Digivande sto

Prickighalsduk

Trådstartare
Nu är det nära- om allt går som det ska finns snart en liten fölis i hagen!
Sitter och funderar över det här med foder och digivande ston. Stoet kommer ju få gå på bete.
Brukar man behöva komplettera betet med något och isf vad?

Sv: Digivande sto

Vi brukar inte göra det, utan så länge det finns gott om gräs brukar det räcka, enligt min erfarenhet.

Jag kan ger dig ABC OM HÄSTAR foderstätt sen kan du gå därifrån.
6kg. hö
6kg. havre
1kg. vetekli
1kg.sojamjöl
1kg. moröter

KRAFT hemsiden kan vara till hjälp. KRAFT Grön kan vara nåt för dina behov. Foderstätt finns på packet.

Hoppas det hjälper.

Senast ändrad av en moderator:

6kg. hö
6kg. havre
1kg. vetekli
1kg.sojamjöl
1kg. moröter

jösses varför 6 kg havre och så lite hö? Och 1 kg soja? Är detta vad du ger dina hästar? Även på bete?

Till ts det beror på om det behövs stödfodring eller inte. Hur bra betet är och om det blir det en torr sommar eller inte

Senast ändrad:

Nejnejnej snälla, man kan inte gå efter sådana rekommendationer utan analyser på sitt foder :crazy: Och häst på BETE behöver sannerligen inte åtta kilo kraftfoder.

6kg. hö
6kg. havre
1kg. vetekli
1kg.sojamjöl
1kg. moröter

?.. :eek: :eek:

Hästen ska dessutom som sagt gå på bete, ganska kraftigt bete. Har fått höra att man kan behöva tillägga mineraler vid behov, men hur vet man om det behovet finns!?
Enligt vad jag fått lära mig ökar behovet hos ett digivande sto med det dubbla energibehovet och tre gånger så mkt protein som innan. För mig känns det lite osäkert att inte veta vad hon får i sig via betet. Men om något saknas eller att hon får i sig för lite- märks det på att stoet faller ur i hull eller att fölet gör det eller båda?

ABC OM HÄSTER, av Proffessor Göste Bengtsson var skriven som en "lärabok åt vetrenär högskolen ock togs som lära bok för Svenska Hovslager Skolan".

Krafts fodorstät för digivandesto är:
KRAFT GROOV 90/125
4-6kg. groov
8-9kg. hö.

Kraft har lite höger hö giv än Bengtsson´s trotts att dagens hästar jobba inte lika hårt som tidigar, men Total fodor giv är nästan samma.

Som hästan gå på bete är det själv klart att hö slåppas.
Är du osäkert kontakta KRAFT.
Good Luck

Ett bra bete är det bästa fodret för ditt digivande sto!

Är betet bra behövs inget annat, allting hon behöver finns där i de rätta kvoterna. Förutom saltsten, det måste hon ha.

Om du är osäker rekommenderar jag "Utfodringsrekommendationer för häst" av Anna Jansson/SLU. Där finns riktvärden för bete samt grund och tilläggsbehov för digivande sto.

Inte förrän betet tryter eller om det är ett naturbete eller dåligt skött bete osv behöver du tänka på tillskottsfoder. Jag brukar börja ganska tidigt på hösten och ge lusern och mineraler vid behov.
Jag hade aktat mig för att köra i enorma mängder kraftfoder om jag inte hade ett sto som föll ur av någon anledning. Om jag ger kraftfoder så räknar jag ut innan vad hon behöver men i första hand brukar jag lägga till lusern innan jag börjar med kraftfoder, jag har dock aldrig behövt stödfodra när jag har bra bete!

Saxat från Hippocampus, SLU:

""
Mineralämne g/kg ts bete 12 kg ts bete ger (g) det digivande stoets behov(g)
Kalcium Ca 6,0 72 56
Posfor P 3,5 42 36
Magnesium Mg 1,5 18 11
Kalium K 27 324 35
Natrium Na 1,5 18 13

Tabellen visar att även här är det så vist ordnat att så länge det finns tillräckligt med bete så får stoet tillräckligt med mineralämnen med betet. Om det är varmt ute kan stoet svettas och saltbehovet öka. En saltsten på bete är därför bra att ha även till det digivande stoet.

""

Vill lägga till att om du är osäker så kontakta hellre en oberoende foderrådgivare än ett foderföretag! Men innan det finns det massor av oberoende info att hämta på nätet -skriven av forskare.

Senast ändrad:

ABC OM HÄSTER, av Proffessor Göste Bengtsson var skriven som en "lärabok åt vetrenär högskolen ock togs som lära bok för Svenska Hovslager Skolan".

Men hur gammal är den här boken egentligen? Liknande foderråd finns nämligen i en bok om husdjursskötsel som vi hittat på vinden, den är från 1897...

Kan inte minnas att det handlade om sådana givor ens i de böcker från 60- och 70-talet som jag läste som ung. Och med dagens mått mätt är det ju inte ens vettiga råd i dem. (4 kg havre och 5-6 kg hö, t.ex.)

I Sverige idag har vi inte svårt att få tag i BRA grovfoder åt våra hästar.
I andra länder och längre tillbaka är det säkerligen annorlunda. Alltså gäller inte gamla råd och råd från andra hästkulturer oss! :)

Men hur gammal är den här boken egentligen? Liknande foderråd finns nämligen i en bok om husdjursskötsel som vi hittat på vinden, den är från 1897...

Kan inte minnas att det handlade om sådana givor ens i de böcker från 60- och 70-talet som jag läste som ung. Och med dagens mått mätt är det ju inte ens vettiga råd i dem. (4 kg havre och 5-6 kg hö, t.ex.)

I Sverige idag har vi inte svårt att få tag i BRA grovfoder åt våra hästar.
I andra länder och längre tillbaka är det säkerligen annorlunda. Alltså gäller inte gamla råd och råd från andra hästkulturer oss! :)

Hello Pinky:
Min upplag är från 1976, den sista upplag non gång i 80 talet.
Visst man kan finna i dom gammle husdjursskötsel boker att foder giv är nästan lika, enda tillbaka till Karl Xl tiden eller längre.

Med tänken att dagens hästar knapp änvands nu för tiden bliv jag själv lte ställd att KRAFT´S foderstät för digivenda sto var sopas högt! Men att föda en babies ta på stoet och man för ta för givit att KRAFT har gört sitt research.
Dom gammle hade inte SLU studia att tillgå men fick lita på gammle erfarenhet och ett gott öge på hästuttfodering för att föda och hålla hästar frisk och brukbar.

Om du och andra har på buke är så själv lär´d och vill inte ta imått råd och vägledning, värför är ni har och ställa frågar?

Jag har inte kompletterat när sto och föl sett bra ut i hull.

Vad gäller att ge 6 kilo kraftfoder har mitt sto aldrig någonsin fått kraftfoder i såna mängder! Och när rekommendationen kommer från en fodertillverkare tar jag den med en mycket stor nypa salt. I gengäld ger jag mitt digivande sto omkring 20 kilo hösilage när hon är uppstallad.

Om du och andra har på buke är så själv lär´d och vill inte ta imått råd och vägledning, värför är ni har och ställa frågar?

Jag är inte självlärd. Jag är utbildad och de foderrekommendationer jag har gett är sådana som kommer från forskare och vetenskapliga studier som gjorts i många år. Jag har angett källa och det finns fler källor som säger samma sak. Jag kan garantera att det inte finns någon nyare källa överhuvudtaget som stödjer det du säger.

Man kan inte gå på allmänna foderrekommendationer från en kraftfodertillverkare. ¨Man kan inte säga generellt hur mycket av ett visst kraftfoder man ska ge om man inte vet hur övriga foderstaten ser ut, därför är spannet på utfodringsanvisningarna jättestort på färdiga foder. Om du ringer upp Krafft så kommer dom att säga detsamma, att det beror på vad hästen får i övrigt. Du kommer inte att hitta någon forskning hos Krafft som stödjer de foderrekommendationerna du ger. Krafft själv duger INTE som källa!

Nej förr i tiden hade man inte ny forskning att tillgå. Så man gjorde som man trodde, med bland annat den fruktansvärda måndagssjukan (korsförlamning) som en mycket (!) vanlig följd av för mycket kraftfoder. Dessutom såg inte betena ut förr som döm gör nu, det fanns bara naturbeten med mycket örter att tillgå.
Hur lång var medelåldern på en arbetshäst på Karl XI tid?
Jag kan bara gissa att även földödligheten var större.

Kvinnor dog ofta i barnsäng förr och näringsbristen hos människor var enorm. Nu vet man mer om hur man ska äta och ta hand om sig och det finns bra hjälp att få för en kvinna som ska föda barn. Det handlar om utveckling och mer kunskap.

Man trodde även att jorden var platt förr.

Oberoende foderrådgivare är folk som jobbar med rådgivning runt foder och foderstater för hästar men som inte är kopplade till något specifikt fodermärke. Dvs dom har ingen egen vinning i att rekommendera ett speciellt foder som Krafft eller något annat märke.

Om du ringer till en foderrådgivare på ett foderföretag, säg Krafft som exempel eftersom det är det du själv har tagit upp -så kommer denne inte att rekommendera något annat än något ur Krafft's sortiment. Det kommer enligt denne alltid att finnas ett Krafft-foder som passar just din häst och ditt grovfoder.

Med ett bra försommarbete får de flesta digivande ston i sig vad de behöver i form av energi och protein. Väldigt svårfödda ston (tex vissa fullblod) kan behöva stödutfodras, men det är inte så vanligt. Däremot ska du hålla ögonen öppna längre fram i sommar så att inte betet varesig tar slut eller blir övervuxet (öveervuxet gräs innehåller för lite protein för ett digivande sto).

Saltsten bör alla hästar ha tillgång till, men det är extra viktigt för digivande ston. Övriga mineraler kan också behövas tillskott av, beroende på jordmån och växtsammansättning. I Sverige behövs nästan alltid Selentillskott (även om E-vitaminen i betet i viss mån kan kompensera för en Selenbrist).

Du har rätt i selen...
Jag har funderat på det när jag har lyssnat på folk som pratat om att ett bra bete innehåller alla mineraler som behövs.... men hur är det med selenet just? Som jag har förstått det så ska ett bra bete kompensera selenet med mycket E-vitamin. Men som du säger, det ska ju vara ett bra bete.
Jag har inte fått tillfälle att fråga om det mer ingående tyvärr.

Now wrangel, you know that is not what I meant.

Själv klart för man räkna med att en försäljer ska blosa i sin egen horn.
Jag änvander inte KRAFT över huvud taget, men för andra kan de eller en ännan kraftfoder tillverker vara bra.
Man kan vara säkert att dessa foder folk har läs till sig like mycket eller mer som du eller non annan har på buke om hästens närings behov.
Dom foderstät som uttgers av KRAFT, Göste Bengtsson eller vem det må vara är "GUIDE LINES" som man kan jämnka på, + -. Min egen, ett fjörd sto fick 3kg. sen fick jag öka när fölet var själv in i kruben och ta för sig.

Det vasentliga är att den är Lätt Förståd för folk som har inte så mycket erfarenhet om hästar. Att babbla en massa analys syffer hjälpa inte den som behöve veta vad och hur mycket ska jag ger hästen.
Kilo är ett enkle begrepp som dom flesta förstå och kan jobba med.

Wrangler:
We are not going into How long horses use too live ect.....
For then we must talk about how many of todays horses are sick who just stand around all day burning hay and have never done a day´s work.
I think we´r a bit too grown up for such arguments.

Like too know how it´s going with the new baby.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 337
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II