Diplom till uppfödarna

E

Elcapelka

Diplom till uppfödarna

Kom på en tanke, inom ponnytravet har de ett diplom som uppfödaren till ponnyn (russet) får när de går på och under 2 min/km gränsen (något av en magisk gräns), de har även något liknande inom halvblodsavel.

Jag tycker att det skulle vara trevligt om det fanns något liknande inom distansen! Med förslag att uppfödaren skulle få ett diplom då hästen passerar 1000km eller mer. Kanske ett per 1000..
Något för att uppmuntra de som håller på med ett seriös avel arbete. Vet att det är väldigt uppskattat inom ponnytravsuppfödarna. Jag vet inte riktigt vart man skulle vända sig med förslaget men tänkte höra mer er här på buke ifall någon mer som tycker att det vore något att satsa på!?
/Erika

Sv: Diplom till uppfödarna

Jag vet inte om jag är kräsen, men diplom känns sådär...
Nåt man får när man tävlat på dagis.

hmmm... jag gillar idén!
Är inte själv uppfödare (huga), och har inte ens en distansavlad häst :D (han var snarare en Surprise för stoägaren, men stoet har lite prestationsstam har jag ändå lyckats luska ut... ).

Diplom är ingen dum idé, men det kanske finns fler idéer ifall diplom känns "dagisaktigt" ;) En pokal eller rosett med hästens namn då? ...eller nåt...

Haha, ja det vore ju tråkigt om det var den kvalitén på det hela. Men det blir ju lite vad man gör det till… De flesta diplom som delas ut inom avel anses ju ha ganska så högt värde

Statusen på det hela är ju det som gör diplomet värt något. Om det är en merit att få det där diplomet, redan inramat och snyggt, då är det ingen dagis känsla över det. Tycker jag.
Diplom som delas ut bara för att man har deltagit, ex där är det dagis varning om man nu ska uttrycka sig så...

Jag tror inte att diplom blir för enkelt. Innom hundsporten får man lydnadsdipom när man klarat tre förstapriser i en lydnadsklass och man får även ett slags diplom när hunden blivit champion. Dessa intyg/diplom värderas väldigt högt. Ett alternativ är ju en plakett. Tänker på Hamiltonplaketten som delas ut innom hundavel och är ett mycket ärofyllt intyg på gedigen avel. Det var lite tankar från hundvärlden:D.

nä asså jag instämmer med er andra - för mig skulle diplom absolut vara en fin merit! Har halva väggen här hemma tapetserad med just lydnadsdiplom och championatsdiplom (nåja, bara två sådana) för min älsta hund och det är med förväntan och spänning man löser ut dem på posten när man beställt dem från Svenska kennelklubben vill jag lova! :bow:

...jag bara tänkte att det kanske finns fler alternativ att diskutera om något liknande ska införas - att det vore kul/bra med någon uppmärksamhet för uppfödaren det tycker jag också! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka