämt sig att sporrar är otrevligt!

Utan sporrar accepterar han skänkeln till hundra procent.

Vi har på flera programridningar/träningstävlingar ridit Msv program, och fått bra kritik och procent/poäng. Så stora problem med ridningen borde det inte vara, förhoppningsvis. :smirk: :)

Kan tilläggas att denna herre är sent kastrerad, och ganska hingstig i sin personlighet, så han har ofta mycket bestämmda åstikter om vad som är ok. Eftersom sporrarna inte heller behövs, så känns det bara dumt, att man inte skall få välja själv, om man vill använda dem vid tävling eller ej.

Men bara metallbygeln är ju ingen sporre och borde ju fungera. Hur vet du att den inte fungerar?? Sedan undrar jag hur stilla du egentligen har din skänkel eller om du sitter och flaxar, en stilla skänkel med tårna framåt gör att sporren inte vidrör hästen.

Om hästen är hingstig sur och grinig mot metallbygeln vet jag inte om jag håller med om att hästen accepterar dina skänklar :confused:

Tråkigt att behöva få kritik över sin ridning, av någon som inte ens sett mig rida.

Jag menar INTE att jag sitter och "petar" till honom med metallbygeln, utan att han faktiskt känner den när jag håller om honom.

Jag har tränat för mycket välrenomerade tränare, som uttryckt detta som något vissa viljestarka hästar gör. Han har alltså inga problem med skänkeln, utan med metallbygeln. Har inte provat att rida på "plastsporrar", eftersom de inte heller är godkända för tävling.

Hoppas som en svarade att reglerna ang. detta ändras till 2005.

Som avslutning vill jag säga att jag utbildat denna häst själv från inridning, till den nivå han är idag. Plus att vi blivit erbjudna att deltaga i elitallsvenskt lag i dressyr, men tyvärr fått lov att avstå pga av div orsaker.

Jag har fått svar på den fråga jag ställde, och betackar mig för icke konstruktiv kritik!

Du behöver inte känna att du måste försvara dig, det är inte din ridning jag kritiserar utan bara lite undringar om varför du inte kan ha en bygel om foten?
Kan ju inte vara värre än ridsko kanten egentligen,eller kanten på stigbygeln :confused:

Som svar på din fråga så är det till sportchefen du vänder dig

Då får du nog lov att prata med min häst! ;)

Jag vet inte varför han reagerar som han gör, men jag rider hellre en avspänd och trevlig häst, en en sur och irriterad.

Men om den är så känslig behöver du väl inte använda hälen alls? Då kan den ju omöjligt känna bygeln på foten. Jag tror att det är extremt svårt (intill omöjligt) att få dispans att tävla utan sporrar...

Självklart vill man ha dom avspända men visst måste du medge att det är konstigt :confused:

Det är en ponny va , eller hur? Visserligen så har ju ridning med sporrar med lydnad att göra och därför kan det vara svårt att få dispans men hade jag varit som du hade jag pratat med Tomas (sportchefen) och isåfall få rida upp för någon domare etc som kan styrka ditt dilemma.
Jag vet inte men jag skulle kunna tänka mig att det är lättare att få dispans på en ponny än en häst.

Funkar det inte om du tar en sporre i plast och filar ner då?
Blir han lika kinkig då? Det borde kanske inte märkas lika väl som metallen.

Fast det lättaste är ju förstås om du får dispans. :)

Vad är det för mening att ta plast?? Det får du ju inte heller tävla på ;)

Jessie81 skrev:
Jag undrar om man kan, som tidigare, söka dispans för att få tävla dressyr UTAN sporrar?

Isåfall vart söker man den?

har du testat att vänja honom vid sporrar?
Skritta ut på långturer utan krav med (nedsågad) sporre runt foten, funkar inte ens det?

Märks det så väl att det är en ponnybuse?! :D

Den här killen märker också om man har handskar, eller inte när man rider! Hur vet jag inte, men den här hästen är ruskigt smart.

Saken är den att jag haft honom sedan han var tre, nästa år blir han sexton år, och jag har aldrig ridit med sporrar under den tiden. Vi har ju gjort en hel del försök, med tanke på tävling, men på tränarnas inrådan har det blivit utan. Kanske går det att vänja honom vid avsågad sporre, men som jag sagt tidigare känns det så dumt att behöva göra detta, när han fungerar bra utan. Tycker att man borde få välja om man vill ha sporrar eller ej, vi har enbart tävlat hoppning av detta skäl.

Men vore så roligt att komma ut och tävla lite dressyr, även om det nu blir bland hästekipage.

Skall försöka ringa ridsportförbundet och höra vad som gäller.

Liknande trådar

Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 529
Senast: BornAgain
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från den 1 september 2024 blev det frivilligt att använda sporrar under dressyrtävlingar i USA, enligt en ny regel från USEF. Precis som...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sedan den 1 januari i år är det valfritt att rida med sporrar i internationell dressyr. Vid helgens femstjärniga tävlingar i Doha valde...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama