Digital Systemkamera

Sv: Digital Systemkamera

Jag skulle oxå vilja ha en sån bra kamera, men jag är så kluven.... skulle vilja ha en liiiten kamera med bra zoom, som man alltid kan ha med sig. Men å andra sidan drömmer jag om en digital systemkamera :love: Men de är ju rätt klumpiga va??

Inget att kommentera bilderna om, de är bra.Sista bilden verkar som om du lagt ner en stående bild..., den gör sig bättre stående, men det är en bra bild.

Tack. Den sista bilden på porslinsblomman låg jag på knä under för jag har den hängande i taket så den var inte så lätt att ta en bild på ;)
Just nu är man en glad amatör bara så då kan det bara bli bättre:bump:

De ser ut att behöva lite mer skärpa alla, men annars så.

Kan det bero på objektivet eller är det jag, har ju inte lärt mig det med att ställa in skärpan riktigt än, blir många gånger att jag har den på autofokus.
Tänkte lite längre fram skaffa något objektiv till.

Jag skulle oxå vilja ha en sån bra kamera, men jag är så kluven.... skulle vilja ha en liiiten kamera med bra zoom, som man alltid kan ha med sig. Men å andra sidan drömmer jag om en digital systemkamera :love: Men de är ju rätt klumpiga va??

Jag tycker inte det är så farligt, det kunde varit värre :d

Autofokusen ska hjälpa så det är nog snarare objektivet eller någon inställning. Men så oskarpa tycker jag inte att de är.. Det kan vara upplösningen från det album som de är lagda på också, de brukar dra ner kvaliteten avsevärt. Tips på ett GRYMT objektiv till 400D är Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF Det är sjukt skarpt och en bra prisklass! V ar och provfotade igår med ett sådant och jag vart klart överraskad över kvaliteten!

Autofokusen ska hjälpa så det är nog snarare objektivet eller någon inställning. Men så oskarpa tycker jag inte att de är.. Det kan vara upplösningen från det album som de är lagda på också, de brukar dra ner kvaliteten avsevärt. Tips på ett GRYMT objektiv till 400D är Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Canon AF Det är sjukt skarpt och en bra prisklass! V ar och provfotade igår med ett sådant och jag vart klart överraskad över kvaliteten!

Tack för tipset.
Hur detaljerade bilder kan man ta med det?
Är intresserad av att ta detaljerade bilder på blommor osv.

Varken eller antagligen. Även om objektivet inte är det skarpaste räcker det gott till. De flesta inser dock inte att bilder från digitalkameror, speciellt digitala systemkameror, inte är tänkta att användas direkt ur kameran; de kräver efterbehandling. Fast strunta i det för nu, jag är bara bortskämd med skärpa eftersom jag fotar "traditionellt".

[edit]
Upplösningen avgör inte kvalitet utan enbart storleken på bilden, på skärm eller papper. (Upplösningen i pixlar då, objektivets upplösningsförmåga påverkar förstås kvaliten.)

Senast ändrad av en moderator:

Jag var ute och provfotade med det igår och det vart verkligen jätteskarpa bilder!! Provfotade faktiskt blommor för att se hur pass skarpt det faktiskt blev.. Vart MYCKET imponerad!! Är långt mycket bättre än Kit-objektivet! dessutom har den hög ljuskänslighet också.. Kanon objektiv till ett humant pris! :)

ska du fota närbilder på blommor rekommenderar jag tamron 90/2.8 till canon, ska själv köpa det till min Konica Minolta!
F.ö har jag tamron 28-75/2.8 och kan även rekommendera det..... bra allroundobjektiv att ha!!!

Höhö. Hästar fotas bäst i smyg! ;)
Kommer ihåg efter första gången jag använde systemkameran en längre tid, sen gick jag över till min lilla igen för att kunna rida med den, sheeet va knäppt det kändes! :rofl:

Höhö. Hästar fotas bäst i smyg! ;)
Kommer ihåg efter första gången jag använde systemkameran en längre tid, sen gick jag över till min lilla igen för att kunna rida med den, sheeet va knäppt det kändes! :rofl:
Nu har jag kikat på denna: länk
Det står så här: På objektivet kan det t.o.m. fästas adapters för större vidvinkel eller ännu mera tele.

Man kan alltså skruva på en adapter och sen ett objektiv utanpå vad jag fattar det som. Då blir det ju nästan som en liten systemkamera? Eller?

Den är ju liten nog att kunna ha i fickan, men ändå hyfsat "avancerad" och med hyfsat bra zoom, för att vara en kompaktkamera.... tror jag... jag som inte kan så mycket om sånt här. Men fotointresset har ju vuxit sig väldigt starkt o jag ligger ofta o kryper på gräsmattan o fotar blommor, o ute i hagen o letar vinklar på hästarna osv. Vore kul med nåt lite mer avancerat, men ändå inte en system, det är jag inte "mogen" för riktigt ännu känner jag. :crazy:

Nikon D40X eller Canon 400D

Hej!
Har funderingar över vilken kamera jag ska köpa...
Är det någon som har nån av Nikon D40X eller Canon 400D?

Eller kanske testat båda?

Vad är prisklassen för att få ett bra objektiv för de olika kamerorna?

tacksam för svar
Skicka gärna med både bra och dåliga bilder som ni tagit med kameran/Kamerorna.

//TheHunted

Canon objektiv?

har någon testat ett CANON EF Objektiv 75-300 III F4-5,6 USM?
ska köpa ett nytt objektiv till min canon 350D och tänkte köpa ett 70-300 mm men det var för dyrt... Och då hittade jag 75-300 mm och det var precis på lagom pris, har någon testat det här objektivet, vad tycker ni om det?
(ni får gärna visa bilder) :d

Sv: Canon objektiv?

Har ett sånt till min Eos 300e, är nöjd med det, funkar mycket bra tycker jag.
Lite bilder fotade med objektivet oxå... :) (bilderna är ju inscannade så dom är lite grumligare än vad pappersbilden är)

ebbafin.jpg

01klover2.jpg

01ebbahopp3.jpg

01metro.jpg

Sv: Canon objektiv?

:bump: ungefär hur långt ifrån har du stått när du fotat bilderna?

*kl*

jag måste bara berätta. Jag fyller 20 i sommar och har drömt en digital systemkamera lääänge. iaf så ska min pojkvän ta mc-körkort och skaffa hoj i sommar så jag övertalade honom att inte köpa en present till mig utan lägga dom på det istället. Gissa vad han tänkt köpa till mig :p

Jäklans otur man har ibland ;) Men jag har vant mig vid tanken nu att jag övertalat honom att indirekt låta bli att köpa det jag så länge drömt om ;)

Sv: Nikon D40X eller Canon 400D

Jag undrar också, ingen som testat eller har en Nikon D40X?

bara i butik.
vi funderar att skaffa en sådan till barnen men man bör vara medveten att den kräver speciell objektiv, eller rättare sagt MÅSTE ha objektiv med inbyggd motor, vilket begränsar valenframförallt av bra gamla objektiv.
d50'n eller d80'n är lite mer kraftfulla kameror.

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Lii
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
IT & mobiler Ni som kan, jag behöver lite hjälp! Gillar att ta kort och fotografera och har önskat mig pengar till min 30-årsdag för att kunna...
2
Svar
26
· Visningar
3 143
Senast: via
·
IT & mobiler Jag är nybörjare på foto, men älskar detta och behöver er hjälp i vad man ska titta efter. Jag är trött på min urkassa mobilkamera...
Svar
7
· Visningar
1 424
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka