Disk som åkt ut, diskbråck?

Anna-KarinO

Trådstartare
Jag har varit iväg hos veterinären förra veckan och gjort ett ultraljud för att kolla på bland annat SI-leden på pålle, i hopp om att hitta en förklaring till hans ryggont. SI-leden såg väldigt bra ut men istället hittades en utbuktning mellan två kotor i ryggen (eller leder, hade lite svårt att hänga med). Så igår fick jag en förklaring till utbuktningen, det är en disk som åkt ut. Veterinären berättade att det är något som det inte finns så mycket forskning om att min ordinära veterinär ska höra av sig och berätta mer.
Min veterinär kommer ringa tidigast på måndag så nu undrar jag om det är någon här som har erfarenhet eller kunskap om detta? Känner mig helt handfallen då jag varken vet hur jag ska göra med hästen tills dess (boxvila, hagvila, röra på sig osv??) eller vad diagnosen kan komma att innebära.

Förstår att mitt inlägg är luddigt, men hoppas att någon har någon kännedom om diagnosen.
:(

Sv: Disk som åkt ut, diskbråck?

om det är diskbråck som på människor så tycker iaf jag att antiinflammatoriskt och smärtstillande och först vila sen rörelse har funkat... Jag har en samling av diskbråck om vi säger så :(
Men på djur vette fan, man kan ju inte be dem svanka å skjuta rygg å ta det piano precis...

Hur som helst, ett läkt diskbråck är ett läkt, det behöver absolut inte vara problem efteråt :)

Att ta antiinflamatoriskt känns mer som tillfälliga lösningar, eller? Har hört att man kan operera hundar men undra om man kan göra det på hästar?

Att ta antiinflamatoriskt känns mer som tillfälliga lösningar, eller? Har hört att man kan operera hundar men undra om man kan göra det på hästar?

jag tyckte väl samma förut.. men det gör att nerven inte svullnar upp så å hamnar i kläm så resten dras med å allt gör ännu ondare... Det har verkligen funkat på mig sedan jag började med den taktiken :) Å nu vill jag frälsa världen ;)

Det är ju sen när man är frisk som man måste jobba på att stärka upp ryggen, när man har så ont att man vill dö så är det inte läge... Jag kunde inte ens ligga på mage utan behövde 2-3 kuddar under (till och med sjukgymnasten kliade sig i huvudet)...

Hästens diskar är inte att jämställa med våra, på hästen är diskarna mjukare och mer geleaktiga. Man opererar inte sådant, det får självläka, då skapas en förkalkning på utsatt ställe som bildar en spondylos. Ett sätt för kroppen att läka ihop dessa problem.

Usch, ryggont är inget att leka med! Hoppas att du inte har lika ont längre. Men kommer smärtan tillbaka då och då? Hur ska man kunna hantera det med en häst?

När det bildas spondylos, blir hästen inte stel där då? Vad jag förstått det som så är det vid en böjlig del. Är det möjligt att använda hästen som ridhäst efter att det är utläkt?

Ja det är möjligt att använda hästen som ridhäst, sitter det i den bakre delen av ländryggen så skulle möjligen en viss stelhet kunna skönjas i ryggen vid rörelse.

Sitter den i mittdelen av ryggen mot thorax så måste man tänka på att ha sadlar som är tillräckligt kanalbreda och lämnar utrymme så att förkalkningen inte slår i.

Väntar fortfarande svar från veterinären så fortsätter ställa lite frågor :)
Det är i ländryggen "bråcket" sitter men ska ändå passa på att skaffa en nya sadel om diagnosen ser bra ut.. Hur lång tid tar det ungefär att läka ut?

Usch, ryggont är inget att leka med! Hoppas att du inte har lika ont längre. Men kommer smärtan tillbaka då och då? Hur ska man kunna hantera det med en häst?

Ja ibland "varnar" den... eller någon lightversion med ischias till knät, inte hela vägen ner i foten... Har bara magnetröntgat en gång förra året å det var värsta gången ever. Men så här i efterhand så kan jag sätta min högerarm på att jag haft det många gånger under de 15år jag haft problem med ryggen (mamma är opererad för diskbråck).

Hantera med en häst som har eller när man har själv?

Ingen aning om man kan operera på hästar.
Men på hund så opererar man bara väldigt svåra fall, typ om hunden blivit förlamad.
Min gammelhund fick ett "milt diskbråck" för lite mer än ett år sen och behandlingen var antiinflammatoriskt och smärtstillande.
Så gott som ingen rörelse tillåten första veckorna och sen skulle han rehabtränas med bla simning.

Hoppas det går bra med din häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: frittan
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka