Digital videokamera, ej webcam

malumbub

Trådstartare
Hoppas på att få hjälp här...

Jag är ute efter en digital videokamera - vilken/vilka rekommenderar ni?
Vad ska jag vara noga med att få med för funktioner och vad kan jag klara mig utan?

Jag är helt lost när det kommer till produktfaktadetaljerna. Vanlig svenska förstår jag, men jag vet inte vad som är bra och vad som är dåligt.

Kommer använda kameran mest till att filma hästar och andra djur.

Ska man ha en med band eller en utan?

Jag vill koppla kameran sen till min dator o föra över filmerna, så att jag kan spara digitalt och bränna på dvd.

Tips och råd, någon?!?

Sv: Digital videokamera, ej webcam

Vad är det för prisklass du tänkt dig?

Jag skulle satsa på en kamera som spelar in på mini-DV, eftersom det är det vanligaste formatet och ger bäst bildkvalitet i dagsläget.

Finns pengarna skulle jag titta på kameror med 3 CCD:er (det ger synbart bättre bild).

Digital zoom är värdelöst och man bör stänga av den funktionen på kameran om den finns, så skit fullständigt i siffror på digital zoom - det är bara den optiska som räknas. Digital zoomning gör man bättre och snyggare i ett videoredigeringsprogram efteråt om det skulle behövas.

När det gäller den optiska zoomen så är det rätt värdelöst med mer zoom än kanske 6x (eller om du är stadig på hand upp mot 10x) om du inte tänkt använda stativ till kameran. Det är nämligen väldigt, väldigt svårt att hålla kameran tillräckligt stabilt när man zoomar mer än så.

Funktioner som stabiliserar bilden är guld värt om de fungerar bra (dålig bildstabilisering är sämre än ingen alls). Helst vill man ha optisk bildstabilisering, men det brukar bara finnas på lite dyrare kameror.

Det är de viktigaste funktionerna som jag ser det. Sen är det mest lullull och vad man själv föredrar och prioriterar.

Det kan ju vara värt att kolla upp hur lång batteritid kameran har när man spelar in och vad extra batterier kostar också.

Kolla lite recensioner på nätet där de visar bilder på hur bra bildkvaliteten från kameran är och så innan du lägger ut en massa pengar. Det finns en hel del såna sidor om du googlar. :)

Tack för dina tips! Just det där med optisk/digital zoom är saker jag inte har koll på!

Är det bättre med mini-DV än direkt till minneskort (eller vad de nu heter)?

Hade tänkt använda stativ eftersom jag ändå är ute efter ett stativ till min systemkamera. Kommer ändå inte behöva stativet samtidigt (inte till en början i a f) på flera håll.

En fråga från en okunnig; vad är CCD?

Mini-DV är fortfarande bättre än minneskort/hårddisk när det gäller bildkvalitet. Däremot kan man kanske tycka att det är smidigare att hantera minneskort än banden. Inbygd hårddisk ger jag dock inte mycket för. Mini-DV-banden är ju bara att byta och sätta i nytt om man filmar så mycket att man fyller dem. Har man videokamera med hårddisk måste man tömma disken innan man kan fortsätta filma (å andra sidan rymmer en hårddisk mer än ett dv-band, men tänk situationen att man är iväg en hel vecka på semester och filmar mycket, tex).

CCD:n är bildsensorn i kameran.

Ah, ok. Men vad bra, då har jag fått svar på den frågan!
Och den om CCD! :D
TAAAACK!

Nu till nästa;
Bra och dåligt om denna.
LÄNK

hmmm... Ja, det är ju ingen superkamera om man uttrycker sig diplomatiskt... men den är ju billig iaf! :) Hur mycket man ska såga och/eller prisa kameran beror ju på vad man är ute efter för kamera. Jag skulle nog säga att det är en bra kamera för de pengarna, helt enkelt. Du får inte så mycket funktioner och lullull, och du får ingen superbildkvalitet, du får en enkel kamera som gör det lilla den kan bra, så att säga. Och enligt diverse recensioner ska den ha ovanligt trevlig ergonomi.

Den har en 1/6"-CCD, vilket är en liten CCD (=sämre bild/ljuskänslighet), å andra sidan får du ingen kamera med större CCD i samma prisklass. Den är därmed ingen hit i dunkla miljöer vilket kanske gör att bilden blir kornig och oskarp i ridhus (men åter igen - för samma pris får du nog inte en kamera som gör markant bättre ifrån sig i ridhus, möjligen ger sony-kamerorna något bättre bild i ridhusmiljö).

Ok. Men bra att den inte var totalt skit då!

Om pengar inte vore ett problem, vad skulle du då rekommendera?
(Om du orkar...)

Jag har köpt två panasonic-kameror. En NV-GS140 för ett par år sedan och en NV-GS280 i slutet av förra. Jag personligen skulle nog inte välja en sämre kamera än så. Då hamnar man på knappt dubbla priset mot det paket du länkade till (för bara kameran då). Man kan väl inte säga att de är "dubbelt så bra", men jag tycker skillnaden i bildkvalitet är värd prisskillnaden och sen får man fler "funktioner" på köpet så att säga. Högre upplösning, nästan fem gånger så många effektiva pixlar, 3ggr större sensor, mikrofonanslutning, usb-anslutning osv.

Jag är rätt nöjd med båda kamerorna. Men skulle pengar inte varit ett problem alls skulle jag lägga närmare 30k till och köpa en Canon XH A1. Men det är väl på gränsen till overkill om man bara ska hobbyfilma sina egna hästar/barn/katter osv. Den är ju lite otympligare också. Hade jag valt ur 10k-klassen idag hade jag nog spetsat in mig på en Sony HDR-HC3. Ur ~5k-klassen skulle jag nog fortfarande kika på Panasonic NV-GS280.

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 998
Senast: VLMF
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 644
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Jag behöver byta upp mig på videokamerafronten. Har idag en drygt 7 år gammal kamera från Canon som visserligen fungerar väldigt bra men...
Svar
6
· Visningar
1 570
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 891
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka