Dina bästa stallskötartips!

A

amorvincitomnia

Alla forna och nuvarande hästskötare/groomar, internationellt och nationellt, jag vill att ni ger era bästa tips!

Era tips för att bli mer effektiv, för att hästarna ska glänsa mer, för att snabba upp mockningen, för att inte få blåsor på händerna, för att få smidigare läder -allt!

:bump::bump::bump:

Sv: Dina bästa stallskötartips!

Jag börjar jag med ett litet tips. Lägg alltid på täcket från höger sida av hästen. Då slipper man att gjordarna hamnar på hästens rygg, under täcket så att säga.

mina bästa tips är nog...
Ha ordentliga skor med inlägg eller sulor. Det sparar på kroppen.
rykta alltid med ryktborsten närmast hästens huvud, för din egen skull, det skonar ryggen.
Ät frukost , lunch och middag!
Använd handskar så mkt du bara kan, så slipper du blåsor och förhårdnader.

Senast ändrad:

Lär dig mocka, sopa, bära med mera åt båda hållen/med båda händerna. Det sparar på kroppen och gör att du inte blir lika sned.

I stället för att ta en full hink med vatten, ta 2 hinkar med hälften i stället.
Det skonar ryggen så man inte blir snedbelastad.:idea:

*KL*

Ga aldrig tomhant fran punkt a till punkt b, det ar alltid nagot som behover flyttas eller goras pa vagen!

Skaffa fasta rutiner, klocka dig sjalv, och forsok att alltid arbeta liksidigt.

Gör rent vanliga benskydd med lädertvål och smörj in dom med lite läderfett eller olja så blir dom superfina!

En sak som jag kan komma på just nu, som jag Alltid störs på om de är ngn annan än jag som gjort det;
Spola ren skydden ordentligt! :p

Jag verkligen hatar när man ska använda gamascherna och det fortfarande är stora grus kvar överallt, dom ser knappt spolade ut :P

Spola ren - häng upp och torka - "smörj upp" plasten inför tävling så är dom snygg och RENA på insidan, inget skav ;D

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix