Dilemma *sälja hund?*

Minerva

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra :crazy:
Köpte mig en hund för 6 månader sedan.
En helt underbar hane! hur go o glad som helst!
Han är 6 år o blandras.
Just nu känner jag att vart är alla pengar?
Allt har gått till den hunden!
Jag har köpt han, han hade ett sår på örat som han hade problem med, jag har kastrerat honom, och nu har han antagligen fått analsäcksinflamation :crazy:
Hundmaten räcker i kanske en månad eller en o en halv..
Det funkar ju inte att låna pengar av föräldrarna jämt när det tryter.

Jag vet inte vad jag ska göra!
Asså, jag vill ju ha kvar han, men jag vet inte om jag har råd..
Är det bäst att sälja honom?

Denna underbar varelse!

Mitt lilla monster :love:

7487865.jpg


7630498.jpg


Sitter här med gråten i halsen o vet inte vad jag ska göra :cry:
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

fin hund:love:
men kan du inte ge eller sälja han till nån som du känner och kan hälsa på??

skulle vara jobbigt om du säljer han och inte för se hunder ngt mera:crazy:
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Ja visst är han :love: min lilla guldklimp :love:
Jo asså jag vill ju kunna hälsa på honom å så..
SKulle nog inte klara av att inte träffa honom mer :crazy:
Men det blir ju jobbigt för honom med om jag hälsar på för ofta :crazy:
Men som sagt, jag vill ju kunna träffa honom..
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Jag har det.. men det tryter ändå..
O jag får inte jobb jämt heller.. utan är timvikarie..
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Det ÄR dyrt att ha hund, särskillt när det blir extra utgifter som vet. osv. Men det är sånt man måste ha i åtanke när man köper dem.

Du kanske skulle tänkt på det innan du skaffade honom, sen förstår jag ju att alla vet. kostnader är sånt som man kanske inte alltid räknar med. Själv har jag en buffert, med lite extra pengar, om det skulle behövas vet.

Ett tag så levde jag på 1200:- i månaden efter att hyran var betald, det skulle räcka till hundmat (60 kilos hund) råttmat, spån, hundförsäkring + då alla mina kostnader, som mat, hygien å allt annat! Det var jag som fick svälta i slutet på månaden. :crazy:

Nog fixade vi det, men då hade jag därimot ingen buffert för akuta händelser. Fast hade det hänt ngt akut så hade mamma hjälpt mig! Tror jag!
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Varför tänker inte folk på det innan köp? Jag har en hund som varit MYCKET sjuk, kostat väldigt mycket mer än en genomsnittsjycke. Satt då på min otroligt höga inkomst; socialbidrag. Men ändock lyckades jag klara av att föda båda hund och mig. Jag själv käkade Willys mackaroner, medans hunden gottade sig med potatismos/korv/ris/nötfärs/dofilusfil.

Man fixar det man vill fixa helt enkelt.
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Kanske det bara hjälper att tömma analsäckarna regelbundet, så slipper det bli inflamation.
Jag menar, nu har du ju kastrerat mm och kanske inte blir mer problem. Gå ner till billigare foder som någon skrev.
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Håller helt med dig..
skaffar man en hund eller vilket djur som helst så får man se till att ha en buffert så att man alltid kan vara beredd på värsta tänkbara scenario med sitt djur.

Och vad kan ett bra foder kosta i månaden, ca 300 kr? O att tömma analsäckarna hos vet kan inte heller kosta många hundringar.

Tycker nog oxå att innan man skaffar hund nr 2 så får man fundera över ekonomin innan så att hunden slipper hoppa mellan hemmen.
:bow:
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Varför tänker inte folk på det innan köp? Jag har en hund som varit MYCKET sjuk, kostat väldigt mycket mer än en genomsnittsjycke. Satt då på min otroligt höga inkomst; socialbidrag. Men ändock lyckades jag klara av att föda båda hund och mig. Jag själv käkade Willys mackaroner, medans hunden gottade sig med potatismos/korv/ris/nötfärs/dofilusfil.

Man fixar det man vill fixa helt enkelt.

:bow: Köper man hund får man banne mig ta sitt ansvar!
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Det är klart att jag tänkte på det innan jag skaffade honom, jag hade ju tillochmed extra jobb då! men jag får ju som sagt inte jobb jämt..
Jag kan inte köpa billigare foder eftersom att han är dålig i magen.
Han måste snarare ha ett dyrare kvaliteefoder.

Men jag vet inte.. jag kanske kan hålla ut tills jag går ut skolan i maj.. då kommer jag ju antagligen att få jobba mer eftersom det bara blir helger nu..
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Du som gjort så många trådar (har jag för mig) om ett nytt hundköp. Men det kanske är framtidsplaner och drömmar :)
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Så mkt kan du inte ha tänkt, eftersom du är i den sitsen du är i idag!

Ja, antingen får du försöka hålla ut, och behålla honom, eller sälja honom.
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Du kan ju prata med föräldrarna. Tycker de att det är okej att hjälpa till, eller inte. Om de gör det kanske du får bita i det sura äpplet och be om hjälp. Annars har du ju tyvärr inte så mycket alternativ.
Vad kan du dra in på, och hur mycket är du villig att dra in på?

Jag har full förståelse för om man inte vill offra precis hur mycket som helst för hunden. Både man själv och hunden ska ju ha ett drägligt liv, och det är bra att du funderar kring problemet och försöker göra något åt det.

Lycka till!
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

jo det har jag ju :) men valpköp kommer inte att bli förän om iaf 3-4 år :p men man vill ju veta lite mer om raser ^^
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

okej, jag hade väl inte precis tänkt att det första ja skulle få göra va å åka till vet med honom, men annars visste jag ju vadjag gav mig in på.. Men ja det är ju de där månaderna när jag inte har jobbat nått som det tryter.. men när jag får lön o har jobbat så går det ju...
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Ja asså de vill ju mitt bästa.. de hjälper ju till bara de får tillbaka pengar o så.. men det känns ändå dumt.. men ja... Asså det beror på vad du menar med offra... för hundarna kommer verkligen i första hand för mig!
Sitter med nästan tom garderob hemma, köper mat till hundarna (självklart), grejor till dem istället för att tänka på att jag själv ska ha nått..

jag kan tdra in på allt som behövs!
Huvudsaken att det blir det bästa möjliga för både mig och hund. Jag vill ju ha kvar honom! så det blir ju att spara extra mkt pengar, o handla mindre saker i övrigt..

Men ja... jag måste verkligen tänka över allt..
 
Sv: Dilemma *sälja hund?*

Tråkig attityd vissa har tycker jag.

Tex som nån skrev "köper man hund får man ta ansvaret".
Jag vet väl inte hur min situation ser ut om 6 månader eller om 4 år?
Men men...

Du har fått många bra tips och hur mycket du är beredd att ge själv beror ju på dig och hur mycket du vill ha kvar hunden.
Det går faktiskt.

Själv har jag inte hamnat i någon sådan knipa och kommer antagligen aldrig behöva göra det heller då jag vet att mina förräldrar skulle ställa upp OM DET VERKLIGEN KRISAR.
Men jag skulle heller aldrig fråga dom om det inte är akut heller..
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 926
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 966
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp