Digivande sto

Sv: Digivande sto

I think we´r a bit too grown up for such arguments.

Like too know how it´s going with the new baby.

Du har nog missförstått mig om du tycker att jag försöker tjafsa.

Jag har ingen ny baby tyvärr. Den dog för en vecka sedan, 280 dygn gammal i mammas mage. Red bag delivery och very bad dystocia. Det tog oss två timmar av hjärtskärande slit att rädda vårt fina sto, men hon överlevde tack vare en suverän veterinär och snabbt ingripande.

Du har nog missförstått mig om du tycker att jag försöker tjafsa.

Jag har ingen ny baby tyvärr. Den dog för en vecka sedan, 280 dygn gammal i mammas mage. Red bag delivery och very bad dystocia. Det tog oss två timmar av hjärtskärande slit att rädda vårt fina sto, men hon överlevde tack vare en suverän veterinär och snabbt ingripande.

Kommer du till Chappis kan vi ta en öl och prata Ol Timers/New Timers.

Oh no, I am so sorry, what a bummer.

Never think of me as dead,
I´v only just gone on ahead.
Keep me alway´s in your mind,
By loving others of my kind.
And do not linger in your grief,
Just hold onto this belief;
That when it´s time to come this way,
I´ll be waiting for you on that day.

Jag instämmer med övriga, går din häst på ett normalbete för fölston så brukar det räcka. Men Selen alltid, för det finns inte så det räcker, och ett dräktigt sto behöver verkligen selen för att inte fölet ska få en dålig muskulatur.

En sak jag absolut inte skulle ge är 1 kg soja, behöver du tillföra soja under senare delen av digivningen så är det inte dessa mängder som är aktuella.;)

Du får helt enkelt hålla koll på ditt sto och se hur och om hon ändrar sig.

?.. :eek: :eek:

Hästen ska dessutom som sagt gå på bete, ganska kraftigt bete. Har fått höra att man kan behöva tillägga mineraler vid behov, men hur vet man om det behovet finns!?
Enligt vad jag fått lära mig ökar behovet hos ett digivande sto med det dubbla energibehovet och tre gånger så mkt protein som innan. För mig känns det lite osäkert att inte veta vad hon får i sig via betet. Men om något saknas eller att hon får i sig för lite- märks det på att stoet faller ur i hull eller att fölet gör det eller båda?

Dear Prickig:
var inte meaning att skrama dig.
Jag gick tillbaka till boken för ett double check att jag hade inte läs fel och Nej det hade jag inte.

Bortsätt från Hö/Bete´s näringsvärd behöver ett digivendasto Mycket Protein och soja är ett bra tilläge för att kumma upp till den hält hon behöva, alså doublet så mycket än det normalt.

Det är läter att analasyra hö än ett bete, men man kan vara rätt säkert att en god bete här mycket protein i det.

Fölet komma att alltid få sitt och kan sugga utt mamma om hon inte få tillräklig.
Här komma ditt "Goda Häst Öga" till änvandning:
ska jag örka eller minska hennes kraftfoder och tillskott.

Det är lätter att foder igäll en häst än att svälta igäll, men när det gäller digivendasto är det två som ska mattas.
Ett tum regal är att man kan börja på underkänt och örka vid behov.
Är mamma vid gott hul kan sojen väntas med. (vissa häster behöver igen)

Det har med KRAFT är som jag sa ett Förenklings Fodering Sätt där näringsvardet är redan utträknat.

Mineral:
Lägg utt lite foder kalk och ett mineral sten som innahålla salin.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II