"Dinglande fötter"

L

Lucky_Me

Jag har ett litet problem..
När jag rider kan jag inte jag få mina fötter att vara stilla :S
Har försökt med det går inte :confused: särskilt när jag sitter ner i trav.. finns det någonting som jag kan tänka på som kan hjälpa, eller någon sorts övning.. ? Vad som helst kom med förslag!

Det kanske inte är riktigt rätt forum men jag vill ha många tips av personer som är mer eller mindre dressyrkunniga! :D

//Lucky_me

Sv: "Dinglande fötter"

Är det i alla gångarter? Är det även i skritten kan det hjälpa att korta lädren.
Annars är det nog mest sitsträning som hjälper. Att bli longerad är jättenyttigt:)

man kan sätta fast stigbyglarna med hjälp av ex sporremmar i sadelgjorden. Har aldrig testat själv men har sett folk som ridit så.

ja gör också så. så extremt fult och störande. ska köpa nya stövlar tror de hjälper.

Jag har också haft problem med dinglande fötter, men nu när jag har börjat rida mera med sätet så är dom stilla helt plötsligt :)

ja rider jätte mycket på sätet.. men det var efter att jag bytte sadel som jag började dingla med fossingarna. Gör det enbart i trav. kortar jag stiglädrena ett hål så slutar ja med det men då känns de som om ja inte kommer så "djupt" som ja vill.

Lucky_Me skrev:
Jag har ett litet problem..
När jag rider kan jag inte jag få mina fötter att vara stilla :S
Har försökt med det går inte :confused: särskilt när jag sitter ner i trav.. finns det någonting som jag kan tänka på som kan hjälpa, eller någon sorts övning.. ? Vad som helst kom med förslag!

Det kanske inte är riktigt rätt forum men jag vill ha många tips av personer som är mer eller mindre dressyrkunniga! :D

//Lucky_me

släpp på knäslutet och slappna av ordentligt i hela kroppen, koncentration fast inte på ett spänt sätt lixom.. om inte det funkar får du väl prova med sporremmar i sadelgjorden. :angel:

(vissa) skor & stövlar tror inte jag spelar så JÄTTEMYCKET roll fasktiskt.. det är ju ryttaren, slappna av och rid med sätet!
kanske en dressyrsadel om du absolut inte lyckas? den har ju mer djup.. men en allround borde gå bra, det går iaf med min allround mot hopp.. lycka till!

Jag gör det när jag rider dressyr i hoppsadeln :devil:. Jag får liksom ingen kontakt med sadeln med knäna i den när jag har dressyrläder, så man får anstränga sig väldigt för att få dem stilla. Avhjälps i mitt fall med passande sadel och passande läder för sadeln :D.

Jag gör det när jag rider dressyr i hoppsadeln . Jag får liksom ingen kontakt med sadeln med knäna i den när jag har dressyrläder, så man får anstränga sig väldigt för att få dem stilla. Avhjälps i mitt fall med passande sadel och passande läder för sadeln .

En del av problemet som gör det svårare för mig är väl att jag har bara en "hopp-allround" sadel, vilket gör att jag gärna drar upp knäna lite :angel:

Jag har testat att korta lädren men då fortsätter jag med att dingla med fötterna.

har också haft dinglande. jag prövade att sätta fast stigbyglarna i sadelgjorden med sporrremmar vilket gör att man måste komma ned i sadeln och hålla om för annars får man ont :p (tro mig)

Det funkade andra gången sedan klarade jag inte av det med att sitta fast så jag tvingade mig själv utan och nu går hästen frammåt ong jag sitter som gjuten :)

tips är chaps eller stövlar

Luxurios skrev:
man kan sätta fast stigbyglarna med hjälp av ex sporremmar i sadelgjorden. Har aldrig testat själv men har sett folk som ridit så.

Visst kan det vara bra. Men igentligen JÄTTEFARLIGT!

caroline_lu skrev:
Visst kan det vara bra. Men igentligen JÄTTEFARLIGT!

Fasst inte om du har säkerhetsstigbyglar. :idea:

Ett annat tips är att blir linad och sto i lättsits, utan att hålla i dig i tyglar eller häst, och stå så rakt upp du kan. När du hittat balansen sjunker du sakt ner i sadeln enbart genom att vinkla dina knän med fortsatt mycket vikt i stigbyglarna. Efter några sådanna pass med väldigt mycket vikt i stigbyglarna brukar det rätta till sig.

Jag dinglar oxå med fötterna just i nedsutten trav. Fick tipset att försöka tänka på att dingla inåt/utåt i stället för framåt/bakåt, efter ett tag ligger iaf min skänkel mycket lugnare.

Jag hade väldiga problem med just dinglande fötter i travne förut men ju mer man rider med sätet ju mindre dinglar benen, fungerade för mig :idea:
Ett knep är att tänka att du har flera kilo i varje fot och tänka på det hela tiden när du rider då håller man skänkel stilla och till slut blir det naturligt att den slutar dingla, det tycker jag är ett bra sätt som fungerar. :smirk:

Jag har oxå problem med mina fötter - men de åkar inte framåt/bakåt eller utåt/inåt( jo, när jag rider lätt:angel: ), utan det är hälen som åker upp/ner hela tiden :crazy: . Vet inte vad jag ska göra. Endast problem i traven, annars är de stilla.

Hörde detta tipset i en konversation mellan en tränare och en ryttare som hade samma problem: rid utan stigbyglar, men hela tiden med hälen ner, i början av passet minst 20 minuter och sedan ta stigbyglarna opch länga dem om de känns för korta fortfarande med hälen ner.

Såg henne på en träning här om dan och nu är det borta :)

lektra skrev:
Hörde detta tipset i en konversation mellan en tränare och en ryttare som hade samma problem: rid utan stigbyglar, men hela tiden med hälen ner, i början av passet minst 20 minuter och sedan ta stigbyglarna opch länga dem om de känns för korta fortfarande med hälen ner.

Såg henne på en träning här om dan och nu är det borta :)

Det där är jag mycket skeptisk till. Ner trampad häl utan stigbygel ger spänningar hela vägen upp till rumpan. Tror säkret att skumpet försvinner, men inte på grund av mer avslappning och följsamhet utan av att du sitter "ovanpå" hästen och inte med den. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det är de resultat jag sett av sådan träning.

Men, man ska aldrig säga aldrig.;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat