Diplomerad massör på besök på ridskolan..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 257
B

BeastieBabe

I syftet att lära ut grundläggande massage för häst.. teorin var gratis, ingick alltså i terminsavgiften men alla var välkomna (dock bara medlemmar som dök upp)
hon masserade ena sidan på en häst som är ganska ny, stressad och lite spänd och visade samtidigt som lite frågor ställdes och hon berättade vart man kan massera för större muskelgrupper, vart man ska undvika att massera, hur hästens muskler ska kännas när man masserar och tecken på att hästen visar att det är skönt eller obehagligt..

Sen fick vi som var där och lyssnade (och frågade) att prova medans massören gick runt och pratade lite med alla oss och lärde ut lite mer..
Hur nyttigt som helst och jag masserade min nya favvis (den nya stressade hästen) Pricke-Popcorn-Poppo :D
Han gillade mest när man masserade rumpan och låren, halslinjen var inte populär men att få manen kammad och ryckt var jätteskönt..

Nog för att man skulle behöva läsa på mera och se riktigt hur musklerna ligger och så men en bra start var denna teorilektion iallafall.. och alla skolhästarna fick en skön SPA-kväll :love:

Sv: Diplomerad massör på besök på ridskolan..

Skönt för ridskolehästarna att få lite massage kan jag tro!:idea: Själv var jag i Uppsala med arbetslaget till sent så jag kunde inte komma...

Btw: Du vet inte hur länge hoppclinicen på torsdag håller på? 1 timme? 1½?? Tänkte serva min medryttare med lite transportåkning och markarbete...

Ohh ja, de flesta hästarna uppskattade det väldigt mycket, en privatponny la sig till och med ner när hon fått massage en liten stund för att det var så skönt.. :)
Popcorn däremot hade toksvårt att slappna av så det krävs nog att man masserar några gånger innan han slappnar av.. fast sen undrar man hur han kommer att se på mig när jag ska dit å rida istället tänk om han gäspar och vägrar gå? :crazy:

jag har ingen aning om hur länge hoppclinicen håller på faktiskt.. men de borde inte vara mer än 2 timmar iallafall..

Hehe, eller också blir han precis lagom mjuk och fin i musklerna när du ska rida!:idea: Du får komma och hålla en privat kurs och massera min pålla, jag har ett kompendium om massage men brukar mest köra lite på känn. Det skulle vara kul att se vad ni fick lära er för grepp...

Oki, får kanske ringa och höra hur länge de tänkt hålla på. Så får vi se om vi åker innan eller efter.

hehe ja man kan alltid hoppas.. men han har lite ont i bogen.. försöker nafsa när jag är där och masserar.. men de blir nog bättre allteftersom..

före ska Lena ha hoppträning vet jag.. har en kompis som rider kl 16 för henne..

Nu har jag visst kapat tråden för dig:angel:

Men iaf... rider din kompis i en specialgrupp eller är det ngn annan träning? Spec.grupperna ska ju inte ha ngn lektion alls enligt hemsidan:confused:

Aja, ringde precis och lämnade ett meddelande på telefonsvararen och slänger väl iväg ett mail också för säkerhets skull så att jag får reda på hur det är. Har ju lovat min medryttare att hon skulle få provhoppa Minnie:bump:

jao, lena ger nog ut en del privatlektioner nu under lovveckan då det finns mycket ledig tid i ridhuset :)

det verkar ju inte vara någon annan som är intresserad av tråden (eller ingen som sett den) så det är bra att jag slipper skriva *puttar upp* istället :D

Pratade med Cissi tidigare idag och hon sa att halva ridhuset var ledigt hela kvällen. Så vi åker nog dit som planerat ändå, får se om det blir nån hoppning eller om vi bara kör lite markarbete och ev några småskutt.:bump:

Du får väl vinka om du ska på clinicen:D

jag kommer nog att sitta nere i klubbis, vi ska ha US-möte fr kl 17.. ska diskutera igenom caprillin som vi ska ha den 11 nov.. ska du eller din medis vara med kanske? finns info och anmälningslista på US-tavlan inne i stallet :idea:

Får gå in och läsa på anslagstavlan nu när jag har chansen då! Annars är jag ju alltid där med hästen och då går jag ju aldrig in i stallet...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej allihopa! Jag sitter här och har lite funderingar.. Det visa sig att min Lasse har ont i några muskler på ryggen. Var ute och...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka