Diskutions tråd om tävlings nivåer o licenser

Sv: Diskutions tråd om tävlings nivåer o licenser

Fonderat till tävlingsbidrag från WRAS till klubbarna att ansöka om: 150000 :-

Vidare är det så att många hävdar att dom är täckta av sin hemförsäkring, men det är inte riktigt sant.
Om man läser de finstilta raderna för dom försäkringarna, så finns det nästintill inga hemförsäkringar som täcker tävling. Hemförsäkringar täcker generellt fritidsaktiviteter och träningar mm, men har en klausul mot just tävlingsmomentet. Vidare har många hemförsäkringar krav på viss säkerhetsutrustning, t ex hjälm, för att öht täcka ridning.
Detta krav finns inte i den försäkring som kommer med licensen.

/Mike
Hej Mike
Hur skall klubbar göra för att söka detta tävlingsbidrag?
Jag hittade denna motion från distrikt öst där förbundsstyrelsen avslog möjligheten att äska medel från förbundet. Förklaring tack.

Jag tycker att en försäkring som täcker tävlingsmomentet är toppen, vad jag inte tycker om är att den inte är inbakad i medlemsavgiften. Försäkringen kostar 14000, detta är bara några ynka % av vad som betalats in genom medlemsavgifter ryttar + hästlicencer.

Förbundsstyrelsens yttranden över inkomna motioner till Förbundsårsstämman
2008.
Motioner från Distrikt Öst.
Motion 1. Enhetliga och tydliga regler för hur klubbarna kan äska medel från WRAS och
distriktet.
Yttrande: Det finns ingen avsikt att klubbarna skall kunna äska medel från förbundet.
Förbundsstyrelsen föreslår att Årsstämman lämnar motionen utan avseende.

Vad grundar du det på? Regelboken är ganska klar på att man blir nerklassad om man inte når upp till 30p på två år. (att §113 sen innehåller en del motstridiga uppgifter och konflikter med andra paragrafer, är en annan sak.)

Ur §113
”Har man inte uppnått poäng för uppklassning, dvs 30 poäng efter 2 kalenderår flyttas man ned en nivå.”

”Har ekipaget inte lyckats komma upp i mer än 29 poäng efter två kalenderår måste ekipaget gå ned och rida på lägre nivå.”

”Har ekipaget mindre än 16 poäng på D-nivå får man rida kvar där tills poäng är uppnått för uppklassning medans man på B och C-nivå endast får rida kvar där i 2 kalenderår innan man antingen flyttas upp en nivå eller får backa nedåt en nivå.”

Finns det ingen omformulering ute på hemsidan?
Såvitt jag vet är det fritt fram att hoppa från D-nivå till B när man vill. min stallkompis gjorde så och hon fick då starta på SM (2008)...
Dessa uppklassningspoäng räknas ändå inte år 2008.

Sanning med modefikation. Om man läser wras regel bok så är du fri att starta på vilken nivå du vill när du börjar tävla. Om du är byxad att fixa b tävling på stång o den svårighetsgrad som mönstren före skriver. Citat. Ekipage får starta i vilken nivå man önskar men efter 30 poäng på nivå i specifik klass får man inte rida på lägre nivå.Skaffa regel boken när den nya kommer ut så slipper vi ta det här på tråden, det löser så mycket mer. Trevlig att se att många har frågeställningar som andra kunniga kan svara på. Uppmaning: är du westernryttare och vill tävla Skaffa regelbok o licenser o du får alla information du behöver från din förening.

så som jag fattat det är det fritt fram. det lilla jag har pratat med domare mm så har jag fått min uppfattning ifrån.
Tror inte att de kommer "låsa" fast en på en viss nivå. isåfall skulle de nog köra mer AQHA stuk.
Förstår inte varför det står i 2008´s regelbok med uppklassningspoäng när det inte kommer gälla förrän 2009?
När kommer förrästen 2009/2010´s regelbok ut? den borde ju nästan i höstas ha kommit ut?

Jag har för mig att det stog något i "månadsnytt" på WRAS hemsida, försökte kolla nu för att friska upp minnet men hittar inte.

Information om hur man äskar tävlingsbidrag har gått ut till både klubbar och distrikt.

Det har också skrivits om detta i WRAS-info.
Klubbarna skickar ansökan till sitt distrikt, som vidarebefordrar detta med yttrande till förbundsstyrelsen.

Fritt för alla att läsa, och från förbundsstyrelsen påtryckt till distrikten att uppmuntra det.

/Mike

Vidare............

Motionen handlar inte om tävlingsbidrag, utan om att rent allmänt äska pengar.
Hamnr en klubb i akut ekonomiskt trångmål, är frågan alltid öppen, och det har den alltid varit.

/Mike

Tack Mike, jag hittade uppgifterna.
Märkligt att ingen klubb varit intresserad av att utnyttja dessa pengar, kanske dom har blivigt bortglömda Förhoppningsvis har de tävlingsansvariga i klubbarna vaknat nu.

WRAS har under året betalt ut tävlingsbidrag till en hel del klubbar.
Du vet nog inte riktigt vad du skriver om just nu..........

Vidare är detta inte en fråga som jag har lust att diskutera i detalj på ett forum med ett anonymt nick, men vill du ha mer ingående utlägg, så är du välkommen att höra av dig på styrelse@wras.se

/Mike

Hej Mike
När du nämde 150000 i ditt inlägg trodde jag de stod orörda, jag inser nu att jag hade fel.
Jag ber om ursäkt till dig och Wras i detta ärende.

Ingen fara. No offense taken :)

/Mike

så som jag fattat det är det fritt fram. det lilla jag har pratat med domare mm så har jag fått min uppfattning ifrån.
Tror inte att de kommer "låsa" fast en på en viss nivå. isåfall skulle de nog köra mer AQHA stuk.
Förstår inte varför det står i 2008´s regelbok med uppklassningspoäng när det inte kommer gälla förrän 2009?
När kommer förrästen 2009/2010´s regelbok ut? den borde ju nästan i höstas ha kommit ut?

Jag har för mig att det stog något i "månadsnytt" på WRAS hemsida, försökte kolla nu för att friska upp minnet men hittar inte.

Som någon skrev så står det i regelboken att har ett ekipage nått upp till 30 poäng så får man ej starta i den klassen längre. Däremot är det tillåtet att ekipaget tävlar i annan klass/gren på samma nivå.

Uppklassningsystemet skulle börja gälla 2008 men man hade inte kommit fram till en bra lösning till att hantera alla resultat och därför blev det inget med det.

Vi får väl hålla tummarna för att Tävlingssystemet tas i bruk snart då, tror att det kommer att slå mycket väl ut!
Förenklar ju för både de tävlande och arrangörerna, samt kul om man kan kika på resultat på ett samlat ställe:)

Hej Mike! Trevligt att se en förbundstyrelsemedlem på forumet!
2007 motionerade vår klubb, SW, om ett forum på WRAS´portal, och fick den avslagen på distriktets årsmöte. Men som det verkar på aktiviteten här så skulle det behövas? Dvs ett forum för medlemmar i WRAS´ klubbar, där man kan fråga om licenser, ventilera allmänna funderingar och prata tävling, tex? Det som man förr gjorde på "öga mot öga" på november- och förbundsårsmötena?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka