Sv: Din hästhantering?
Kul fråga!
Mitt främsta syfte med att ha häst är att den ska lära mej något nytt, och det har blivit massor, om både hästar, mej själv och tillvaron i stort!
Sekundärt syfte är att få rida ut i skog och mark.
Eftersom jag själv avskyr att vara dominerande mot djur och människor är det viktigt att jag har en häst som jag inte ständigt måste markera ledarskapet inför, och det har jag som tur är. Saken blir inte bättre av att jag ofta är "ur form" och svag. I den mån jag orkar tycker jag att det roligaste är själva kommunikationen med hästen, att försöka få in ett fint samspel med små signaler som bygger på närvaro, ögonblicklig känsla och förståelse, typ. Nu när hästen är halt handlar det bara om att träna oss på att "gå fot" med hängande grimskaft, båda fokuserade. Det stora i det lilla.
Jag har inställningen som en vetenskapsman som utforskar, testar, utvärderar, läser, frågar, tittar, provar igen, formulerar nya teser... lägger mycket energi på detta förfaringssätt!
Visst kan jag också vara både envis, domderande och orädd, men känner liksom inte för det till vardags, det tar så väldigt på krafterna att ha en sådan stämning i längden. Har som ideal att umgås med hästen i en god anda, men det är verkligen inte lätt i praktiken, många ormar som lurar! Jag har en väldigt filosofisk inställning så jag tror att hästen kan hjälpa oss människor till bättre självkännedom. Vi människor är rätt knasiga!!!
Jag vill också att min häst ska skötas på ett sätt som är så naturligt som möjligt för den, helst lösdrift, flock och barfota, om det bara fungerar, och jag försöker alltid att se världen ur hästens synvinkel. Min häst är väldigt sjåpig så det har varit mycket spännande miljöträning som kännts givande. Jag vill att hästen ska vara glad, stolt och lycklig, men erkänner att det inte är helt lätt att uppnå, däremot lär man sej väldigt mycket av att ständigt försöka!
Dessutom är jag väldigt systematisk. Det låter nog som att jag är en tråkig mes, men det är jag inte, utan jag älskar vilda galopper i skogen och spralliga hästar!
Däremot har det med ålderns rätt smugit sej in att jag gärna skämmer bort min häst lite och daltar lite väl mycket med henne, men som tur är klarar hon det utan att tappa respekten... vi kelar väldigt mycket, vet inte om det är bra, men vi gillar det och behöver det båda två...