Digivande tik som har svårt att äta..

B

Bee Sweet´s

Min tik valpade för 6 dgr sedan och har mkt svårt att komma igång med att äta.. Hon har alltid varit knepig men nu har hon ju dessutom två valpar att ge mat till... Och enligt mitt tycke så är hon på tok för smal... men det är ju svårt att tvinga i en hund mat..

Vad gör man när hunden inte ens tar en köttbulle eller en bit falukorv?? Ger jag henne en klöttbulle så tar hon den och lägger nånannanstans.. visst äter hon dom ibland men inte med den apptit hon brukar när det kommer nått gott som hon annars inte får..

Vanligt vis får hon bara chansen att ta maten i ca 10 min och när hon missat ett mål mat så äter hon nästa.. Detta funkar dock inte... Jag har även provat att ge henne fri tillgång, men då struntar hon i det ännu mer... Har till och med matat för hand, hon äter då lite,men inte alls så mkt som hon borde...

Någon som har några tips??

Sv: Digivande tik som har svårt att äta..

Pannkakor! Det är få hundar som tackar nej till det. Annars kan du köpa vom och blanda ner i maten. Eller så kan du laga välling, det är också mums. Gav det till min förra tik som fick en kull. Hon var också lite dålig på att ta sig tid att äta. Smalnade av, men var en hejare på att äta pannkakor i samma takt som matte gräddade.

Hur svarade hennes mage på det??
Men det är absolut värt ett försök.. Blir glad om hon äter nått...
Vom finns på en djuraffär i närheten, tänkte testa det i morgon..

Mina schäfrar hade/har stålmagar allihop. Men tiken som fick valpar fick iof pannkakor då och då även innan valparna.

Först o främst måste du se till att hon får i sig ordentligt med mineraler, hon klarar att mjölka på kroppsreserverna ett tag men inte att ta tillräckligt med mineraler från skelettet för att klara mjölkproduktionen, risk för eklampsi, mjölkkramper.
En digivande tik behöver ett näringstätt foder dvs mycket fett o protein.
Köttfärs med äggula är en bra variant, vom som sagt, ger man torrfoder bör det vara en typ med hög fett o proteihalt o med hög kvalite på råvarorna detta brukar också innebära hög smaklighet. Pannkaka fyller inte riktigt näringskraven, blir bättre om man gör smeten på extra mkt ägg o med extra fett.
PL

Jag får väl börja testa mig fram.. Lite dålig mage kanske det blir, men huvudsaken är ju att hon får mat i sig...

Ja, som Peter skriver. Jag följer inte receptet riktigt när jag gör pannkakor. De blir inte så goda om du tänkte passa på att äta själv. ;) :angel:

Jag har extra mkt fett i, fler ägg och ibland även bacon. De kan ibland vara svårt att få dem "snygga" men de ska ju ändå tuggas. :D

Torrfodret jag försökt ge är Royal canins valpfoder...Husse kom precis hem med kött... Och gissa att det slank ner så det känns skönt...
Just nu får hon kalktillskott som Innehåller kalcium, fosfor, magnesium och vitamin D.. Köttfärs har jag precis tagit fram ur frysen...

Är det bäst att låta äta henne äta hur mkt hon vill eller ska man öka allt efter som??

Nä, inte direkt fri mängd. Speciellt om du ger henne massor av gottis.

Jag är inte riktigt säker på hur mkt du ska öka fodermängden. Men jag gjorde som så när min tik hade en kull, att hon fick lite mer torrfoder än vanligt och i detta så blandade jag i köttfärs, ägg, pannkakor, malet kött och annat smått och gott. Inte allt på en gång, men jag har blandat ut det med torrfodret.
Så har hon fått köttben och märgben.

Köttfärs å ägg verkar funka... Hon slutar äta när hon är mätt, kan tänka mig att magsäcken måste vänja sig vid större mängder mat... Får ge henne ofta istället... Ska blanda ner lite torrfoder och se om hon vill äta det senare idag..

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 101
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 074
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka