Digital Systemkamera

Sv: Nikon D40X eller Canon 400D

bara i butik.
vi funderar att skaffa en sådan till barnen men man bör vara medveten att den kräver speciell objektiv, eller rättare sagt MÅSTE ha objektiv med inbyggd motor, vilket begränsar valenframförallt av bra gamla objektiv.
d50'n eller d80'n är lite mer kraftfulla kameror.

Är objektiven med inbyggd motor dyrare/svårare att få tag på än andra objektiv? Hur stor prisskillnad isof?

Sv: Nikon D40X eller Canon 400D

Det finns billiga (och därmed ofta också mer eller mindre dåliga) objektiv idag - för idag har nästan allt inbygd motor (det är alltså lätt att få tag i). Det är framför allt en del av de äldre objektiven på begagnatmarknaden man inte kan använda med sin d40.

Jag kan dock tycka att d40-kameran är en såpass budget systemkamera att den inte riktigt är värd pengarna. Kanske är det värt att kolla om man inte kan få tag i en lite begagnad d70, d80 (eller canon 300/350d om man är böjd åt det hållet) i fint skick för samma summa eller ännu billigare. Då får man liksom mer kamera för pengarna. På blocket såg jag att det fanns åtminstone canon 350d-kamera med två objektiv som säkerligen går att pruta ned till under 6000kr. Titta dig helt enkelt om lite på begagnatmarknaden innan du lägger dina surt förvärvade slantar på en d40.

Senast ändrad:
Sv: Digital Systemkamera

Jag betalade 8000kr inkl. ett 2GB (133x speed) minneskort.
Vet att det finns kit-paket för 6700kr, fast vi köpte från OnOff eftersom svärfar hade nå medlemskort där.
Köp inget kitpaket om du köper 400D.n

Sv: Digital Systemkamera

Nikon D40 är , i min mening, en alldeles utmärkt kamera.
Det är en perfekt nybörjar/övergångskamera, stor fin skärm, lätt att använda - den är väldigt pedagogisk. Ligger fint i handen, jag älskar den och är glad att jag valde att lägga mina pengar på en d40 istället för en eos 350d.
Många tror att med sina 6.1 MPIX så är det en sämre kamera, men såvida du har för avsikt att förstora dina bilder enormt så är det mer än nog. Nikon valde att skita i megapixelracet och istället ta fram en bra kamera helt enkelt.
Kitobjektivet är dessutom mycket bra!

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Lii
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
IT & mobiler Ni som kan, jag behöver lite hjälp! Gillar att ta kort och fotografera och har önskat mig pengar till min 30-årsdag för att kunna...
2
Svar
26
· Visningar
3 143
Senast: via
·
IT & mobiler Jag är nybörjare på foto, men älskar detta och behöver er hjälp i vad man ska titta efter. Jag är trött på min urkassa mobilkamera...
Svar
7
· Visningar
1 424
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka