Din hästhantering?

Sv: Din hästhantering?

Ja om jag det visste.... då hade jag haft möjlighet att "rätta till" det som hon är rädd för eller vad det nu är.

Hon har inte blivit transporterad på flera år och är allmänt rädd för allt runt omkring henne.

Fialotta999 skrev:
Ja om jag det visste.... då hade jag haft möjlighet att "rätta till" det som hon är rädd för eller vad det nu är.

Hon har inte blivit transporterad på flera år och är allmänt rädd för allt runt omkring henne.
Om hästen är rädd så är det ju en ren träningssak som tar tid o tålamod.
Men mitt bästa tips är att du lägger ut en egen tråd och beskriver problemet i den... :D

:D vi är ganska lika tror jag....jag ger mig heller inte...men jagh är lyhörd på hästen och kan oftast avgöra varför den gör på olika sätt....

Altuellt för dagen är min shettshingst...idag skulle han duscha för första gången i sitt liv :D ...Här är duschen och ur den kommer vatten....å så duschade vi :D ...rädd är klart han var från början men det gick ju till sig...vi shamponerade och stod i...tror han tyckte det var sköööönt faktiskt...nu är lilla M ute o går med han i skogen, sen skall hon bortas av honom och efter det kommer jag med kameran i högsta hugg:D ..bäst o passa på när dom är rena :D

Kärlek, tid, tålamod, positiv förstärkning, närkontakt, lugn, ömsesidig respekt, ömhet, livsglädje... :love: :love: :love:

Humelibumlan skrev:
Kan din hästhantering sammanfatts kortfattat?
Att hästar behandlas som individer förutsätter jag, men finns det någon "röd tråd" i din hantering?
Jag låter henne bestämma, för får hon bestämma så blir det aldrig bråk men säger jag till på skarpen anfaller hon direkt. :angel:

I korthet;
Ömsesidig respekt och kärlek.
Att vara lyhörd för vad hästen uttrycker.
Att förmedla vad jag vill på ett positivt sätt och med så små hjälper som möjligt.

I den långa versionen håller jag med Alexandra. :bow:

Humelibumlan, du och min häst skulle kunna bli riktigt osams, tror jag. ;)

lakrits skrev:
Hahahaha,,,,är det något du rekomenderar till andra :rofl:
Tja varför inte, det funkar ju för min häst i alla fall. :angel: Huvudsaken att dom trivs. :love:

Mitt mål är att få en så naturlig relation som möjligt.

Kommunikation
Frihet
Trygghet
Ömsesidighet
Respekt
Samarbete

Jag är en flock och inbjuder hästen att bli en del av den. Jag erbjuder trygghet och ömsesidig respekt och i min flock gäller ömsesidigt samarbete. Hästen är fri att tycka, tänka och säga ifrån. Den är fri att gå. Jag håller ingen fången. Däremot har jag rätt att inte acceptera honom som en medlem i min flock.

Det är hästen som kommer till mig, inte jag som kommer till hästen.

Kortfattat:

* Konsekvens.
* Främja naturliga beteenden i flocken.
* Aldrig tillåta tveksamheter i respekt för människor.

Vänder mig till humelibumlan o Alexandra W
Hur jobbar ni mer konkret då, t ex med hästar som reagerar på bilar o d. Hästar som går ut ur boxen, hästar som passerar dig när du leder.

Jag ger mig heller aldrig, med ett undantag, när hästen ännu en gång slog över och jag efter det inte ens kunde stå rakt upp. Då kröp jag hem med en tygel i ena handen.

Dock låter jag hästen bestämma ibland också, kan sitta på långa tyglar o låta henne bestämma vilken väg vi ska rida idag.

Bestraffar henne inte när hon gör fel (nu pratar vi ridningen) utan ignorerar det. Däremot får hon beröm så fort hon gör rätt.

Goldi skrev:
Hur jobbar ni mer konkret då, t ex med hästar som reagerar på bilar o d. Hästar som går ut ur boxen, hästar som passerar dig när du leder.

Träna, träna mer och träna lite till? ;)

Skämt åsido, du ska få ett mer utvecklat svar:

Trafik/bil/motorcykel/cykel/vad fan som helst-rädsla: Plocka ner det hela i bitar som hästen kan klara av. Först ska grunden sitta, hästen ska gå att leda utan problem och lyssna på matte. Sen tager man ett stycke häst och etts tycke kompis. KOmpisen sätter man bakom ratten på en bil. Sen går/rider (beroende på hur man vill och när problemen uppkommer)man förbi den stillastående bilen tills hästen är helt oberörd. Då startar kompisen bilmotorn och låter den gå på tomgång, och så går/rider man förbi tills hästen är oberörd. MYCKET beröm när det fungerar, ignorance is bliss om hästen blir skrämd. Lugnt, metodiskt och konsekvent. Sen får kompisen sakta köra länge en väg så ni möter bilen, bilen står still på tomgång när du passerar. När det fungerar får bilen sakta köra förbi så den rullar när ni möts. Sen när det fungerar så högre hastighet etc.

När det fungerar (ha gärna OLIKA bilar varje gång på slutet så inte bara röda Volvobilar är okej ;)) så rid/led ut längs en väg som är lågtrafikerad. När det fungerar ge er ut i trafiken.

Vill man ta en lättare väg rider man ut med ett rutinerat, trafiksäkert ekipage i början och låter den rädda/Ovana hästen ha den trygga hästen mellan sig och trafiken. Eller så har man den skraja hästen som handhäst.

Hästar som går ur boxen, inte står still lös på stallgången etc - backa tillbaka dem utan mankemang men bestämt. Etablera gärna kommandot NEJ. Så endera när du ser hästen är påväg ur boxen säg NEJ, och beröm om/när hästen stannar. Backa in den i boxen igen. Om hästen hunnit slinka ur boxen så fånga lugnt och stilla in den, och utan göra någon sak av det ställ den i boxen igen. Börja med KORTA snuttar. Ställ upp boxdörren, ställ dig bredvid och vänta. Har hästen stått kvar 30 sekunder, säg 'varsågod' (eller okej eller vad du nu vill ha för kommando) och LED hästen ur boxen. Utöka tiden den ska stå kvar och vänta på kommando, beröm när den står där. (men ta INTE ut den direkt efter beröm, och beröm INTE när du lder ut den). Sen utökar du tiden, och när tiden funkar utökar du avståndet DU befinner dig från boxen. När du kan åka och handla och hästen inte går ur sin box är du ganska home safe ;)

Det handlar alltså om att ta det i såpass små bitar att hästen utan problem klarar av att hantera situationen när det handlar om rädsla, och sen lugnt och metodiskt berömma när de gör rätt, ignorera när de gör fel, och utöka 'dosen' av det skrämmande de utsätts för i lagom fart. När det handlar om stå still så är det bara att nöta och nöta. Gör ingen sak av det, rya och härja inte, men var envisare än synden så hästen inser att den inte vinner något på att gå ur boxen/trampa omkring/etc.

Hästar som är buffliga/tränger sig förbi etc får man ta till lite yvigare gester med genom att tala lite hästspråk med eftertryck, kombinerat med att se till att de INTE vinner något med att missköta sig. Om man går förbi t ex så volta bara och gå tillbaka till där det gick fel. Om det så tar 25 minuter att gå fem meter så fortsätt nöta. Hästar ÄR lata djur i grunden, och räknar ganska snabbt ut det enklaste och snabbaste sättet att t ex bli ledd till hagen.

Knapplån..

Det här med 'aldrig ge sig' har jag också, men inte in absurdum. Det finns lägen när man måste ändra givet mål till ett snarlikt. Aldrig hanteringsmässigt, där ger jag inte efter en tum, men jag kan förenkla och förenkla och förtydliga och dela upp i småportioner för att underlätta för hästen att göra rätt. Men ska jag tvätta ett sår så ska såret tvättas och så var det med det. Och hästen ska stå still under tiden, om vi så båda ska dö på kuppen.

Men när det gäller rena ridövningar etc så finns det lägen då jag faktiskt ger mig och 'gör om' målet till ett lättare. Helt enkelt för det finns lägen då det INTE går. Jag upplevde ett sådant (det första övht) med valacken igår, som efter att ha hoppat ett spcifikt titthinder en gång sen blåvägrade. Tio meter ifrån började han stå emot och gick emot både hand och skänkel och tänkte INTE. Oavsett. Inte ens när tränaren (betydligt mer rutinerad, erfaren och tuffare än mig) satt upp lyckades han få hästen att befatta sig med hindret. det var REN vrånghet från hästens sida, han hade ingen anledning att blåvägra övht, och ABSOLUT inte att börja bråka redan 10 meter från hindret. Men eftersom det inte gick att få eländet över med mindre än att lyfta över hästen alternativt hålla på och bråka med honom hela natten, och hästen har restriktioner i sin användning (T-märkt) och redan andades tungt och dröp av svett så fick vi se oss besegrade, plockade bort det 'tittiga' med hindret, sänkte det ett snäpp (höjden var inte probemet dock, men bara för att göra det ännu lättare) och sen ta det så ett par gånger istället. Dvs vi fick ge oss på att 'hästen SKA hoppa DET hindret som det är igen' och istället göra om målet till 'hästen ska hoppa hindret i den här ombyggda designen, och sen ta serien på motstående långsida'. Dvs han 'vann' ang att hoppa hindret i den design det var, men 'vi' vann såtillvida att han skulle hoppa över det hindret i någon form.

Goldi skrev:
Svårt svara på, eftersom det är helt individ anpassat.
Är det en unghäst så försöker man vänja den vid bilar ect. Backar den om den går ut eller passerar mig.
Är den en häst som är "pigg för dagen" och lite busigt rädd för bilen, stenen, staketet, brevlådan.. är man mer bestämd o på.

Alexandra_W skrev:
Sammanfattning: Konsekvent, rättvis och LYSSNA på hästen. Jag kan inte begära att hästen ska lyssna på mig och göra som jag vill om inte JAG lyssnar på hästen också. Lugnt, tryggt, alltid med en 'plan B' om plan A inte visat sig fungera. Och med ömsesidig respekt, jag respekterar dem, och de respekterar mig. Men det finns aldrig något utrymme att diskutera vem som bestämmer - det gör jag.

Jag vill ha hästar som VILL göra som jag säger, inte som under TVÅNG gör som jag säger. Jag skulle kunna spöa dem randiga för att få dem dit jag vill, men jag vill inte ha det på de premisserna. Så, jag övertygar dem om att det jag föreslår alltid är the easiest way, och förresten den enda väen med ;) Att trassla, bråka eller krångla leder bara till att det blir så mycket jobbigare och tar så mycket längre tid ;)

Glömde en VIKTIG detalj - eftergift. Jag jobbar vääldigt mycket med tryck och eftergift. Dvs hästen väljer själv hur den vill ha det, min väg (dvs enkla vägen) eller en annan väg (svåra vägen) och 'min väg' ger omedelbar belöning. Jag använder mycket positiv förstärkning och beröm med, men faktiskt en del negativ med när jag anser det befogat att poängtera ett väldigt negativt beteende. Mindre negativa beteenden 'ignorerar' jag, eftersom hästarna söker efter eftergiften/berömmet/etc själva.

:bow: :bow:

vill lägga till ytterligare ett citat från ditt senare inlägg:

Alexandra_W skrev:
Dvs vi fick ge oss på att 'hästen SKA hoppa DET hindret som det är igen' och istället göra om målet till 'hästen ska hoppa hindret i den här ombyggda designen, och sen ta serien på motstående långsida'. Dvs han 'vann' ang att hoppa hindret i den design det var, men 'vi' vann såtillvida att han skulle hoppa över det hindret i någon form..

:bow:

Översätter detta till att vara prestige lös, vilket jag annammar. "Demokrati" (med vetorätt, som Alexandra uttrycker det :smirk: snarare än diktatur förutsätter ibland att "målet" fick en annan färg än det ursprungligen hade, och att man får vara nöjd med den färgen även om det inte var vad man tänkt sig exakt, från början... det är levande varelser, inte maskiner, och däri ligger hela skillnaden och anledningen till att jag anser att man måste vara prestigelös i hantering av hästarna.

Senast ändrad:

Alexandra_W skrev:
Träna, träna mer och träna lite till? ;)

Skämt åsido, du ska få ett mer utvecklat svar:

Trafik/bil/motorcykel/cykel/vad fan som helst-rädsla: Plocka ner det hela i bitar som hästen kan klara av.........

Har kortat ner svaret. Tack igen för utförligt svar :bow: , är inne på samma linje men bra att få rådet att bryta ner i små bitar. :idea: . Alltså så jobbar jag på som jag börjat men kanske ta det i ännu mindre bitar. Har en 3-åring som kan vara lite krånglig, speciellt när hon t ex blir lite ängslig, kan vara lite bufflig då. Lite krångel vid last.
Lite rädd för bilar. Men då jag håller på att träna t ex att stå stilla, då går det jättebra, men sen i situation så är det inte helt befäst.
Bara att nöta på. Tack igen !!!! :rofl:

Mina hästar lever så naturligt som möjligt - på lösdrift.
Det är jag som bestämmer, tjafs tolereras inte.
Jag säger detsamma: går de inte in i transporten, lyfts de in, går de inte över diket står vi där.

mina hästar ser nog mig som en trygghet med tanke på att de ytterst sällan opponerar sig över något och de enstaka gånger de gör det gäller det bara nåt de inte vart med om förut.

Men jag är väl också lite "bortskämd"= jag har två unghästar som jag format till vad de är. Jag köpte ingen "färdig" häst som ofta har med sig ett antal olater eller annat i sitt bagage.
Allt blir bra mycket enklare när man själv man lära hästen om livet från början utan att den har andra erfarenheter som man själv inte vet om.

ex. Mina hästar är inte rädda för transporten, de har ingen anledning, inget otäckt har hänt där.
De krånglar inte vid hantering , de vet att det får man inte för då blir matte/husse arg och skäller och då ser de olyckliga ut. De vill inte att vi ska vara arga, de gillar när vi är kompisar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering ..som inte vill gå över diken, nedsänkningar? Min kille går snällt som en liten hund på våra skogspromenader, följer röstkommandon som...
Svar
13
· Visningar
1 454
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama