Digital Systemkamera

asterix_zaphir

Trådstartare
Jag är på jakt efter en digital systemkamera.
Idag har jag en "vanlig" digital kamera, Panasonic DMC-LC70 .
Jag vill ha en kamera som är snabbare till att ta kort och som man kan ta riktigt bra närbilder.
Jag har tittat lite på Sony EOS400D. Finns det fler bra alternativ till en nybörjare som mig.
Vad ska jag tänka på när jag leter efter en systenkamera?
Ett extra + är att den är enkel att använda.
Alla tips mottages tacksamt:bow:

Sv: Digital Systemkamera

Sonys är väldigt bra ;)
Men med systemkameror är det inte själva kamran som ska vara "bäst".. Utan man behöver ett bra objectiv och helst med bildstabilisator i (nästan måste), Oftast de man får med när man köper duger till att fota med med jag skulle rekomendera att köpa ett glas objectiv ;)

Tycker du ska fortsätta leta runt och kör med plast objectiven som kommer med och sedan när du känner för att du har råd och så ;) Köp ett bra objectiv ;)

Mvh
Eran Emma :banana:

Tack för ditt svar:)
Detta är ju en helt ny djungel för mig. Fattar inte så mycket av alla siffror som står på objektiven:crazy:

Är det några kamrer du kan rekomendera som inte är allt för invecklade?

1. Det är Canon som tillverkar EOS-kamerorna, inte Sony, men det är en bra kamera för priset. Andra i samma klass är Pentax K10/K100 och Nikon D40.
2. Menar du närbilder av större saker som människor eller menar du ordentliga närbilder som i makro? I vilket fall är det inte kameran utan objektiven som avgör. För ordentliga närbilder behöver du ett speciellt makro-objektiv.

1. Det är Canon som tillverkar EOS-kamerorna, inte Sony, men det är en bra kamera för priset. Andra i samma klass är Pentax K10/K100 och Nikon D40.
2. Menar du närbilder av större saker som människor eller menar du ordentliga närbilder som i makro? I vilket fall är det inte kameran utan objektiven som avgör. För ordentliga närbilder behöver du ett speciellt makro-objektiv.

:o Skrev nog lite fel, jag menade Canon. Tur att du förstod vad jag menade i alla fall:) . Vet inte ens var jag fick Sony ifrån.

När jag menade närbilder så är det framför allt blommor jag vill ta lite närbilder på.
De objetkriven som följer med på vissa kamrer, på vilket avstånd kan man ta kort där utan att det blir suddigt?
Ursäkta för dumma frågor men jag begriper ingenting om sådana kamrer.

Jag är på jakt efter en digital systemkamera.
Idag har jag en "vanlig" digital kamera, Panasonic DMC-LC70 .
Jag vill ha en kamera som är snabbare till att ta kort och som man kan ta riktigt bra närbilder.
Jag har tittat lite på Sony EOS400D. Finns det fler bra alternativ till en nybörjare som mig.
Vad ska jag tänka på när jag leter efter en systenkamera?
Ett extra + är att den är enkel att använda.
Alla tips mottages tacksamt:bow:

Tänkte precis göra en likadan tråd, när jag åg att du hade gjort en!

När jag menade närbilder så är det framför allt blommor jag vill ta lite närbilder på.
Nästan makro då antagligen, om du vill kunna fylla en bild med en blomma i princip. Titta här för makro-objektiv till Canons systemkameror. Med ett äkta makro kan du fokusera så nära att hela bilden fylls av något som är lika stort som sensorn/filmytan, eller ännu närmre.

De objetkriven som följer med på vissa kamrer, på vilket avstånd kan man ta kort där utan att det blir suddigt?
Ursäkta för dumma frågor men jag begriper ingenting om sådana kamrer.
Vet ej. Min "systemkamera" är ganska annorlunda, även om jag funderade ett tag på ett makro-objektiv till den. Men även om kit-objektivet kan fokusera nära så kommer det inte komma tillräckligt nära för makro och definitivt inte ha samma kvalitet.

Jag var och köpte en Canon EOS 400D igår.
Jag tog lite bilder med den igår och så här långt är jag ätte nöjd. Den verkar vara enkel att använda :D

En sån vill jag ha....:love: nån gång när jag får råd kanske, har en gammal Eos 300v som jag får hålla mig tlii godo med så länge, men en digital skulle inte sitta helt fel....

Jag gav 8500 kr och det var det med ett objektiv, minneskort (2 GB) och en väska.
Tyckte det var lite för mycket för min plånbok men när man ser bilderna tycker jag den är värd det:D

Glömde skriva att just nu har Canon ett erbjudande att man får pengar tillbaka så på min kamera ska jag få 700 kr tillbaka. Man ska bara skicka in ett par papper och streckkoderna.

Enda kruxet med Canon är deras kitobjektiv är så mkt sämre än Nikons. Skärpan hamnar fel etc men det är inviduellt kanske för varje kamera? Har många kompisar med både Canon och Nikon och så en med Sony.

Enda kruxet med Canon är deras kitobjektiv är så mkt sämre än Nikons. Skärpan hamnar fel etc men det är inviduellt kanske för varje kamera? Har många kompisar med både Canon och Nikon och så en med Sony.

Eventuell focus shift ska inte ha med objektivet att göra. Fokussensorerna sitter trots allt i kameran och justerar helt enkelt objektivet tills bilden är i fokus. Är det problem med focus shift i kameran så räknas det dessutom som fel och de fixar/byter ut om man lämnar in kameran. (För övrigt är manuell fokus överlägset)

Här kommer några bilder som är tagna med Canon EOS 400D.
Som sakt är jag en riktig amatör när det gäller foton. Ni som kan får gärna kommentera bilderna:o

Nyakameran0471.jpg

Nyakameran0531.jpg

Nyakameran042.jpg

Inget att kommentera bilderna om, de är bra.Sista bilden verkar som om du lagt ner en stående bild..., den gör sig bättre stående, men det är en bra bild.

De ser ut att behöva lite mer skärpa alla, men annars så.

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Lii
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
IT & mobiler Ni som kan, jag behöver lite hjälp! Gillar att ta kort och fotografera och har önskat mig pengar till min 30-årsdag för att kunna...
2
Svar
26
· Visningar
3 143
Senast: via
·
IT & mobiler Jag är nybörjare på foto, men älskar detta och behöver er hjälp i vad man ska titta efter. Jag är trött på min urkassa mobilkamera...
Svar
7
· Visningar
1 424
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka