På alla arbetsplatser jag varit har man mat där mat ska ätas och arbetsgrejer där det ska arbetas, och blandar inte dessa två. Både för att jobbgrejer inte ska sölas mat på, och för att alla ska få plats att äta utan att sitta belamrade med grejer.
Har man då lämnat något på allmänna ytor får man leva med att någon annan flyttar på det efter behov (och i mina ögon är det rätt ohyfsat att lämna saker åt andra att rodda med för att kunna jobba på den ytan). Jag hade inte trivts speciellt bra på en arbetsplats där man måste börja varje uppgift med att röja efter någon annan.
Kollegor med 10 års berg av papper på skrivbordet har jag helt klart haft gott om, men jag har aldrig ens tänkt tanken på att någon skulle bli kränkt om man tar med deras disk till diskmaskinen?
Hos oss har man i regel inte eget porslin, och det finns inte 3000 muggar så att alla kan ha ett eget litet lager i kontorslandskapet. De gånger jag "tvångsslängt" något har det varit tex frukt som blivit liggande, men står det en tom kopp på kanten utgår jag ifrån att den är på väg till diskmaskinen och tar med den när jag går åt det hållet. Hos oss tar man oftast en ny i samband med möten som startar eller slutar i närheten av kaffet, och går inte lika ofta de extra 10 stegen förbi disken på väg till nästa möte.
(Lånar man mitt skrivbord och lämnar det i annat skick kommer det leda till onda ögat efter ett tag, det händer regelbundet att folk stuvar om de inställningar ergonomen gjort med min belysning och dator.
)