Paddington

Trådstartare
Alla kloka bukefalister, hur ska jag göra?? Har ställt upp för en kompis nu och tagit hand om hennes katt medan hon jobbat (praktiserat) utomlands i 6 månader. Tanken har hela tiden varit att hon skulle komma hem i början på september (då praktikperioden är slut) och ta tillbaka katten.

Nu har jag precis fått ett mail från henne där det står att hon sökt jobb och ska på intervju och hon kommer inte hem i i början på september. Får hon inte jobbet kommer hon hem i oktober och till dess kan jag väl ställa upp och ta hand om Buster, men får hon jobbet så blir hon kvar MINST 6 månader till... Jag har hela tiden sagt till henne att jag ställer upp 6månader men inte mer, jag har själv två katter och tycker det är tillräckligt och jag vill inte ha tre katter...

I mailet sa hon absolut inget om vad som ska hända m Buster el om hon vill att jag ska ta hand om honom till oktober. Så, vad ska jag göra?

Han är en skittrevlig katt och jag gillar honom, men jag vill inte ha tre katter och jag kan inte ta med mig honom när jag hälsar på mina föräldrar, dels för att jag inte kan släpa tre kattburar men även för att mina föräldrar redan har 2 katter och det funkar inte m fem katter hos dem...

Tyvärr kan inte hennes familj ta hand om honom heller, eftersom mamman vägrar ställa upp och syrran redan har två katter + tar hand om den andra av hennes katter....

Sååå vad ska jag göra??

/Linda

Har du sagt sex månader så är det sex månader. Det är hennes problem, inte ditt, att lösa det för katten.

Hoppas att hon inte kör nån känslomässig utpressning med avlivningshot, bara :cry:. Men jag tycker inte att du ska behöva ta en katt som du inte vill ha.

mandalaki

Alltså problemet är att jag tror hon kommer att göra det. för när jag bestämde mig första gången för att ta hand om honom sa hon typ "ja, eftersom mamma o syrran inte kan ta honom så finns det väl ingen annan utväg än veterinären o det är ju synd att avliva en frisk katt"

Så sannolikheten är väl ganska så stor att hon kommer att be mig göra det isf och det ställer jag inte upp på!!!! (och det vet hon förmodligen att jag inte kommer att göra o då räknar hon m att jag tar hand om katten iaf fast jag inte vill egentligen)

*suck*

Ja men det är ju skit! Det är HENNES beslut och HENNES sorg om katten avlivas - men nu har du lärt känna den under ett halvår och då blir det sorg för dig också.

Icke desto mindre: DU ska inte behöva ta katten på de premisserna. För jäkligt att utnyttja en kompis :mad:.

Dessutom: hon kanske inte alls har så lätt för att avliva som du tror. Säger du nej kanske det tvingar henne till en annan lösning.

mandalaki

Jo, jag vägrar låta henne avliva honom, även om jag inte vill behålla honom själv så är det ett betydligt bättre alternativ.

Hon säger själv att hon är ganska så osentimental om sina katter - springer han iväg så "whatever" han har gjort sitt eget val typ.... själv kan jag inte förstå den inställningen, jag grät blod när en av mina katter försvann för ngt år sedan.....

sånna människor ska inte ha katt! Inte djur överhuvudtaget! *förbannad* Presse henne lite å säg att du tänker f-n inte avliva någon katt isof får hon komma hem och göra det själv. Kanske hon börjar fundera lite då?
Lycka till iaf!

Du har råkat mer illa ut än mig.....
Jag skötte en kattunge i några veckor i sommar, nu säger ägaren att hon inte kan ha den kvar för den bara skriker hela nättena för den vill bra gå ut.
kattmamman bor grannar så hon kan tydligen inte ha den ute.
nu vill hon att jag ska ha den ett tag eller för alltid men jag har ju ingen riktig lust för jag har redan tre...
Jag är helt emot att avliva friska djur känns fördj...

Usch det måste vara hemskt att bli utnytjad på ett sånt sätt.
Det ända du kan göra är att försöka pressa henne att skaffa ett nytt hem åt katten om hon inte vill ha den kvar själv.
Hoppas att hoppas att hon inte tänker avliva den i alla fall :cry:

Känns något av följade alternativ möjligt:

Du tar hand om katten även under oktober (alt 6 månader till) men då ska du ha ersättning med x kr/dag.

Du kontaktar ett katthem och kollar om de är beredda att ta hand om omplacering om du åtar dig att stå som fodervärd under en viss tid. (Det finns nog inte ett katthem som kan ta emot en katt direkt) På så sätt tappar du visserligen lite kontroll över var katten hamnar, men slipper riskera att få tillbaka katten pga allergi, utlandsjobb... Om ägaren inte accepterar får hon hämta katten som överenskommits.

Sv: Dilemma

Tack för alla svar, flera har tänkt precis som mig men nu verkar allt ha löst sig (förhoppningsvis iaf)

Har precis fått mail från min kompis att hon fick inte jobbet o kommer hem som det först var planerat - dvs i början på september.

jag är såå glad, var rädd att allt det här skulle förstöra vår vänskap o jag har velat fram o tillbaka om hur jag skulle göra, men nu är det iaf löst för den här gången. Ev kommer hon att åka tillbaka längre fram men då är ju katten redan hennes problem och jag behöver inte engagera mig.

Tack för alla kloka kommentarer!

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett... 2
Svar
23
· Visningar
1 386
Senast: miumiu
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 124
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 823
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka