Sastra

Trådstartare
Kan jag lämna mina katter instängda i sovrummet under upp till sex timmar? Jag fick lapp i brevlådan ikväll om att det kommer hantverkare hit i morgon. Givetvis har jag ingen aning om exakt när på dagen de kommer. Hantverkarna ska traska ut och in genom ytter-och balkongdörr så att lämna katterna "fritt" när vi inte är hemma och kan se till att de inte släpps ut är inte alternativ. En möjlighet är att stänga in katter (+ låda, mat och vatten givetvis) i sovrummet. Men kan jag verkligen göra det? KAN kan jag ju, men det känns inte riktigt bra. De kommer säkert att njuta i fulla drag till att börja med eftersom de älskar att vara i sovrummet och det vanligtvis är förbjudet område ;) Men det är ganska många timmar vi pratar om.
Jag ska ringa företaget i morgon bitti och höra mig för om det finns möjlighet att de kommer hit först på morgonen eller tar vår lägenhet i övermorgon istället, men det känns som att kräva lite väl mycket och jag förväntar mig inte att de kan ställa upp på ett sådant önskemål.
De kommer säkert att sova mesta tiden men det kan ju hända att det borras och är allmänt högljutt när hantverkarna kommer. :crazy:
Hur hade ni gjort?

Sv: Dilemma.

Jag hade nog gjort det - om jag inte kunnat vara hemma. Eftersom det blir rätt mycket ljud och stök i lägenheten kommer de ändå att vara ganska rädda, och då är det ofta bättre att vara på en begränsad yta.

Och jag hade satt en lapp av storlek fototapet på sovrumsdörren om att dörren inte fick öppnas:o

Lapp av strl fototapet kommer att finnas både på ytterdörr och sovrumsdörr! Inte för att hantverkarna har där inne att göra men man vet ju aldrig vad som kan hända. Lite övertydlighet har väl aldrig skadat? ;)

Tack för svar, känner mig genast lite mindre som en djurplågare :)

Jag hade inte direkt tvekat att stänga in min katt i ett rum under några timmar, om jag inte hade några andra alternativ. Dels handlar det bara om en gång och dels är jag ganska säker på att åtminstone min katt hade somnat bums och fortfarande legat och snarkat när jag kom hem. ;) Å andra sidan bor ju min katt i en etta (ganska stor förvisso) 24/7 så jag kanske verkligen är en djurplågare? :o

Såklart att du inte är djurplågare för att din katt bor i en etta! :) Men ett sovrum (iaf vårt :p ) är ganska tråkigt att sitta instängd i. Nu löste det sig så att hantverkarna kom direkt på morgonen och jag är just nu en Besvärlig Kund och tvingar dem att krångla genom att stänga dörrar efter sig när det hade varit mycket bekvämare att lämna dem öppna när de håller på att bära saker ut och in :p
Dessutom har katterna (som ligger här under köksbordet just nu eftersom en av hantverkarna råkade gå i hallen) gjort en av dem LEDSEN genom att, så fort han närmade sig (medelst snälla ord och vilja att klappa) spärrat upp ögonen; "ånej nu kommer den otäcka människan att ÄTA UPP mig!" och skuttat undan som en annan kanin. Killen tittade :( på mig och sa lite besviket "men... katter brukar alltid tycka om mig annars..." Och jag försökte förklara att de alltid behandlar folk de inte har träffat förut som kattibaler :crazy: :D
Nu är de snart klara i alla fall. Vi får hoppas att katterna överlever traumat ;)

vi brukade alltid stänga in våra katter i sovrummet när det var fest. Eftersom folk inte förstår det där med att innekatter skall hållas inne=stänger inte dörrar efter sig. Så länge dom hade mat/vatten/toa så låg dom och sov tills dom fick komma ut igen. Aldrig några bekymmer

Hur hade ni gjort?

Jag har haft liknande tillfällen när jag hade kissar och jag har stängt in dem med kisslåda och vatten i sovrummet. För att inte riskera att någon av katterna smiter ut när hantverkare springer in och ut i lägenheten. Det gick bra de gånger jag gjorde det. Det handlar om några timmar av katternas liv och som någon sa är ju risken att de blir rädda/upprörda om de går runt i lgh. Dessutom vet man inte hur vana hantverkarna är vid katter; de kan också vara rädda eller okunniga och släpper ut dem genom dörren och får sen inte in dem igen. Den risken vill man inte ta!!

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 316
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 368
Övr. Katt Vår katt är översocial, och givetvis får hon vara med i sällskapet. Men hon vägrar hoppa över våra barngrindar, utan vi får vackert...
Svar
3
· Visningar
1 889
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama